skulle behöva lite hjälp!
-
- Nykomling
skulle behöva lite hjälp!
skulle behöva lite hjälp med att hitta pedaler, är väldigt mycket nybörjare på ämnet och skulle vilja ha lite bra tips och råd.
ljudet jag är ute efter är ungefär 70tals rock ljud, stoner rock, lite tyngre rock med andra ord, hoppas ni förstår vad jag menar:) skulle vara skönt med en förklaring på pedalerna också! =)
tack på förhand!
ljudet jag är ute efter är ungefär 70tals rock ljud, stoner rock, lite tyngre rock med andra ord, hoppas ni förstår vad jag menar:) skulle vara skönt med en förklaring på pedalerna också! =)
tack på förhand!
- cub
- Medlem++
Personligen skulle jag kika på en dist-, en fuzz- och en phaser-pedal. Det finns en uppsjö i alla tre kategorierna och du kommer säkert bli tvungen att testa flera av dem innan du hittar de som du tycker passar bäst för dig. Jag kör en ruetz-moddad RAT som dist, en Bass Big Muff för fuzz och en EHX small stone som phaser min standarduppsättning. Sen har jag ett rejält gäng med dist- och fuzzpedaler som jag tar in allt efter smak.
- inber
- VIP medlem
För mig låter det som att du behöver en Tech21 VT Bass. Då kan du skruva fram de flesta rockljud.
Jag har själv en VT Bass Deluxe (den programmerbara versionen) och den här videon stämmer IMHO rätt bra med hur den låter. Här kan du höra både hur förstärkaren låter utan pedal (trist!) och med pedal (grymt!)
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=ZBKxMaWSKuU[/youtube]
Phaser och andra spejsade rymdeffekter som svirrar och svurrar fattar jag inte varför man vill ha på bas. Men jag kanske är trög.
Jag har själv en VT Bass Deluxe (den programmerbara versionen) och den här videon stämmer IMHO rätt bra med hur den låter. Här kan du höra både hur förstärkaren låter utan pedal (trist!) och med pedal (grymt!)
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=ZBKxMaWSKuU[/youtube]
Phaser och andra spejsade rymdeffekter som svirrar och svurrar fattar jag inte varför man vill ha på bas. Men jag kanske är trög.

Skriv som en klåpare om du vill uppfattas som en klåpare. Skriv gärna utan punkt och kommatecken, så har du minst en sak gemensam med den litterära celebriteten James Joyce - ingen orkar läsa vad du skrivit...
- Bassplaya
- VIP medlem
Det första jag tänker på när jag hör Stonerrock är fuzz. Precis som cub skriver så finns det en uppsjö av pedaler och du har nog inte mycket annat val än att testa, testa och testa. Fuzzar finns både som gitarr och basvarianter, menhäng inte upp dig på att det måste stå BASS på pedalen då dom flesta fuzzar har botten så det både räcker och blir över.
Har du aktiv eller passiv bas?
Kan vara svårt att få en fuzz att låta bra med aktiv bas.
Om du inte vill spendera några pengar innan du hittat rätt så börja med att ta med dig din bas till musikaffärerna i stan, om du har några, och gå igenom deras sortiment av fuzzar. Men tänk på att det troligtvis inte låter exakt likadant hemma/i replokalen, som det gör i musikaffären. Just därför är det bra om du har din egen bas med dig eftersom du då kommer lite närmre "ditt" ljud än om du lånar en random bas i affären.
Nästa steg är att köpa på dig och testa hemma/i replokal. Satsa gärna på att köpa begagnat. Det blir betydligt billigare och det är dessutom större chans att få tillbaks pengarna när/om du säljer igen.
Lycka till och välkommen till pedalträsket
Har du aktiv eller passiv bas?
Kan vara svårt att få en fuzz att låta bra med aktiv bas.
Om du inte vill spendera några pengar innan du hittat rätt så börja med att ta med dig din bas till musikaffärerna i stan, om du har några, och gå igenom deras sortiment av fuzzar. Men tänk på att det troligtvis inte låter exakt likadant hemma/i replokalen, som det gör i musikaffären. Just därför är det bra om du har din egen bas med dig eftersom du då kommer lite närmre "ditt" ljud än om du lånar en random bas i affären.
Nästa steg är att köpa på dig och testa hemma/i replokal. Satsa gärna på att köpa begagnat. Det blir betydligt billigare och det är dessutom större chans att få tillbaks pengarna när/om du säljer igen.
Lycka till och välkommen till pedalträsket

-
- Medlem++
- Hugo Drax
- Medlem+
- Simon Andersson
- Medlem++
- cub
- Medlem++
- Seaweed
- Hedersmedlem
- Kontakt:
Jag vet inte jag. För det feta 70-talsljudet skulle jag säga P-bas (enda jag har erfarenhet av i stonerband-situation) med flats i en rörtopp, och inga krusiduller där emellan.
Jag körde med tokfuzz (P-bas med rounds, basmoddad Ibanez TS-9 på max, Hiwatt Custom 200) när vi spelade in fullängdaren, men har på senare tid gått över till P-bas med flats rakt in i min Orange AD200B. Nedstämt såklart. Gain runt klockan 2 och master runt klockan 10. Alla rattar på max.
Tror det har blivit så i och med att våra två gitarrister kör jävligt fuzzat ljud, och basen försvinner bara som en gröt om jag också kör fuzz.
Om du inte har en rörtopp så tror jag på en schysst rör-preamp eller rör-overdrive.
Jag körde med tokfuzz (P-bas med rounds, basmoddad Ibanez TS-9 på max, Hiwatt Custom 200) när vi spelade in fullängdaren, men har på senare tid gått över till P-bas med flats rakt in i min Orange AD200B. Nedstämt såklart. Gain runt klockan 2 och master runt klockan 10. Alla rattar på max.
Tror det har blivit så i och med att våra två gitarrister kör jävligt fuzzat ljud, och basen försvinner bara som en gröt om jag också kör fuzz.
Om du inte har en rörtopp så tror jag på en schysst rör-preamp eller rör-overdrive.
Bas > distpedaler > stor förstärkare
- Bassplaya
- VIP medlem