Jorå, det förstår jag men Califen säger att även ett samlarobjekt skall vara fullt fungerande, var inte denna det?
Califen säger: en bas som inte spelats på 15-20 år kan ha fått problem med halsen t.ex. att den har "satt sig" och därför föredrar Califen basar som spelats hela tiden. Califen vet inte om dena Elite har någon problem. Däremot tyckte Califens samtalare att det inte spelade någon roll de basen verkar ju vara en samlarex och ingen player. Nu hoppas Califen att du kan förstå hans kommentar
"En kopia räknas ALDRIG som ett original.
Man har t.ex. INTE sett ABBA när man varit på wallmans (om man nu skulle råka hamna just där...)"
- Dereborn
Jorå, det förstår jag men Califen säger att även ett samlarobjekt skall vara fullt fungerande, var inte denna det?
Califen säger: en bas som inte spelats på 15-20 år kan ha fått problem med halsen t.ex. att den har "satt sig" och därför föredrar Califen basar som spelats hela tiden. Califen vet inte om dena Elite har någon problem. Däremot tyckte Califens samtalare att det inte spelade någon roll de basen verkar ju vara en samlarex och ingen player. Nu hoppas Califen att du kan förstå hans kommentar
TDHP finner Califens svar fullt tillfredsställande!
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! TDHP
Nej man skulle ställa den i garaget och ta fram den ibland och putsa lite, dra runt motorn, lufta däcken och kolla att allt funkar som det ska.
Citerar mig själv här. Jag menar naturligtvis inte att man bara ska lägga ett samlarinstrument under sängen och glömma bort det i 20 år.
Man bör ha samma förhällningssätt som i ovanstående citat och inte släpa runt basen på gig och rep bara. Och, naturligtvis, ha silkeshandskar på vid service
Och Califen, jag förstår ditt resonemang fullt ut och håller med dig. Jag tittade bara på saken ur ett samlarperspektiv. Själv vill jag spela på mina instrument, men jag har också förståelse för samlarna. Och det verkar ju roligare att samla på basar än på aktier!
Anders
Basar: Rickenbacker 4001 -74, Fender AVRI `64 Jazz Bass, Ampeg Dan Armstrong -70
I ljuset av att jag inte förtår mig på Instrumentsammlare så sticker jag ut halsen här och säger: Inget instrument är för "gammalt" eller för "fint" för att behandlas med silkesvantar alt lämnas orört ståendes i ett ställ resten av sina dagar..
En bas är gjord för att spelas på och att höras..
Om du frågar mig om jag gör skillnad på hur jag skulle behandla Jaco's Bass of doom (om den skulle hittas) alt Ritters 100k bladgulds bas och en J&D för 1500:- så är svaret nej.. jag skulle spela på dem alla.. kanske inte Ritters för jag tycker dom verkar svårspelade.. för liten kropp på något sätt.. skulle nog sälja den..
Liten skrev:Jaco's Bass of doom (om den skulle hittas)
Lite OT kanske, men vaddå? Är Jaco-basen borta?
Oh man.. vi skulle kunna ha en en 20sid tråd bara om detta..
Det går så många storys om var den kan tänkas vara..
Efter japankonserten när han missar nertaget av basen så går den i bitar..
Hans meck sägs ha satt ihop den igen men målat den rosa..
Det sista som sägs ha hänt är att han blev bestulen på basen när han somnat på en parkbänk..
Andra basar som han ägt.. ex basen i instruktionsvideon har sålts för stora summor på auktion.... men hans bandlösa 62:a - "the bass of doom" eller "the distressed bass" har inte återfunnits..
Liten skrev:I ljuset av att jag inte förtår mig på Instrumentsammlare så sticker jag ut halsen här och säger: Inget instrument är för "gammalt" eller för "fint" för att behandlas med silkesvantar alt lämnas orört ståendes i ett ställ resten av sina dagar..
En bas är gjord för att spelas på och att höras..
Om du frågar mig om jag gör skillnad på hur jag skulle behandla Jaco's Bass of doom (om den skulle hittas) alt Ritters 100k bladgulds bas och en J&D för 1500:- så är svaret nej.. jag skulle spela på dem alla.. kanske inte Ritters för jag tycker dom verkar svårspelade.. för liten kropp på något sätt.. skulle nog sälja den..
Men det är ok att samla mynt?
Frimärken?
Bara undrar.
Eftersom det är saker som man säkert skulle kunna använda egentligen, men man hellre samlar och tittar på nu och då för kul...
Jag veeeet!!!
Vilken tillfällighet....jag gick på muggen precis och plockade upp ett ex av Frontline.
Läser om ´62 rissue modellerna och vem är på bild där?!
Tänk vad man kan lära sig på muggen!
"Geddan - en av världens sämsta basister"
- Jan Hellman
TDHP skrev:När jag var liten (!) samlade jag på tändsticksaskar.
Det hade i det fallet blivit problematiskt att hävda mint cond om jag hade använt dem!
Tack, broder! Du hajar galoppen
Anders
Basar: Rickenbacker 4001 -74, Fender AVRI `64 Jazz Bass, Ampeg Dan Armstrong -70