Vilken octaver?
- botox
- Medlem
Vilken octaver?
Kör på en bandlös jb igenom ett lexicon pcm-70 och en hartkerigg. Nu vill jag bygga på med en bra octaver. Lirar hemsnickrad progg och ingen hårdrock. Skulle vilja förstärka jaco-knorret och samtidigt få marcus millers fläskmorr i en och samma burk. Frågan är vilken pedal som gör jobbet?
Lasse
Lasse
- Jan Hellman
- VIP medlem
Re: Vilken octaver?
Jag har två favoriter och det är EBS OctaBass och FRAMFÖRALLT Ampeg SubBlaster. Den sistnämnda är otroligt bra men OctaBass:en är också en favorit. Båda triggar bättre än det mesta om inte allt vad det gäller analoga oktavpedaler och dom låter annorlunda men väldigt bra om man jämför dom med varandra. EBS-trampan är lite mer ren och fast i ljudet men jag tycker att Ampeg-trampan låter bättre i en ljudbild. Fick låna hem en Aguilar Octamizer igår och den rackarn är inte helt fel heller. Den kan man få att låta hyffsat likt den gamla hederliga Boss OC-2:an men man kan även få den att låta hyffsat lik EBS-trampan. Det som framförallt får den att sticka ut ur mängden är det lågpassfilter man kan använda på oktavsignalen. Riktigt coolt faktiskt. Triggar helt ok. Föredrar fortfarande Ampeg oktavern. Den är så jävla bra. Men Aguilar-trampan kan definitivt vara väl värd att prova som alternativ.botox skrev:Kör på en bandlös jb igenom ett lexicon pcm-70 och en hartkerigg. Nu vill jag bygga på med en bra octaver. Lirar hemsnickrad progg och ingen hårdrock. Skulle vilja förstärka jaco-knorret och samtidigt få marcus millers fläskmorr i en och samma burk. Frågan är vilken pedal som gör jobbet?
Lasse
Aguilar har också gjort en envelope filter-trampa som jag lånade hem och precis testat med två (2) filter i. En som går upp och en som går ner och man kan använda båda samtidigt. Rolig effekt. Den gör någonting som nog inget annat envelope filter på marknaden gör av vad jag vet och den låter kanon så den ska jag köpa. Aguilar´s trampor har faktiskt imponerat.
http://www.aguilaramp.com/effects_pedals.htm
Ska försöka testa overdrive-trampan också. Den har jag hört ska vara bra.
//J
- kmo
- Medlem++
Har ägt två oktavpedaler och sålt båda.. Ampeg Sublaster låter blött o gött. Väldigt bra, men stor och tung.
T-rex Octavius låter extremt bra för att vara digital. Triggar sjukt bra, hur lågt som helst. Triggar betydligt bättre än Ampegen. Klarar ackord, tar oktav upp och har även en clean boost.
T-rexen vinner i min bok.
T-rex Octavius låter extremt bra för att vara digital. Triggar sjukt bra, hur lågt som helst. Triggar betydligt bättre än Ampegen. Klarar ackord, tar oktav upp och har även en clean boost.
Fender JV Precison-83, Fender J AV62, MM Sabre-79 och Tokai Hardpuncher PB80. Weber Mywatt 200, VT Bass 500, Fender 410, TKS112.
- Jan Hellman
- VIP medlem
Jag gillar inte digitala oktavtrampor. Tung?!? Du ska väl inte hålla den i handen när du spelar?kmo skrev:Har ägt två oktavpedaler och sålt båda.. Ampeg Sublaster låter blött o gött. Väldigt bra, men stor och tung.

//Jan

- Jan Hellman
- VIP medlem
Jag har själv den svarta utan true bypass. Generation två av tre tror jag. Den första var grå om jag inte minns helt fel. Jag tycker att den är kanon. Har inte hunnit testa true bypass-trampan men den är säkert lika bra. True bypass kan dock ställa till det lite ibland då den effekterade signalen kan bli svagare i jämförelse då signalen går igenom elektroniken, vilket den inte gör när pedalen är avstängd. EBS har säkert löst detta på ett bra sätt men jag vet att en del andra true bypass-trampor lider av detta lilla dilemma. Hur som. Jag har sex EBS-pedaler kopplade efter varandra och ingen av dom har true bypass. Inga problem alls.botox skrev:Tack för snabba svar. Finns en octabass ts här. Den äldre modellen utan true bypass för en sjuhunka. Tysken tar dryga tusingen för en ny. Vilken är att föredra?
MVH//Jan
- botox
- Medlem
Så 700 spänn är inget att bråka om?Jan Hellman skrev:Jag har själv den svarta utan true bypass. Generation två av tre tror jag. Den första var grå om jag inte minns helt fel. Jag tycker att den är kanon. Har inte hunnit testa true bypass-trampan men den är säkert lika bra. True bypass kan dock ställa till det lite ibland då den effekterade signalen kan bli svagare i jämförelse då signalen går igenom elektroniken, vilket den inte gör när pedalen är avstängd. EBS har säkert löst detta på ett bra sätt men jag vet att en del andra true bypass-trampor lider av detta lilla dilemma. Hur som. Jag har sex EBS-pedaler kopplade efter varandra och ingen av dom har true bypass. Inga problem alls.botox skrev:Tack för snabba svar. Finns en octabass ts här. Den äldre modellen utan true bypass för en sjuhunka. Tysken tar dryga tusingen för en ny. Vilken är att föredra?
MVH//Jan
- Jan Hellman
- VIP medlem
Om du frågar om jag tycker att den är värd dom pengarna som pedal betraktat (utan att veta skicket på den som säljs) så, Ja. Är det för dyrt för en beggad Octabass? Som sagt. En ny true bypass OctaBass kostar 1.070:- + frakt hos Thomann. Blir väl lite över 1.200:- totalt innan du har den hemma. 700:- är inte för dyrt om den är i bra skick men jag personligen skulle nog bjuda på frakten om det var jag som sålde den. Vilket han kanske gör. Ingen aning. Jag har inte kollat annonsen. Prova att lägga ett bud på 600:-. Det kan kanske funka om han har bråttom att sälja. Under det skulle jag inte gå om det var min trampa. Då gör säljaren en för dålig affär. Men någonstans mellan 600 och 700 spänn är nog lagom. Det är ju trots allt inte den senaste modellen. En tumregel som ofta gäller i musikaffärerna när dom säljer beggade prylar är - 30 % från nypris om det är en hyffsat aktuell produkt och den är i bra skick. Är det en äldre modell så hamnar man ofta runt halva priset eller därunder beroende på hur gammal/sliten den är. Någonstans där brukar begpriserna ligga i butik. Sen finns det ju prylar som är iskalla och som ingen vill ha och dom går för skrotpengar men dit hör ju definitivt inte en EBS OctaBass. Och sen finns det tokheta prylar som Retrospec Squeezebox och andra som säljs beggade för mer pengar än vad dom kostade nya men dit hör ju inte direkt heller en OctaBass. Finns ganska många i omlopp men dom är omtyckta och bra så..... 600 - 700:- inkl frakt är nog lagom. Jag skulle inte bli besviken om jag behövde betala 700 spänn. Det är den värd.botox skrev:Så 700 spänn är inget att bråka om?Jan Hellman skrev:Jag har själv den svarta utan true bypass. Generation två av tre tror jag. Den första var grå om jag inte minns helt fel. Jag tycker att den är kanon. Har inte hunnit testa true bypass-trampan men den är säkert lika bra. True bypass kan dock ställa till det lite ibland då den effekterade signalen kan bli svagare i jämförelse då signalen går igenom elektroniken, vilket den inte gör när pedalen är avstängd. EBS har säkert löst detta på ett bra sätt men jag vet att en del andra true bypass-trampor lider av detta lilla dilemma. Hur som. Jag har sex EBS-pedaler kopplade efter varandra och ingen av dom har true bypass. Inga problem alls.botox skrev:Tack för snabba svar. Finns en octabass ts här. Den äldre modellen utan true bypass för en sjuhunka. Tysken tar dryga tusingen för en ny. Vilken är att föredra?
MVH//Jan
MVH//Jan
Senast redigerad av Jan Hellman den fre 09 dec 2011, 21:52, redigerad totalt 1 gånger.
- kmo
- Medlem++
Den låter inte speciellt digital alls faktiskt. Jo, oktav upp blir väl lite sådär kanske, men betydligt bättre än den där röda.. Pog?Jan Hellman skrev:Jag gillar inte digitala oktavtrampor. Tung?!? Du ska väl inte hålla den i handen när du spelar?kmo skrev:Har ägt två oktavpedaler och sålt båda.. Ampeg Sublaster låter blött o gött. Väldigt bra, men stor och tung.
T-rexen vinner i min bok.![]()
//Jan
Ang. tyngd och storlek så ska ju grejerna få plats!

Ampegen är riktigt bra, men tycker att fördelarna är fler med T-rexen.
Den låter tillräckligt bra, spöar Ebs enl. mig och kan väldigt mycket.
Undrar varför jag spånar, har ju sålt allt jag ägt i oktavväg.....
Fender JV Precison-83, Fender J AV62, MM Sabre-79 och Tokai Hardpuncher PB80. Weber Mywatt 200, VT Bass 500, Fender 410, TKS112.
- Wh4len
- Medlem
+1kmo skrev:T-rex Octavius låter extremt bra för att vara digital. Triggar sjukt bra, hur lågt som helst. Triggar betydligt bättre än Ampegen. Klarar ackord, tar oktav upp och har även en clean boost.
Den är helt klart värd en titt

Har testat octabass, Octavius vinner i min bok
- Rickenbacker 4003AC
- Peavey Super Festival F800B + Peavey 3024
- Hilbish Design Beta Amplifier [Till Salu]
- Peavey Super Festival F800B + Peavey 3024
- Hilbish Design Beta Amplifier [Till Salu]
- patrik
- Medlem
Lär funka lysande till det. Har själv använt den när man behöver trycka till/fylla ut lite extra som t e x under ett gitarrsolo i trioformatet.botox skrev:Har gett Patrik ett bid på octabassen. Låser sig den så är jag i hamn. Får väl byta bort den om den inte funkar till det vi lirar. Powertrio med rötter i svensk folkmusik i proggtappning a'la 2000-tal.
- Hugo Drax
- Medlem+