Avstånd till rickmick

Prata om justeringar, reparationer och basbyggen
Användarvisningsbild
Per
Medlem++

Avstånd till rickmick

Inlägg av Per »

Jag har med sjukligt intresse läst BBQV:s förklaring till hur en bas fungerar. Tack för den!
Där fanns bl a en uppräkning av hur långt från sadeln mickarna satt på olika basmodeller och vilken effekt detta fick. Jag saknade dock uppgifter om Rickenbacker och undrar därför:
Hur långt från sadeln sitter respektive mick på en Rick? (% av strängens svängande längd, räknat från sadeln). Någon lycklig ägare som vill mäta?
TIA
Sonnerup 5:a, Rikshabacker 5:a, Epiphone Thunderbird Pro V, Bach Jazz 5:a + några till
Ampeg SVPCL & SVT-IIP, Lab iP 450, Magellan 800, Streamliner 600, tks 2 x 112 + 212 + lite till
Medlem av PrataBas Gubbklubb 50++
Användarvisningsbild
macahan
Medlem+++

Inlägg av macahan »

Kolla in min fenderbackertråd så finner du svaret!
Användarvisningsbild
Per
Medlem++

Inlägg av Per »

Jaha, där fick jag 20 sidor, (som jag bara skummat ett par av tidigare), trots att jag hade massor av annat att göra idag. :evil:

Allvarligt - tackar och bockar. Lycka till med projektet. Det ser ruggigt fräckt ut. (Och bilderna är ju top notch.)
Sonnerup 5:a, Rikshabacker 5:a, Epiphone Thunderbird Pro V, Bach Jazz 5:a + några till
Ampeg SVPCL & SVT-IIP, Lab iP 450, Magellan 800, Streamliner 600, tks 2 x 112 + 212 + lite till
Medlem av PrataBas Gubbklubb 50++
play_bass
Medlem

Inlägg av play_bass »

Tja kan någon draven länk till fenderbackertråden har sökt utan att finna...

Tack på nförhand
Basses
Rickenbacker 4003
Fender Custom Shop Custom Classic
Fender Jazz Bass (Mexico)
Wishbass Fretless Bass

Amp
Trace Elliot V-Type 300H
Trace Elliot 412
enor
Medlem+

Inlägg av enor »

Hur sökte du då? Om man trycker på "sök" och skriver Fenderbacker i rutan så är det första träffen man får upp...

http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t= ... nderbacker
Skriv svar