Vt bass deluxe, problem
-
- Medlem
Vt bass deluxe, problem
Jag har en VT bass deluxe som strular lite. För det första så har kanal 1 slutat funka, men det ska återförsäljare reparera.
Men här kommer frågan/problemet:
När jag linear till PA med exilär out så distar ljudet om jag kör med min stingray. Om jag kör med samma bas rakt i förstärkare så är ljudet helt normalt. Alltså inget fel på basen eller batteri skulle jag tro. Om jag åter kör med VT bass i kombination med PA och denna gången använder en passiv bas så låter det bra.
Summa:
stingray + VT bass + PA=dist
stingray + random stärkare = bra
passiv bas + VT bass + PA=bra
Jag har testat runt med massor av setups, men har fått slut på ideer för att ringa in felet. Någon som har någon ide vad det är som kan tänkas strula?
Jag bugar och bockar.
Men här kommer frågan/problemet:
När jag linear till PA med exilär out så distar ljudet om jag kör med min stingray. Om jag kör med samma bas rakt i förstärkare så är ljudet helt normalt. Alltså inget fel på basen eller batteri skulle jag tro. Om jag åter kör med VT bass i kombination med PA och denna gången använder en passiv bas så låter det bra.
Summa:
stingray + VT bass + PA=dist
stingray + random stärkare = bra
passiv bas + VT bass + PA=bra
Jag har testat runt med massor av setups, men har fått slut på ideer för att ringa in felet. Någon som har någon ide vad det är som kan tänkas strula?
Jag bugar och bockar.
- fieldflower
- Hedersmedlem
- mikkejohansson
- Medlem++
Re: Vt bass deluxe, problem
Fick läsa detta ett par gånger innan jag fattade vad det stodDrFox skrev: När jag linear till PA med exilär out så distar ljudet om jag kör med min stingray.

Annars tror jag lite som FF att Stingrayens (förmodade?) högre output distar VT:n men i stärkare blir det mindre tydligt då de förmodligen har en högre distortion i sig själv... Om inte din stärkare består av ett LAB1000-steg och en superclean preamp?
Fender - Pedaler - GK - TKS
- BB3000S
- VIP medlem
Låter helt klart som att det är den högre outputen från Stingray'en som orsakar det, du får helt enkelt dra ner gainen tills det slutar att dista när du kör på den basen.
| BB1000| BB2000 | BB3000 | BB5000 |
| Stingray | Jazz | Precision | Cirrus |
| Aguilar db680 | Ampeg SVT-IIp | EBS HD350 |
| Bergantino AE410 | EBS ProLine 410 | Carvin 410+118 |
| Stingray | Jazz | Precision | Cirrus |
| Aguilar db680 | Ampeg SVT-IIp | EBS HD350 |
| Bergantino AE410 | EBS ProLine 410 | Carvin 410+118 |
- kmo
- Medlem++
Jo, men du kan väl köra två kanaler med tre inst. per kanal?Geddan skrev:Den är 6-kanalig.
Jag tror lowfreq har helt rätt; tryck in den knappen så har du sänkt outputen från hela pedalen och får justera efter det.
Perfekt när man har olika output mellan basarna.
Fender JV Precison-83, Fender J AV62, MM Sabre-79 och Tokai Hardpuncher PB80. Weber Mywatt 200, VT Bass 500, Fender 410, TKS112.
- Geddan
- VIP medlem
Du menar om den har 2 banker? Ja, det har den!kmo skrev:Jo, men du kan väl köra två kanaler med tre inst. per kanal?Geddan skrev:Den är 6-kanalig.
Jag tror lowfreq har helt rätt; tryck in den knappen så har du sänkt outputen från hela pedalen och får justera efter det.

"Geddan - en av världens sämsta basister"
- Jan Hellman
- Jan Hellman
- kmo
- Medlem++
Geddan skrev:Du menar om den har 2 banker? Ja, det har den!kmo skrev:Jo, men du kan väl köra två kanaler med tre inst. per kanal?Geddan skrev:Den är 6-kanalig.

Fender JV Precison-83, Fender J AV62, MM Sabre-79 och Tokai Hardpuncher PB80. Weber Mywatt 200, VT Bass 500, Fender 410, TKS112.