Thunderbird problem.......
- bassrik
- VIP medlem
Thunderbird problem.......
Snäll som jag är åtog jag mig att försöka justera in polaren t-bird åt han:
(Det är en helt vanlig Gibson Thunderbird det gäller)
Problem nr 1: halsen/stränghöjd. Var bara att dra dragstången lite - inga bekymmer.
Problem nr 2: stallet. vafan! det är ju knäckt i höjd med D-strängen. Så illa knäckt att den inte längre kan hålla i strängens "ändkula". Satte kulan lite på tvären så att jag kunde stränga upp basjäveln. Är detta vanligt förekommande på Gibsons basar? har själv aldrigt ägt nån så därför frågar jag. Kan man göra nåt åt detta eller är det bara att få tag i ett nytt som gäller? Stallet är alltså knäckt så att det blir väldans konvext i förhållande till kroppen.
Problem nr 3: p'upsen - när jag fick ner stränghöjden lite verkar det som om mikarnas magnetfält rycker tag i strängarna - speciellt på A och E strängen. Detta blir uppenbart om man spelar över 12:e band på någon av dessa strängar. Då är ändå strängarna ca 1cm över mikarna. Har aldrig varit med om att magnetfältet påverkar strängarna så långt ifrån - här ska tilläggas att jag inte bytt strängarna än. Men ändå...........
Om nån vet nåt om detta är jag tacksam för svar.
(Det är en helt vanlig Gibson Thunderbird det gäller)
Problem nr 1: halsen/stränghöjd. Var bara att dra dragstången lite - inga bekymmer.
Problem nr 2: stallet. vafan! det är ju knäckt i höjd med D-strängen. Så illa knäckt att den inte längre kan hålla i strängens "ändkula". Satte kulan lite på tvären så att jag kunde stränga upp basjäveln. Är detta vanligt förekommande på Gibsons basar? har själv aldrigt ägt nån så därför frågar jag. Kan man göra nåt åt detta eller är det bara att få tag i ett nytt som gäller? Stallet är alltså knäckt så att det blir väldans konvext i förhållande till kroppen.
Problem nr 3: p'upsen - när jag fick ner stränghöjden lite verkar det som om mikarnas magnetfält rycker tag i strängarna - speciellt på A och E strängen. Detta blir uppenbart om man spelar över 12:e band på någon av dessa strängar. Då är ändå strängarna ca 1cm över mikarna. Har aldrig varit med om att magnetfältet påverkar strängarna så långt ifrån - här ska tilläggas att jag inte bytt strängarna än. Men ändå...........
Om nån vet nåt om detta är jag tacksam för svar.
- Smygbas
- Medlem+
Att mickarna drar trots att dom är 1 cm ifrån känns extremt. Dock är det väl starkare magneter i en Thunderbird än många andra basar, därav högre output? Eller är jag ute och cyklar?
Strängproblemet kanske kan lösas med en metallbricka på kulan? Jag tror inte riktigt jag fattar hur du menar att stallet är...
Strängproblemet kanske kan lösas med en metallbricka på kulan? Jag tror inte riktigt jag fattar hur du menar att stallet är...
- Pumpa
- Medlem+
Re: Thunderbird problem.......
Jag hade ThunderbirdGAS för ett tag sedan och kollade en del på tuben. Inte ovanligt att man hade bytt stall, vet dock ej orsaken.
- bassrik
- VIP medlem
[quote="Smygbas"]Att mickarna drar trots att dom är 1 cm ifrån känns extremt. Dock är det väl starkare magneter i en Thunderbird än många andra basar, därav högre output? Eller är jag ute och cyklar?quote]
Kollade vidare på detta - det var strängarna å inte mikarna. Då strängfäste å stallsadel satt så nära varann gjorde så att strängens dubbellindning (som sitter i anslutning till kulan) låg över stallsadeln å störde. Det var inte så på D och G strängarna, därför var det inget problem med dessa.
sen var det stallet oxå - På grund av att det var knäckt kom D strängen extremt högt upp i förhållande till de andra strängarna. Löste detta till fälligt genom att byta D- och G strängarnas stallsadlar med varann. D strängens sadel var alltså högre än G strängens.
Jag får nog säga till polaren att köpa ett nytt stall. Är det nån som vet i fall det finns utbytes stall till dessa som är bättre än Gibsons egna smäck?
Kollade vidare på detta - det var strängarna å inte mikarna. Då strängfäste å stallsadel satt så nära varann gjorde så att strängens dubbellindning (som sitter i anslutning till kulan) låg över stallsadeln å störde. Det var inte så på D och G strängarna, därför var det inget problem med dessa.
sen var det stallet oxå - På grund av att det var knäckt kom D strängen extremt högt upp i förhållande till de andra strängarna. Löste detta till fälligt genom att byta D- och G strängarnas stallsadlar med varann. D strängens sadel var alltså högre än G strängens.
Jag får nog säga till polaren att köpa ett nytt stall. Är det nån som vet i fall det finns utbytes stall till dessa som är bättre än Gibsons egna smäck?
- Smygbas
- Medlem+
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=2rBHfaEWQ3c[/youtube]
Kollade in detta. Lösning? Nytt stall kan ju kännas som en metod, men ful-billig-lagningar är alltid coolast!
Kollade in detta. Lösning? Nytt stall kan ju kännas som en metod, men ful-billig-lagningar är alltid coolast!
- Dana Strum
- Medlem
Jag satte på Hipshot på en TB som jag hade, funkade bra (inget borrande)....och dessutom fick jag bättre sustain på köpet.bassrik skrev:Smygbas skrev:Att mickarna drar trots att dom är 1 cm ifrån känns extremt. Dock är det väl starkare magneter i en Thunderbird än många andra basar, därav högre output? Eller är jag ute och cyklar?quote]
Rickenbacker 4003 -86, Gibson Thunderbird -79 & 04, Gibson Les Paul Oversized -11, Fender American Deluxe Precision-96, Fender Precision AVRI -82, Ampeg SVT-CL & 810, Mesa Boogie Walkabout Scout
- bassrik
- VIP medlem
Kollade på hipshots hemsida - dom verkar ha nån pryl som dom kallar för supertone eller nåt sånt, ska visst va direkt utbytespryl till gibsonstall. Hipshot gör ju bra grejer så det kanske skulle va nåt det. Är det nån som vet ungefärlig prisbild på en sådan?Dana Strum skrev:bassrik skrev:Jag satte på Hipshot på en TB som jag hade, funkade bra (inget borrande)....och dessutom fick jag bättre sustain på köpet.Smygbas skrev:Att mickarna drar trots att dom är 1 cm ifrån känns extremt. Dock är det väl starkare magneter i en Thunderbird än många andra basar, därav högre output? Eller är jag ute och cyklar?quote]
- Danne
- VIP medlem
Mala här på Pratabas säljer Hipshot. Han tycks ha ett kromat kvar och enligt listan jag har bör det landa på ca 1000kr. Här är tråden:bassrik skrev:
Kollade på hipshots hemsida - dom verkar ha nån pryl som dom kallar för supertone eller nåt sånt, ska visst va direkt utbytespryl till gibsonstall. Hipshot gör ju bra grejer så det kanske skulle va nåt det. Är det nån som vet ungefärlig prisbild på en sådan?
http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=46126
- bassrik
- VIP medlem
Det verkar ju vara ett synnerligen bra pris, men...................Danne skrev:Mala här på Pratabas säljer Hipshot. Han tycks ha ett kromat kvar och enligt listan jag har bör det landa på ca 1000kr. Här är tråden:bassrik skrev:
Kollade på hipshots hemsida - dom verkar ha nån pryl som dom kallar för supertone eller nåt sånt, ska visst va direkt utbytespryl till gibsonstall. Hipshot gör ju bra grejer så det kanske skulle va nåt det. Är det nån som vet ungefärlig prisbild på en sådan?
Det ska väl vara svart hardware på en T-bird?
- Hellish
- Medlem+++
- Kontakt:
- Danne
- VIP medlem
Moderna ja. Tyvärr verkar MALA bara ha kromat hemma. Finns ju svart också.bassrik skrev:Det verkar ju vara ett synnerligen bra pris, men...................Danne skrev:Mala här på Pratabas säljer Hipshot. Han tycks ha ett kromat kvar och enligt listan jag har bör det landa på ca 1000kr. Här är tråden:bassrik skrev:
Det ska väl vara svart hardware på en T-bird?