Bra övningslurar

Prata om inspelningsteknik och studioutrustning
Skriv svar
Användarvisningsbild
elling
Nykomling

Bra övningslurar

Inlägg av elling »

Tänkte skaffa mig ett par bra lurar att öva i eftersom det känns onödigt att störa grannar och familjemedlemmar mer än nödvändigt framåt småtimmarna, har dessutom fått höra att det ska vara nyttigt rent spelmässigt att höra sig själv direkt i örat med jämna mellanrum. Klarar mig gärna under 1500kr.

Har kikat lite på ett par slutna Beyerdynamic DT-770 PRO som ska vara bra studiolurar även lite billigare semislutna AKG K240S.

Är ingen nackdel ifall de funkar att mixa med men lurarna ska i nuläget ändå bara användas till att övas i så det är basåtergivningen som är viktigast (antar jag). Är slutna att föredra eller inte? Kan ju vara svårt att spela till metronomen eller annat som inte kommer in i luren, å andra sidan ska det ändå oftast vara tyst utåt (bortsett från de små akustiska surren basen ger ifrån sig) när jag använder dem.

Är i starkt behov att tips här!
HirYoshima
Medlem++

Inlägg av HirYoshima »

jag provade marshalls nya lurar, både snygga, sköna och bra tycker jag.
- - - - - - - - - - - - - - -
Varför jag går efter det där bandet? Jag blev ba sist...
Användarvisningsbild
a-row
Medlem+

Inlägg av a-row »

Kan tipsa om Audio-Technica ATH-M50, slutna lurar som jag upplever att ja betydligt bättre bas återgivning än AKG
Fender Jazz 02 MIM,Music Man Stingray 97, Squier VM Precision 07
Användarvisningsbild
whatawaste
Medlem++

Inlägg av whatawaste »

a-row skrev:Kan tipsa om Audio-Technica ATH-M50, slutna lurar som jag upplever att ja betydligt bättre bas återgivning än AKG
Amen ! Fina fisken tycker jag. Bekväma och låter mkt bra.
Spector NS2
Spector Euro 4 LXTW
Spector Timbre

Mesa D800 med PH412
Användarvisningsbild
Pumpa
Medlem+

Inlägg av Pumpa »

a-row skrev:Kan tipsa om Audio-Technica ATH-M50
Bra skjut i basen på dessa men dom är obekväma. Jag får ont PÅ huvudet av bygeln. :(
Användarvisningsbild
whatawaste
Medlem++

Inlägg av whatawaste »

Pumpa skrev:
a-row skrev:Kan tipsa om Audio-Technica ATH-M50
Bra skjut i basen på dessa men dom är obekväma. Jag får ont PÅ huvudet av bygeln. :(
Det får jag också om jag har keps på mig och bygeln ligger mot "knoppen". Utan keps inga problem...
Spector NS2
Spector Euro 4 LXTW
Spector Timbre

Mesa D800 med PH412
Användarvisningsbild
rockern
Medlem+

Inlägg av rockern »

DT770! Ska man öva bas så finns det inget jag provat som slår dem. Dessutom är de sanslöst bekväma.
Sandberg JM4
EBMM SR4 Classic

Thunderfunk 550-B
TKS 215/size]
Användarvisningsbild
violent
Medlem

Inlägg av violent »

Bestämmer du dig för slutna kan jag rek dessa, tycker dom är riktigt bra i förhållande till priset. http://www.thomann.de/se/extreme_isolation_ex29.htm
Janne

Inlägg av Janne »

Det kanske bara är jag men jag skulle rekommendera öppna lurar för att öva med. Visst hör man bättre med slutna lurar men jag tycker man bli så satans trött i öronen när man sitter långa pass, svettigt och äckligt. Se också till att det är ordentligt lång sladd så du kan sitta avslappnat när du övar.
Användarvisningsbild
Chupacaps
Medlem

Inlägg av Chupacaps »

Att öva med lurar mår verkligen inte öronen bra av, var försiktig! Jag har blivit känslig för basfrekvenser i vissa lurar av att just ha övat mycket med lurar, så jag rekommenderar det inte.

(då det ofta rör sig om lång tid och låga frekvenser)
"The music business is a cruel and shallow money trench, a long plastic hallway where thieves and pimps run free, and good men die like dogs. There's also a negative side."
Skriv svar