Trigga trummor utan triggar?
- TDHP
- Forumvärd
Trigga trummor utan triggar?
Finns det nåt smidigt sätt att använda en baskagge från tex EZ istället för en redan inspelad analog kagge? Kan man så att säga spela VST-instrument utan midispår? Eller kan man göra midispår av analoga kanaler?
Cubase i PC då.
Cubase i PC då.
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul!
TDHP

TDHP
- Jan Hellman
- VIP medlem
Re: Trigga trummor utan triggar?
Ingen aning om hur Cubase/PC funkar men båda möjligheterna finns i Logic/Mac. Man kan ersätta inspelade trumljud mot samplade eller göra midispår av ett analogspår.TDHP skrev:Finns det nåt smidigt sätt att använda en baskagge från tex EZ istället för en redan inspelad analog kagge? Kan man så att säga spela VST-instrument utan midispår? Eller kan man göra midispår av analoga kanaler?
Cubase i PC då.
MVH//Jan
- whatawaste
- Medlem++
Det går att fixa MIDI från Audio Jag provade att göra det "manuellt" men det gick inget vidare, så jag inväntar gärna tips...
Det finns färdiga pluggar för detta. Tror Toontrack har nån variant till Superior Drummer.
Edit:
Drumtracker:
http://www.toontrack.com/products.asp?item=41
Det finns färdiga pluggar för detta. Tror Toontrack har nån variant till Superior Drummer.
Edit:
Drumtracker:
Spector NS2
Spector Euro 4 LXTW
Spector Timbre
Mesa D800 med PH412
Spector Euro 4 LXTW
Spector Timbre
Mesa D800 med PH412
- TDHP
- Forumvärd
Ah, verkar ju vara det jag söker!whatawaste skrev:Det går att fixa MIDI från Audio Jag provade att göra det "manuellt" men det gick inget vidare, så jag inväntar gärna tips...
Edit:
Drumtracker:
Och eftersom det finns lär det ju inte finnas inbyggt i Cubase iaf...
Får kolla på det!
Tackar!
TDHP

TDHP
- whatawaste
- Medlem++
399:- på 4Sound i Sundsvall. kolla Blocket.TDHP skrev:Ah, verkar ju vara det jag söker!whatawaste skrev:Det går att fixa MIDI från Audio Jag provade att göra det "manuellt" men det gick inget vidare, så jag inväntar gärna tips...
Edit:
Drumtracker:
Får kolla på det!
Tackar!
Spector NS2
Spector Euro 4 LXTW
Spector Timbre
Mesa D800 med PH412
Spector Euro 4 LXTW
Spector Timbre
Mesa D800 med PH412
- TDHP
- Forumvärd
Oj, 1250:- på Toontrack.whatawaste skrev:399:- på 4Sound i Sundsvall. kolla Blocket.TDHP skrev:Ah, verkar ju vara det jag söker!whatawaste skrev:Det går att fixa MIDI från Audio Jag provade att göra det "manuellt" men det gick inget vidare, så jag inväntar gärna tips...
Edit:
Drumtracker:
Får kolla på det!
Tackar!
Måste vara ett "listpris"...

TDHP

TDHP
- Jan Hellman
- VIP medlem
Enligt den här recensionen av Cubase 6 går det utmärkt att göra detta i programmet i sig själv utan tredjepartspluggar:
http://www.pcpro.co.uk/reviews/software ... g-cubase-6
//JanCubase 6’s beat detection can be put to various other uses, including audio-to-MIDI conversion. Bolstering acoustic drum recordings with samples is a great way to beef them up or send them into experimental territory, and now it couldn’t be easier.
The trigger is based on volume and timing (to avoid double-triggers) but not frequency, so sadly it can’t distinguish between kick and snare drums in a stereo mix. It worked perfectly for multi-mic drum recordings, although using it in conjunction with the audio quantize function described above was clumsy.
- TDHP
- Forumvärd
Där ser man!Jan Hellman skrev:Enligt den här recensionen av Cubase 6 går det utmärkt att göra detta i programmet i sig själv utan tredjepartspluggar:
//JanCubase 6’s beat detection can be put to various other uses, including audio-to-MIDI conversion. Bolstering acoustic drum recordings with samples is a great way to beef them up or send them into experimental territory, and now it couldn’t be easier.
The trigger is based on volume and timing (to avoid double-triggers) but not frequency, so sadly it can’t distinguish between kick and snare drums in a stereo mix. It worked perfectly for multi-mic drum recordings, although using it in conjunction with the audio quantize function described above was clumsy.
Fast då måste man ju ha 6:an, och det har inte jag.
Nåt för framtiden kanske!
TDHP

TDHP
- TDHP
- Forumvärd
En annan fråga, är det snart att sätta en gate på pukorna redan vid inspelning om man ska trigga dem senare? Eller i största allmänhet för att slippa för mycket slask?
Eller gör man alltid sånt i mix?
TDHP

TDHP
- GandhiMK2
- Medlem++
NEJ.TDHP skrev:En annan fråga, är det snart att sätta en gate på pukorna redan vid inspelning om man ska trigga dem senare? Eller i största allmänhet för att slippa för mycket slask?
Iom att det är så lätt att klippa bort allt i dagens DAW's så är det alltid bäst att låta det slaska hur mycket som helst.
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
- TDHP
- Forumvärd
Ok!f-bass skrev:NEJ.TDHP skrev:En annan fråga, är det snart att sätta en gate på pukorna redan vid inspelning om man ska trigga dem senare? Eller i största allmänhet för att slippa för mycket slask?
Iom att det är så lätt att klippa bort allt i dagens DAW's så är det alltid bäst att låta det slaska hur mycket som helst.
Även om man ENBART ska använda de akustiska ljuden som triggers alltså?
TDHP

TDHP
- Jan Hellman
- VIP medlem
Gate:a i efterhand. Då får du mer kontroll. Inte alltid att man hör hur gate:ar öppnar och stänger på pukor och annat under inspelning så man får lite mindre koll på hur det verkligen blir inspelat förrän det är för sent i dom värsta av världar. Tror t.ex. inte att ni märkte kanalstrul under inspelningen på mixtävlingslåten t.ex. Där var det väl jackväxelproblem som ställde till det om jag förstod det hela rätt. Men samma typ av problematik. Minimera felkällorna. En hårdvarugate på inspelning kan bli en felkälla.....TDHP skrev:Ok!f-bass skrev:NEJ.TDHP skrev:En annan fråga, är det snart att sätta en gate på pukorna redan vid inspelning om man ska trigga dem senare? Eller i största allmänhet för att slippa för mycket slask?
Även om man ENBART ska använda de akustiska ljuden som triggers alltså?
//Jan
- whatawaste
- Medlem++
- newheartshadow
- VIP medlem
- Ahab
- Medlem+
Ja drumagog funkar, både mjukvarutrigg och sampler.
Har du redan ett vst-instrument för att spela upp midiljud med behöver du bara skapa midispåret från audio. Finns en uppsjö gratispluggar för det tex:
http://www.kvraudio.com/product/2117
Har du redan ett vst-instrument för att spela upp midiljud med behöver du bara skapa midispåret från audio. Finns en uppsjö gratispluggar för det tex:
http://www.kvraudio.com/product/2117
All these jokes have been pre-approved as funny by me.
- whatawaste
- Medlem++
Ursäkta trådkapningen, men hur gör ni för att "lyfta" fram slagen så att triggningen blir lättare/mer exakt ? Eq och sen gate ?
Jag fick det att fungera fint i Reaper och Addictive Drums, men det triggar ibland på vissa "läckljud". Har inte haft tid att pilla så mkt, så det kanske är lätt att lösa.
Jag fick det att fungera fint i Reaper och Addictive Drums, men det triggar ibland på vissa "läckljud". Har inte haft tid att pilla så mkt, så det kanske är lätt att lösa.
Spector NS2
Spector Euro 4 LXTW
Spector Timbre
Mesa D800 med PH412
Spector Euro 4 LXTW
Spector Timbre
Mesa D800 med PH412
- Ahab
- Medlem+
Pluggen jag länkade till har inbyggda filter mm för att hitta just anslaget och sortera bort ljud som inte är relevanta för triggning.whatawaste skrev:Ursäkta trådkapningen, men hur gör ni för att "lyfta" fram slagen så att triggningen blir lättare/mer exakt ? Eq och sen gate ?
Sen funkar det även bra att spela in audio från en triggmik så är det inte något läck att tala om och tydliga anslag. men det låter inget vidare

- whatawaste
- Medlem++
Jag sitter med färdiga/fulla audiospår så det är mkt läck emellan mickarna i trumsetet. Triggmickar funkar ju, men det är en annan sak...Ahab skrev:Pluggen jag länkade till har inbyggda filter mm för att hitta just anslaget och sortera bort ljud som inte är relevanta för triggning.whatawaste skrev:Ursäkta trådkapningen, men hur gör ni för att "lyfta" fram slagen så att triggningen blir lättare/mer exakt ? Eq och sen gate ?
Sen funkar det även bra att spela in audio från en triggmik så är det inte något läck att tala om och tydliga anslag. men det låter inget vidare

Reaper har färdiga trumtriggar och där finns också en del parametrar att pilla på. Får testa vidare. Kul är det iaf. Kombination av Live och digitalt låter fint.
Spector NS2
Spector Euro 4 LXTW
Spector Timbre
Mesa D800 med PH412
Spector Euro 4 LXTW
Spector Timbre
Mesa D800 med PH412
- Ahab
- Medlem+
Prova att svepa ett smalt bandpassfilter på de spår du har. Kan tex gå att att hitta någon frekvens i vänster överhäng som första hängpukan är väldigt ensam om.whatawaste skrev:Jag sitter med färdiga/fulla audiospår så det är mkt läck emellan mickarna i trumsetet. Triggmickar funkar ju, men det är en annan sak...![]()
- joachime
- Medlem++
Drumtracker är lite omständigt i och med att man behöver föra över spåren till pluggen innan man kan börja bearbeta ljudet.
Om man vill ersätta/komplettera trummor med några utvalda slag eller samplingar tycker jag Apulsoft Aptrigga gör jobbet riktigt bra.
Den triggar bra på inspelade spår och har ett inbyggt filter. Det följer inte med några samplingar men det är lätt att ladda in sina egna.
Aptrigga har dock sina begränsningar jämfört med andra alternativ. Den jobbar med samplingar i flera lager och kan växla mellan olika samplingar för att undvika kulspruteeffekten. Men den kan inte göra både och. Dvs växla mellan olika samplingar inom samma velocitylager. Lite retsamt om man planerar ersätta det inspelade ljudet helt och det innehåller snabbt och dynamiskt spel.
Om man vill ersätta/komplettera trummor med några utvalda slag eller samplingar tycker jag Apulsoft Aptrigga gör jobbet riktigt bra.
Den triggar bra på inspelade spår och har ett inbyggt filter. Det följer inte med några samplingar men det är lätt att ladda in sina egna.
Aptrigga har dock sina begränsningar jämfört med andra alternativ. Den jobbar med samplingar i flera lager och kan växla mellan olika samplingar för att undvika kulspruteeffekten. Men den kan inte göra både och. Dvs växla mellan olika samplingar inom samma velocitylager. Lite retsamt om man planerar ersätta det inspelade ljudet helt och det innehåller snabbt och dynamiskt spel.
Jobbar på Reason Studios
Spelar musik och omusik på fritiden
Spelar musik och omusik på fritiden
- Basare
- Medlem+
Jag har använt KTDrumTrigger för att skapa midispår med gott resultat. Nu var det ju något år sedan så det kanske har kommit något nytt.
http://koen.smartelectronix.com/KTDrumTrigger/
http://koen.smartelectronix.com/KTDrumTrigger/
- Langestrom
- Medlem
Hur lätt som helst i Reaper. Gate:a och skicka till vilken MIDI not somhelst.
http://www.youtube.com/watch?v=VKHBKLdi ... r_embedded
http://www.youtube.com/watch?v=VKHBKLdi ... r_embedded
- GandhiMK2
- Medlem++
Köp Steven slates Trigger platinum.
Kostar just nu 175$ på slagedigital.com och är värt vartenda öre om man sysslar med livetrummor.
Ett rätt så omfattande bibliotek följer med och du kan ladda egna samplingar om du vill.
Grym skit!
Kostar just nu 175$ på slagedigital.com och är värt vartenda öre om man sysslar med livetrummor.
Ett rätt så omfattande bibliotek följer med och du kan ladda egna samplingar om du vill.
Grym skit!
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion