V/B/T + Serie/Parallel-pushpull - schema?

Prata om mickar och elektronik
Skriv svar
Användarvisningsbild
mikkejohansson
Medlem++

V/B/T + Serie/Parallel-pushpull - schema?

Inlägg av mikkejohansson »

Spelat min Squier VM Fretless på rep i afton och originalmikarna låter riktigt bra tycker jag. Däremot har jag läst en massa om serie-koppling av mikarna för lite extra tryck/volym á la humbucker - vilket låter lite lockande för att matcha de andra basarna i "arsenalen" bättre.

Tänkte att man kunde passa på att göra om till Volym/Blend/Ton också, skulle vara mycket smidigare.

Frågan är då om nån har, eller kan rital, ett schema för att koppla en jazzbas så? Med push/pull-pot för att switcha parallell/serie....?
Fender - Pedaler - GK - TKS
Användarvisningsbild
ennam
Medlem

Inlägg av ennam »

Bild varsågod. fast jag ritade det inte.
Matte
VIP medlem

Inlägg av Matte »

Bild
Användarvisningsbild
mikkejohansson
Medlem++

Tack för den! Men inte riktigt vad jag sökte, den där verkar vara för miniswitch och inte push/pull, och sen var det ju volymen och blenden :).

Men ett steg i rätt riktning i alla fall :)
Matte
VIP medlem

Inlägg av Matte »

Pull/push pot......
Bild

EDIT:: Förtydligande. Mini switch eller pull/pusch pot, det är samma switchfunktion på dem.
antune
Medlem

Inlägg av antune »

En blend är ju två stackade potar där bägge ger fullt i mitten. Den här borde funka (ta rätt värde bara) http://gitarrdelar.se/product_info.php? ... ts_id=1713
Koppla som ovan, den ena micken till undre halvan den andra till övre och skifta svart/vit på den ena halvan, sen använder du 2 (bridge) i skissen som volym men dra vit från blend till mittenbenet i stället (ingen röd dit, de kommer ju från micken) Vidare till tonkontrollen stämmer i skissen.

Tror det blev rätt nu...
/Anton
Användarvisningsbild
Axman
Medlem+

Inlägg av Axman »

Maruszczyk Jazz, HPD Jazz
Roland Jazzchorus gitarrförstärkare och spel i lägenheten
antune
Medlem

Inlägg av antune »

Fyller på med blend då
http://www.seymourduncan.com/support/wi ... bass_blend

edit: stavfel
/Anton
Användarvisningsbild
mikkejohansson
Medlem++

Efter att ha tänkt och grubblat lite mer (och inte gjort nåt ingrepp ännu...) har jag kommit fram till att jag trots allt nog gör som första bilden med en miniswitch i stället och skiter i "blenden".

Borde inte vara några problem att rymma en miniswitch på jazzkontrollplattan tycker jag, dessutom har Squiren "mini"-potar tydligen...
Användarvisningsbild
Fernan
Kontot är inaktiverat

Inlägg av Fernan »

mikkejohansson skrev:Efter att ha tänkt och grubblat lite mer (och inte gjort nåt ingrepp ännu...) har jag kommit fram till att jag trots allt nog gör som första bilden med en miniswitch i stället och skiter i "blenden".

Borde inte vara några problem att rymma en miniswitch på jazzkontrollplattan tycker jag, dessutom har Squiren "mini"-potar tydligen...
Jag har en A250K mini-pot med push/pull på min TexasJazz för serie/parallellval. Funkar klockrent. Som Matte skrev tidigare, push/pull-poten innehåller ju en miniswitch och du slipper borra i plattan. I serieläget så har stallmicksvolympoten ingen funktion.
Användarvisningsbild
mikkejohansson
Medlem++

Fernan skrev:
mikkejohansson skrev:Efter att ha tänkt och grubblat lite mer (och inte gjort nåt ingrepp ännu...) har jag kommit fram till att jag trots allt nog gör som första bilden med en miniswitch i stället och skiter i "blenden".

Jag har en A250K mini-pot med push/pull på min TexasJazz för serie/parallellval. Funkar klockrent. Som Matte skrev tidigare, push/pull-poten innehåller ju en miniswitch och du slipper borra i plattan. I serieläget så har stallmicksvolympoten ingen funktion.
Men...en miniswitch är ju billigare än en push/pull-pot ;)
Användarvisningsbild
mikkejohansson
Medlem++

Fernan - vart hittar man en minipot med push/pull?
Användarvisningsbild
Fernan
Kontot är inaktiverat

Inlägg av Fernan »

Användarvisningsbild
mikkejohansson
Medlem++

Ok, tack.

Tål att tänkas på.
YZZ
Medlem++

Inlägg av YZZ »

Jag gjorde ett sånt schema en gång till Folxam och använde även samma mod på min jazzbas.

Såhär ser det ut;
Bild
Rickenbacker 4003 - 80, Wal Mach I - 82, "Dtuner" Custom Jazz Bass (föredetta Cimar), Burny Eagle, + en massa annat skit.

YZZ
Användarvisningsbild
magstorm
Medlem+

Inlägg av magstorm »

YZZ skrev:Jag gjorde ett sånt schema en gång till Folxam och använde även samma mod på min jazzbas.

Såhär ser det ut;
Bild
:tummenupp: Snyggt!
Crippa skrev:...vad fan e GAS för nåt?
fieldflower skrev:Som böldpest fast skönt.
Skriv svar