Funderar nu på orsak och hur det kan avhjälpas.
- För låg stränghöjd? Ja, ligger rätt lågt och problemet blir mindre med högre stränghöjd men jag skulle gärna vilja hitta en annan lösning..
- För hårt anslag? Tja, lättare anslag förbättrar situationen och förspråkas ju av en del vad jag förstår.
- Felaktigt anslag? Vid plektrumspel blir ju anslaget sas. parallellt med kroppen men vid fingerspel träffar jag mer i vinkel in mot kroppen vilket kanske inte är optimalt? har inte tänkt så mycket på var på fingertoppen jag träffar, kanske för långt in?
- För tunna strängar? Har nu .40 till .105 eller nåt i den stilen. Men grövre strängar får väl högre amplitud vilket väl borde förvärra problemet? Eller var det tvärt om? Var är alla tekniska fysiker när man behöver dem som bästa? Kanske typen av stängar spelar in? De jag har nu känns rätt "slappa/sladdriga" fast väldigt lättspelade. Kanske finns det andra som upplevs som styvare?
- Halsjustering? Tycker att den verkar vettig både vad gäller sadel och relief.
Förmodligen är det väl en kombination av ovanstående men alla råd mottages tacksamt. Blir väl så annars att man får ha en bas justerad för plektrumspel och en för fingerspel