Hej
jag är ny på detta forum och en stor amatör, så vänligen var snäll mot mig.
När jag var yngre satt jag vid Protools och gjorde låtar via en synt som fanns på ett musikkonservatorium där jag gick. Jag var mycket bra på att göra snygga låtar om jag får säga det själv. Dessutom så var ljuden som fanns via programmet väldigt bra och det gick att få musiken att låta väldigt realistisk endast via synten, förutom stråk. Tyckte detta var hur roligt som helst.
Skulle vilja börja göra musik igen och undrar vad jag behöver. Hur skaffar man protools (eller bättre) vad för synt (eller vad det nu är) eller separat ljudkort behöver man. Medföljer ljudpaket eller skaffar man detta separat. Behöver man en pc eller kan jag koppla detta till min bärbara dator. Som ni ser så kan jag inte så mycket och skulle behöva stor hjälp från alla kunniga på detta forum.
Vänlig hälsning Fiklm
Vill göra musik med datorn, vad behöver jag?
-
- Nykomling
- engson
- Hedersmedlem
Googla 'reaper'.
Det är ett bra och billigt alternativ!
Annars får man ibland ett "musikprogram" med i paketet, när man köper ljudkort.
Kolla med en lokal musikaffär. Dom kan säkert ge förslag!
Tidningen Studio har ett särskilt forum just för hemstudioiter, och du får antagligen mer idéer och tips där än här!!
Annars får du förstås gärna stanna här... menar inte att köra bort dej!!
Men det finns fler likasinnade på studios forum.
Det är ett bra och billigt alternativ!
Annars får man ibland ett "musikprogram" med i paketet, när man köper ljudkort.
Kolla med en lokal musikaffär. Dom kan säkert ge förslag!
Tidningen Studio har ett särskilt forum just för hemstudioiter, och du får antagligen mer idéer och tips där än här!!
Annars får du förstås gärna stanna här... menar inte att köra bort dej!!
Men det finns fler likasinnade på studios forum.
- Jan Hellman
- VIP medlem
Re: Vill göra musik med datorn, vad behöver jag?
Det kan vara bra om du berättade vilken typ av dator (bärbar) du har idag. Många moderna bärbara funkar definitivt att göra musik på. Många lite mer kompetenta program har mjukvarusyntar, ljud och effekter i programmet från start. Protools, Cubase, Logic (Mac) och även Propellerheads senaste Reason kan funka. Över lag tycker jag att man ska skaffa ett program som många andra använder. Lättare att få hjälp om inte annat och man blir mer kompatibel med andra.Fiklm skrev:Hej
jag är ny på detta forum och en stor amatör, så vänligen var snäll mot mig.
När jag var yngre satt jag vid Protools och gjorde låtar via en synt som fanns på ett musikkonservatorium där jag gick. Jag var mycket bra på att göra snygga låtar om jag får säga det själv. Dessutom så var ljuden som fanns via programmet väldigt bra och det gick att få musiken att låta väldigt realistisk endast via synten, förutom stråk. Tyckte detta var hur roligt som helst.
Skulle vilja börja göra musik igen och undrar vad jag behöver. Hur skaffar man protools (eller bättre) vad för synt (eller vad det nu är) eller separat ljudkort behöver man. Medföljer ljudpaket eller skaffar man detta separat. Behöver man en pc eller kan jag koppla detta till min bärbara dator. Som ni ser så kan jag inte så mycket och skulle behöva stor hjälp från alla kunniga på detta forum.
Vänlig hälsning Fiklm
Vilken nivå vill du lägga dig på? Vad får det kosta? Mac/PC?
Lättare att ge råd med lite mer info.

MVH//Jan
- hitman
- Medlem++
Det finns massor av utmärkta gratis-plugins på Internet om man gillar synth-ljud. Köp nå´t nummer av tidningen Studio, där finns bra tips och inspiration.
Idag behöver man inte någon ny monsterdator för att skapa musik, om man inte måste ha massor av kanaler och effekter/plugins igång samtidigt. Så din bärbara kan säkert räcka långt.
Idag behöver man inte någon ny monsterdator för att skapa musik, om man inte måste ha massor av kanaler och effekter/plugins igång samtidigt. Så din bärbara kan säkert räcka långt.
-
- Medlem++
Jag köpte en Roland V-Studio 20 för att komma igång, med den kan man plugga in gitarr/bas, mick eller line(typ synth). Man har även transportknappar (play/pause m.m.) och volym reglage.
Det följer med DAW (inspelningsprogram) och ett program från BOSS (Roland, Cakewalk och Boss är ju samma verkar det som) som fungerar som en Multieffektpedal, själva processandet ska dock ske i apparaten, inte i datorn.
Det negativa är att själva apparaten känns lite plastig och inspelningsprogrammet är ganska basic(man blir snabbt sugen på någonting värre/bättre. Det är ju iofs bra att det är grundläggande, men ändå...
Jag har gått över till Reaper (http://www.reaper.fm) - där finns också instruktionsvideos som visar hur man gör saker i programmet (Reaper Explained) vilket jag tyckte var väldigt användbart. Allt man behöver finns där och programmet är klart för alla möjliga sorters pluggar.
Det följer med DAW (inspelningsprogram) och ett program från BOSS (Roland, Cakewalk och Boss är ju samma verkar det som) som fungerar som en Multieffektpedal, själva processandet ska dock ske i apparaten, inte i datorn.
Det negativa är att själva apparaten känns lite plastig och inspelningsprogrammet är ganska basic(man blir snabbt sugen på någonting värre/bättre. Det är ju iofs bra att det är grundläggande, men ändå...
Jag har gått över till Reaper (http://www.reaper.fm) - där finns också instruktionsvideos som visar hur man gör saker i programmet (Reaper Explained) vilket jag tyckte var väldigt användbart. Allt man behöver finns där och programmet är klart för alla möjliga sorters pluggar.
- - - - - - - - - - - - - - -
Varför jag går efter det där bandet? Jag blev ba sist...
Varför jag går efter det där bandet? Jag blev ba sist...
- cub
- Medlem++
En laptop räcker långt beroende på hur vad du tänker spela in. Själv sitter jag som många andra med en laptop, Reaper och ett usb-ljudkort med två ingångar. Det funkar bra för mig. Men ska man spela in 8 samtidigt kanaler blir behovet ett annat. Jag tror nog att du kan börja lugnt med din pc och olika alternativ av program som finns tillgängligt på internet som freeware eller trial-ware. När du micklat lite får du mer koll på vad du faktiskt vill ha och kanske köper ett färdigt program som Reason (som jag förstått ska vara bra, speciellt ihop med syntar och grejer).