Problem med störningar mellan ljudmodul <--> ljudkort

Prata om inspelningsteknik och studioutrustning
Användarvisningsbild
whatawaste
Medlem++

Problem med störningar mellan ljudmodul <--> ljudkort

Inlägg av whatawaste »

Hej !

Jag har köpt ett Yamaha DTXplorer som fungerar prima om man lyssnar direkt från modulen, men som får tuppjuck när MIDI-kabel kopplas.

( Tack till den gode Engson för kablarna !!! ) :hug:

Grejer:

Tascam FireOne - FireWire ljudkort med sep. 12V. adapter, el. ström via FW.
Yamaha DTXplorer - 12V adapter.
DAW - Logic 5 :lol: , el. Reaper.

Problem:
Om jag kopplar in MIDI-kabeln, från Trum-modulen ( MIDI-OUT) till ljudkortets MIDI-IN, så blir triggningen i Trum-modulen knasig. Ljud triggas ibland och känsligheten är fel etc.

Ljudkortet visar att MIDI-signalen kommer in och i Reaper triggas samma skumma signal som i Trum-modulen. Det går med andra ord inte att spela/spela in.

Testat, utan någon förändring:

* Att koppla bort ljudkortets matning via 12V adapter, och istället använda FireWire som strömkälla.

* Bytt uttag för de olika maskinerna. Dock samma propp.

Om jag kopplar bort MIDI-kabeln från Trum-modulen så beter sig trumsetet normalt igen.

Jag antar att Trum-modulen och ljudkortet har ngn form av jordfel eller liknande som skapar problemet...

Iom att det bara är kopplat med MIDI-OUT borde det inte vara någon inställning i DAW som bråkar. Det finns inga inställningar i ljudkortet som kan spöka heller.

Någon som är van vid liknande problem och har några tips ?
Spector NS2
Spector Euro 4 LXTW
Spector Timbre

Mesa D800 med PH412
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd

Inlägg av TDHP »

Det har hänt att jag kopplat in midiutrustning "under gång", tex ett midikeyboard och det har blivit helmärkligt. Jag brukar då få starta om Cubase för att det ska funka och även starta om ljudkortet. Man måste liksom kallboota med midiutrustningen inkopplad. Kan det vara nåt?
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Användarvisningsbild
whatawaste
Medlem++

Inlägg av whatawaste »

TDHP skrev:Det har hänt att jag kopplat in midiutrustning "under gång", tex ett midikeyboard och det har blivit helmärkligt. Jag brukar då få starta om Cubase för att det ska funka och även starta om ljudkortet. Man måste liksom kallboota med midiutrustningen inkopplad. Kan det vara nåt?
Njaeä. Iom att det inte är problem bara på datorsidan, utan att problemet blir på "hårdvaru-sidan" så borde det vara mer än "datorsignalskrångel". Men jag ska prova alla varianter. Tackar !
Spector NS2
Spector Euro 4 LXTW
Spector Timbre

Mesa D800 med PH412
Användarvisningsbild
Riboe
Medlem

Inlägg av Riboe »

whatawaste skrev:
TDHP skrev:Det har hänt att jag kopplat in midiutrustning "under gång", tex ett midikeyboard och det har blivit helmärkligt. Jag brukar då få starta om Cubase för att det ska funka och även starta om ljudkortet. Man måste liksom kallboota med midiutrustningen inkopplad. Kan det vara nåt?
Njaeä. Iom att det inte är problem bara på datorsidan, utan att problemet blir på "hårdvaru-sidan" så borde det vara mer än "datorsignalskrångel". Men jag ska prova alla varianter. Tackar !
Jag känner inte till dina "grejer", men om någon av 12V-adaptrarna har jordkontakt (dvs 3-polig nätanslutning) skall du definitivt prova att ansluta i ett ojordat uttag.

Exempel: när jag ansluter min bärbara dator till PA för att spela upp låtar kopplar jag datorladdarens 3-poliga nätsladd genom en kort adapterkabel som jag skruvat ihop. Man skulle kunna inbilla sig att det inte spelar någon roll, eftersom DC-anslutningen till datorn enbart innehåller + och - från laddarens sekundärsida, men i mitt fall blir det skillnad (dvs en lågmäld brum-/knatterstörning försvinner).

Kolla också om någon av enheterna på något sätt har kontakt med något mer eller mindre jordat så att en jordslinga kan uppstå (värmeelement, antennkabel, andra elanslutna föremål, ...).
Användarvisningsbild
whatawaste
Medlem++

Inlägg av whatawaste »

Riboe skrev:
whatawaste skrev:
Jag känner inte till dina "grejer", men om någon av 12V-adaptrarna har jordkontakt (dvs 3-polig nätanslutning) skall du definitivt prova att ansluta i ett ojordat uttag.

Exempel: när jag ansluter min bärbara dator till PA för att spela upp låtar kopplar jag datorladdarens 3-poliga nätsladd genom en kort adapterkabel som jag skruvat ihop. Man skulle kunna inbilla sig att det inte spelar någon roll, eftersom DC-anslutningen till datorn enbart innehåller + och - från laddarens sekundärsida, men i mitt fall blir det skillnad (dvs en lågmäld brum-/knatterstörning försvinner).

Kolla också om någon av enheterna på något sätt har kontakt med något mer eller mindre jordat så att en jordslinga kan uppstå (värmeelement, antennkabel, andra elanslutna föremål, ...).
Tack. Har testat alla möjliga varianter med ström från olika källor etc, men ingenting verkar påverka problemet.

AAAAAAAAAAAARRRRRRRRGHHHHH !!!! :evil:

Ska se om jag kan hitta nåt annat ljudkort som har midi-interface, eller sep. midi-interface, för att utesluta att det är mitt ljudkort som spökar.

Förbannat irriterande problem. Varför i h-vete ska en kabel som skickar UT signaler göra att det blir fel på den SKICKANDE sidan ? Midi-signaler verkar vara en djungel med tidkoder och "keep alive" signaler som kan ställa till det.

Om nån i Stockholm har ett midi-interface att låna ut ett tag, hojta till ! :wink:

GOD JUL ! :D
Spector NS2
Spector Euro 4 LXTW
Spector Timbre

Mesa D800 med PH412
Användarvisningsbild
whatawaste
Medlem++

Inlägg av whatawaste »

:idea:

Tror jag har några andra prylar som skickar MIDI. Ska testa med dem...fan att släkten kommer snart och mat ska fixas. :evil:
Spector NS2
Spector Euro 4 LXTW
Spector Timbre

Mesa D800 med PH412
Användarvisningsbild
engson
Hedersmedlem

Inlägg av engson »

Midi är svårt. Har aldrig blivit klok på det... trial and error mest hela tiden. Det kanske är kablarna det är fel på??

Du har väl satt dom på rätt håll?? ;)
Användarvisningsbild
whatawaste
Medlem++

Inlägg av whatawaste »

engson skrev:Midi är svårt. Har aldrig blivit klok på det... trial and error mest hela tiden. Det kanske är kablarna det är fel på??

Du har väl satt dom på rätt håll?? ;)
:D

Känns som en djungel. Tidigare har jag haft MIDI direkt till USB och det har funkat bra. Läser man på nätet om mina trummor så ska det vara PlugnPlay.

Sannolikheten att båda kablarna är dåliga är nog liten, men man vet aldrig...

Ljudkortet verkar inte vara problemet då det inte är många som haft problem med MIDI. Tror inte det är problemet, men man vet aldrig...

RÄTT HÅLL !?! :shock:

God Jul !!! :lol:
Spector NS2
Spector Euro 4 LXTW
Spector Timbre

Mesa D800 med PH412
Skriv svar