Mer greppbrädes-slipande (behöver råd)

Prata om justeringar, reparationer och basbyggen
Användarvisningsbild
hitman
Medlem++

Mer greppbrädes-slipande (behöver råd)

Inlägg av hitman »

Eftersom jag saknar såväl omdöme som pengar att lämna bort jobbet så skall jag banda om min gamla P-bas själv.

Nu har jag en fundering. Det har inte gått att ställa in riktigt låg stränghöjd, eftersom det har blivit som en liten puckel högst upp på greppbrädan (band 14-20 ungefär). Provade först att slipa ner banden där men det blev inte mycket bättre.

Har nu tagit bort banden och skall slipa greppbrädan. Men halsen har en lätt banan så den är inte helt rak ens när jag lossat dragstångsmuttern. Då kommer min fråga:

Skall jag slipa greppbrädan som den är eller skall jag räta ut den först, så att den är rak när jag slipar?
Användarvisningsbild
GNUlars
VIP medlem
Kontakt:

Inlägg av GNUlars »

Dra den så rak det går, men slipa inte mycket. Om du bara slipar lite är det inte så stor risk att något blir fel. Försök att på något sätt pressa i banden. Det kan vara rätt svårt att få ner dem jämnt när man knackar..
Fender 400PS, Mesa M6, Jonas Hellborg, Mesa Buster, Sound City 120, Ampeg V4.
Lådor: Mesa, Jonas Hellborg, Ampeg, EBS, Marshall, EV mm....
Basar: (helst inte Fender) GNU, Peavey, Aria, Grand Suzuki, Rickenbacker, Music Man, Fender JB, Gibson, G&L mm
Användarvisningsbild
hitman
Medlem++

Inlägg av hitman »

OK, då sätter jag fast den på snickarbänken och rätar ut den med så träkilar under halsen.

Jag har tillverkat en bandpress av en skruvtving med en liten mässingsbit i rätt radie. Har bandat om förut med att hamra i banden å det blev inte riktigt bra.
Skriv svar