Kan börja med att säga att jag är ganska ny här och inte är helt säker på att detta är rätt topic att posta tråden i, men kör på i alla fall! Köpte rätt nyligen en begagnad JJ-Labs DD-80 Digital Delay pedal på en loppis där jag repar. Den låter jättebra, men efter ca. en minuts spel slocknar den helt, och man får vänta ett bra tag innan man kan slå på den igen för ännu en ynka minuts speltid. Det jag fått höra är att det kan vara nån komponent i pedalen som överhettar, men ingen verkar i så fall veta exakt vad eller hur man kan fixa det... Någon här som har några tankar? Alla svar uppskattas!
Kan börja med att säga att jag är ganska ny här och inte är helt säker på att detta är rätt topic att posta tråden i, men kör på i alla fall! Köpte rätt nyligen en begagnad JJ-Labs DD-80 Digital Delay pedal på en loppis där jag repar. Den låter jättebra, men efter ca. en minuts spel slocknar den helt, och man får vänta ett bra tag innan man kan slå på den igen för ännu en ynka minuts speltid. Det jag fått höra är att det kan vara nån komponent i pedalen som överhettar, men ingen verkar i så fall veta exakt vad eller hur man kan fixa det... Någon här som har några tankar? Alla svar uppskattas!
//Björn
Det är mycket troligt att felet är temperaturberoende men det är mycket osannolikt att det har med överhettning att göra. Kan eventuellt diagnosticeras genom mätningar (om felet kvarstår stabilt). Kan i vissa fall diagnosticeras med hjälp av kylspray.
Loppis ja, det påminner mig om att folk springer omkring i soprum och plockar åt sig grejor för "återanvändning", grejor - t ex med periodiska/intermittenta fel - för vilka den tidigare ägaren har tänkt sig att bespara mänskligheten ytterligare förargelse.
Tack för svar hörni! Ska kolla med Bassilow så fort jag kommer hem från repet senare ikväll, men om någon annan känner sig manad att komma med tips är det ändå fritt fram!
Det KAN vara att din eliminator inte orkar i längden, digitala pedaler kan dra relativt mycket ström. Råkade ut för ett liknande problem med en rackeffekt, den kände av för låg spänning och "startade om" sig med jämna mellanrum. En kralligare eliminator löste problemet.
Bas:Black Beauties. Amps: Trace-Elliot+Peavey,all valve. Annat: Wasa sport.
Ingen har någonsin sträckt sig i en TV-soffa!
Lowlife skrev:Det KAN vara att din eliminator inte orkar i längden, digitala pedaler kan dra relativt mycket ström. Råkade ut för ett liknande problem med en rackeffekt, den kände av för låg spänning och "startade om" sig med jämna mellanrum. En kralligare eliminator löste problemet.
+1
Enkelt sätt att börja med att utesluta att det är ett problem!