SVT CL skickar SOS

Prata om justeringar, reparationer och basbyggen
Användarvisningsbild
Zyrran
Medlem++

SVT CL skickar SOS

Inlägg av Zyrran »

Slog på min Ampeg SVT CL i replokalen igår, vanliga on läget var som vanligt. När jag slog på den från standby kom en lågmält smäll från högtalarna, typ som när man rycker ut en telekabel ur en påslagen stärkare.

Efter detta går den in i safemode och onlampan blinkar rött-grönt-rött-grönt-rött-grönt. Öppnade upp den, kollade rören, kunde inte se något fel och testade igen, samma reslutat.

En fundering jag har är testa byta säkringen på baksidan (tänkte inte på den i repan), men jag tog ju bara med stärkaren hem så frågan är om man vågar slå på den utan högtalare och se om den fungerar eller hur är det? Visst är det väl så att rörstärkare inte gillar det? Å andra sidan har säkringen gått borde det väl vara dött?

Har länge tänkt lämna in den på LH för en genomgång så nu har jag argument nog, men är det någon som har några teorier?
Användarvisningsbild
mikkejohansson
Medlem++

Inlägg av mikkejohansson »

Står det inte i manualen vad blinkanet betyder? Har för mig att det var olika om det bara lyste rött eller om det blinkade, men det är 10 år sen jag hade en SVT CL i o för sig...
Fender - Pedaler - GK - TKS
Användarvisningsbild
Zyrran
Medlem++

Inlägg av Zyrran »

Enligt manualen betyder röd-grönt blink "a fault in the powertube section".
Det förbryllar mig lite extra då rören på sin höjd är två månader gamla. Samtliga glöder fint men de kanske kan ha gått ändå eller så kanske problemet ligger någon annan stans i i kretsen?
Användarvisningsbild
thetonequest
Medlem+

Inlägg av thetonequest »

Zyrran skrev:Enligt manualen betyder röd-grönt blink "a fault in the powertube section".
Det förbryllar mig lite extra då rören på sin höjd är två månader gamla. Samtliga glöder fint men de kanske kan ha gått ändå eller så kanske problemet ligger någon annan stans i i kretsen?
Händer tyvärr att rör ger sig snabbt ibland om man fått tag på dåliga ex... :(
I och med att manualen ändå beskriver att det är det som ska vara problemet så kan man ju utgå ifrån det...
Kör absolut inte en rörstärkare utan last (t.ex högtalarlåda) om du inte vill ha sönder den riktigt ordentligt!
Det är bara lämna in på service!
Se till att köpa bra rör från ett bra ställe bara!
/Knut
|Fender Jazzbas 1969 - Sunburst|
Användarvisningsbild
Zyrran
Medlem++

Inlägg av Zyrran »

Sitter EHX Big Bottle i, köpta från den firman (LH Musik) som jag ska lämna in den till så det ska nog gå bra. Skönt att få den översedd samtidigt, den har ju 10år på nacken.
Skriv svar