Logic-tips

Prata om inspelningsteknik och studioutrustning
Användarvisningsbild
joachime
Medlem++

Inlägg av joachime »

Jan Hellman skrev:Flex time låter ju apa! Skulle jag aldrig använda i en skarp produktion.
Det beror på hur du använder det. Jag brukar använda flex när jag redigerar trummor, körer och vissa rytminstrument. Vill man redigera leadsång blir det oftast bättre resultat om man kör gammal hederlig klippa/klistra.
Jobbar på Reason Studios
Spelar musik och omusik på fritiden
Användarvisningsbild
joachime
Medlem++

Inlägg av joachime »

Ett litet exempel på hur Flex tools låter utan vidare finjustering:
Oredigerad leadvox
Flexad leadvox
Jobbar på Reason Studios
Användarvisningsbild
basmartin
Medlem+++

Inlägg av basmartin »

Kan tänka mig att använda flex-time till att ändra tempo, fungerar bättre på filer med högre samplingsfrekvens. Ska testa!
Martinus Olai Gothenburgiensis

https://www.facebook.com/martinolssonbass/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.reverbnation.com/basmartin" onclick="window.open(this.href);return false;

Presentation: http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=1670" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
joachime
Medlem++

Inlägg av joachime »

basmartin skrev:Kan tänka mig att använda flex-time till att ändra tempo, fungerar bättre på filer med högre samplingsfrekvens. Ska testa!
Ja, antagligen. Passar på att slänga in ett exempel på hur Flex Time funkar också:
Leadvox original
Leadvox Flex Time
Jobbar på Reason Studios
Användarvisningsbild
macahan
Medlem+++

Inlägg av macahan »

Någon som har någon reflektion över mitt inlägg på föregående sida om flex och smtpe lock?
Användarvisningsbild
joachime
Medlem++

Inlägg av joachime »

Jag har ingen erfarenhet av SMPTE-lock. Men vet att det finns en bugg i Logic 8 där compfolders kan balla ur vid inspelning. Minns ej under vilka omständigheter dock. En bekant råkade ofta ut för det till han kom på vad som orsakade det.

Angående Flex Time skulle jag undvika det på trummor. Däremot funkar Flex Tools bra på trummor. Framförallt Slices.
Jobbar på Reason Studios
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++

Inlägg av GandhiMK2 »

joachime skrev:Jag har ingen erfarenhet av SMPTE-lock. Men vet att det finns en bugg i Logic 8 där compfolders kan balla ur vid inspelning. Minns ej under vilka omständigheter dock. En bekant råkade ofta ut för det till han kom på vad som orsakade det.

Angående Flex Time skulle jag undvika det på trummor. Däremot funkar Flex Tools bra på trummor. Framförallt Slices.
Kan vi ta en kurs? Jag försökte slice'a upp trummor och kvanta dom för ett knappt år sen....fick gråa hår, sen håravfall och när jag väl var flintskallig så klippte jag manuellt istället...;-) Men jag VET att det går....men HUR.....?
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
Användarvisningsbild
BB3000S
VIP medlem

Inlägg av BB3000S »

joachime skrev:
mikkejohansson skrev:Kan man alltså köra Mainstage 2 utan att ha Logic i datorn?
Eftersom Mainstage går att köpa separat gissar jag att det funkar.
Japp, det funkar. Installerade Mainstage på Mac Minin (utan Logic), efter installationen laddade den ner 20 Gb "essential sounds" och sen var det bara att köra. Klart värt 229:-.
| BB1000| BB2000 | BB3000 | BB5000 |
| Stingray | Jazz | Precision | Cirrus |

| Aguilar db680 | Ampeg SVT-IIp | EBS HD350 |
| Bergantino AE410 | EBS ProLine 410 | Carvin 410+118 |

Användarvisningsbild
joachime
Medlem++

Inlägg av joachime »

f-bass skrev:Kan vi ta en kurs? Jag försökte slice'a upp trummor och kvanta dom för ett knappt år sen....fick gråa hår, sen håravfall och när jag väl var flintskallig så klippte jag manuellt istället...;-) Men jag VET att det går....men HUR.....?
Ha ha, det låter inte hälsosamt! :D
Klart vi kan!
Jag kör faktiskt workshops i Logic på Studiefrämjandet. Några gånger per halvår brukar det bli.
Och om det känns obekvämt kan vi ju köra en genomgång på tu man hand. :eyebrow:
Jobbar på Reason Studios
Användarvisningsbild
Boom
VIP medlem

Inlägg av Boom »

Vilken bra tråd!
Har nyligen köpt Logic (nu när det blev så billigt) istället för att uppgradera mitt Pro Tools. Trivs mycket bättre än jag trodde jag skulle göra!

Sitter och försöker rädda en kass truminspelning med flextime (10 spår). Funktionen är kanon, men det verkar som om den ballar ur efter ett tag och börjar låta dåligt, även på icke flexade delar i spåren. Låter nästan om en dålig lågupplöst mp3 i diskanten.

Så det är väl bara att bita i kudden och ge sig på gammal hederlig klipp & drag :)
Användarvisningsbild
macahan
Medlem+++

Inlägg av macahan »

Det låter precis som det jag beskrev på förra sidan boom.. Lustigt att även oflexade delar låter trasig diskant , eller hur? (eller iofs är det ju olustigt)
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem

Inlägg av Jan Hellman »

Boom skrev:Vilken bra tråd!
Har nyligen köpt Logic (nu när det blev så billigt) istället för att uppgradera mitt Pro Tools. Trivs mycket bättre än jag trodde jag skulle göra!

Sitter och försöker rädda en kass truminspelning med flextime (10 spår). Funktionen är kanon, men det verkar som om den ballar ur efter ett tag och börjar låta dåligt, även på icke flexade delar i spåren. Låter nästan om en dålig lågupplöst mp3 i diskanten.

Så det är väl bara att bita i kudden och ge sig på gammal hederlig klipp & drag :)
Precis vad jag sa. Flextime låter apa.
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem

Inlägg av Jan Hellman »

macahan skrev:Det låter precis som det jag beskrev på förra sidan boom.. Lustigt att även oflexade delar låter trasig diskant , eller hur? (eller iofs är det ju olustigt)
Jag kan inte förklara det på något annat sätt än att det blir fasknas på något besynnerligt sätt. Vet inte exakt hur programmet jobbar men resultatet blir inte bra. Manuell redigering där spåren är låsta gentemot varandra är definitivt att föredra men det tar längre tid. Finns i dagsläget inget alternativ till manuell redigering. Åtminstone inte om man bryr sig om hur det låter.

MVH//Jan
Användarvisningsbild
joachime
Medlem++

Inlägg av joachime »

För det första tror jag inte Flextime är optimalt för trummredigering. Testa Flex Tools slicingfunktion istället. Sedan bör man gruppa trumspårena innan man gör något annat och aktivera samplesynkalternativet. Glömmer man det blir det definitivt fasfel.
När man sedan redigerar materialet gör man själva redigeringen på det mest tongivande spåret. Ska man flytta en bastrumma gör man det alltså på en av närmickarna och låter resten av spåren följa.

Ett annat tips. Se till att ha valt tagningar och gjort flatten and merge innan ni använder flex tools.
Jobbar på Reason Studios
Användarvisningsbild
macahan
Medlem+++

Inlägg av macahan »

joachime skrev:För det första tror jag inte Flextime är optimalt för trummredigering. Testa Flex Tools slicingfunktion istället. Sedan bör man gruppa trumspårena innan man gör något annat och aktivera samplesynkalternativet. Glömmer man det blir det definitivt fasfel.
När man sedan redigerar materialet gör man själva redigeringen på det mest tongivande spåret. Ska man flytta en bastrumma gör man det alltså på en av närmickarna och låter resten av spåren följa.

Ett annat tips. Se till att ha valt tagningar och gjort flatten and merge innan ni använder flex tools.
Allt som du nämner i det översta stycket hade jag gjort i fallet med mitt tidigare inlägg. Och då med flextools, inte flextime. Markerar i flexmode med flextools och slicing som metod. Klickar undertill spåret på kaggen jag ville flytta och drog den på plats. Däremot inte flattenat.
Och ändå lät alla ringande symbaler trasigt över hela spåret även där det inte redigerats. Det var innan jag testade sänka tempot på låten. Jag skulle verkligen önska att det fungerade så smidigt som det är tänkt. Måste man upp över 44.1/24bit för att det ska fungera snyggt eller vadå?
Användarvisningsbild
joachime
Medlem++

Inlägg av joachime »

macahan skrev:Måste man upp över 44.1/24bit för att det ska fungera snyggt eller vadå?
Jag arbetar för det mesta i just 44,1/24 och har inte upplevt något av det du beskriver. Är man vårdslös med verktyget kan man däremot få ljudfiler som abrupt går till tystnad.
Slicing är ju ungefär vad du kan göra med sax-verktyget, dvs klippa upp regioner och flytta delarna separat. Fast på ett smidigare sätt.

Om du känner för det får du gärna skicka mig ditt logicprojekt inkl ljudfiler så jag kan ta mig en titt.
Jobbar på Reason Studios
Användarvisningsbild
macahan
Medlem+++

Inlägg av macahan »

joachime skrev:
macahan skrev:Måste man upp över 44.1/24bit för att det ska fungera snyggt eller vadå?
Jag arbetar för det mesta i just 44,1/24 och har inte upplevt något av det du beskriver. Är man vårdslös med verktyget kan man däremot få ljudfiler som abrupt går till tystnad.
Slicing är ju ungefär vad du kan göra med sax-verktyget, dvs klippa upp regioner och flytta delarna separat. Fast på ett smidigare sätt.

Om du känner för det får du gärna skicka mig ditt logicprojekt inkl ljudfiler så jag kan ta mig en titt.
Det låter kanon. Jag ska skicka över filerna när jag kommit till studion nästa gång (dvs. Efter den 8/1)
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem

Inlägg av Jan Hellman »

macahan skrev:
joachime skrev:För det första tror jag inte Flextime är optimalt för trummredigering. Testa Flex Tools slicingfunktion istället. Sedan bör man gruppa trumspårena innan man gör något annat och aktivera samplesynkalternativet. Glömmer man det blir det definitivt fasfel.

Allt som du nämner i det översta stycket hade jag gjort i fallet med mitt tidigare inlägg. Och då med flextools, inte flextime. Markerar i flexmode med flextools och slicing som metod. Klickar undertill spåret på kaggen jag ville flytta och drog den på plats. Däremot inte flattenat.
Och ändå lät alla ringande symbaler trasigt över hela spåret även där det inte redigerats. Det var innan jag testade sänka tempot på låten. Jag skulle verkligen önska att det fungerade så smidigt som det är tänkt. Måste man upp över 44.1/24bit för att det ska fungera snyggt eller vadå?
Jag har också grupperat och låst spåren. Låter apa. Skulle mer än gärna få detta att funka för det skulle spara rejält med tid men antingen gör jag fel eller så är det något annat. Har inte alls dugit ljudmässigt.

//J
Användarvisningsbild
joachime
Medlem++

Inlägg av joachime »

Verkar finnas behov av att bemästra Flex Tools.
Jag håller gärna en kurs i detta, allvarligt talat.
Jobbar på Reason Studios
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem

Inlägg av Jan Hellman »

joachime skrev:Verkar finnas behov av att bemästra Flex Tools.
Jag är intresserad.

//J
Användarvisningsbild
a-row
Medlem+

Inlägg av a-row »

joachime skrev:Verkar finnas behov av att bemästra Flex Tools.
bra initiativ!
Fender Jazz 02 MIM,Music Man Stingray 97, Squier VM Precision 07
Användarvisningsbild
basmartin
Medlem+++

Inlägg av basmartin »

Vad har jag gjort för att det blir så här, att automationen visas, fast utan att ha tryck på "A"? Hur gör jag för att få bord det?
Bild
Martinus Olai Gothenburgiensis

https://www.facebook.com/martinolssonbass/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.reverbnation.com/basmartin" onclick="window.open(this.href);return false;

Presentation: http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=1670" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
joachime
Medlem++

Inlägg av joachime »

Skumt. Kan det vara automation för regionens nivå?
Jobbar på Reason Studios
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem

Inlägg av Jan Hellman »

basmartin skrev:Vad har jag gjort för att det blir så här, att automationen visas, fast utan att ha tryck på "A"? Hur gör jag för att få bord det?
Bild
Har du inte automatiserat själv eller vad menar du? Eller vill du bara inte se automationen? Kan du ha råkat komma åt "A" utan att vara medveten om det? Eller försvinner inte automationen trots att du trycker på "A"?

//J
Användarvisningsbild
joachime
Medlem++

Inlägg av joachime »

Kan du ta en skärmdump med inspectorfönstret med mera så man får en överblick?
Jobbar på Reason Studios
Skriv svar