Om jag kan ha max 4 effekter, vilka ska jag välja?

Prata om effekter och pedaler
Användarvisningsbild
Kongo
Medlem+

Inlägg av Kongo »

Johanivansson skrev:Ni prioriterar alltså ett chorus om man bara ska ha 4 pedaler?
För detta:
SUBurban skrev: Jag lirar inte så särskilt hård musik, mera "melodisk pop", litet "jazzigt", litet "mjukare rock"
så ja.

Själv har jag inget, och har inga planer på att skaffa...
<b>Diskant?</b>
Hagström IIB '66/'67, Fender Bassman 100T, Dynacord Eminent 60-nångång, Marshall JCM800 1580 1x18, pedaler, pedaler

En som är för att vara emot
Användarvisningsbild
absqua
Medlem

Inlägg av absqua »

Med de här fyra kunde jag behandla nästan alla spelningar jag har:
Stämmningsapparat, Octaver, fuzz/overdrive & envelope filter
Always play on one and don't fake the funk.
-Bootsy-
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd

Re: Om jag kan ha max 4 effekter, vilka ska jag välja?

Inlägg av BBQV »

SUBurban skrev:Om jag alltså kan ha max 4 effekter, vilka typer ska jag då välja?

Jag lirar inte så särskilt hård musik, mera "melodisk pop", litet "jazzigt", litet "mjukare rock", en del "rockabilly/country-mix".
För den musiken föreslår jag (i prioritetsordning) chorus, octaver, tremolo och ett reverb. Se'n är det ren självbevarelsedrift att ha en SanSamp och en stämpedal (och i vissa fall en compressor) i kedjan, men de räknar jag inte som effekter.
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Användarvisningsbild
pnts
Medlem

Inlägg av pnts »

SUBurban skrev:Av många anledningar har jag förstått att just jag kan knappast hoppas eller tro på att jag ska ha mer än max 4 effekter tillgängliga samtidigt..

Om jag alltså kan ha max 4 effekter, vilka typer ska jag då välja?

Jag lirar inte så särskilt hård musik, mera "melodisk pop", litet "jazzigt", litet "mjukare rock", en del "rockabilly/country-mix".
Bra fråga och här ett svar i den ordning jag tycker du ska handla dem.. de första två räcker hela livet och de sista två är billiga "smaka på" varianter:

- Korg Pitch Black stämapparat är en mkt bra kamrat..

- Bass Big Muff Dist/Fuzz med "blend" av torr signal.. mkt användbar sak från vintagerock till metal

- BEHRINGER UF300 chorus och flanger i samma plastiga pedal men för ca 200 kronor ger den massor med möjligheter..

- BEHRINGER BSY600 Bass Synthesizer.. kan skruvas till alla möjliga basljud från vintage till modernt och kostar typ 300 spänn på nätet, plastig men prisvärd.

Glöm inte att berätta vad du köper sen.

-P
Användarvisningsbild
mikkejohansson
Medlem++

Inlägg av mikkejohansson »

För mig är minimum två pedaler;

Korg Pitchblack stämapparat - ovärderligt att kunna stämma tyst på scenen.

DOD fx10 preamp - har blivit "mitt" ljud, svårt att beskriva men det blir bara "mer" av allt i soundet...

Ska jag sen lägga till ett par pedaler blir det oftast de här:

EBS Multicomp - kompressor, också en "soundsaver", ihop med fx10:an har man ett väldigt "färdigt" basljud utan att det låter annat än just bas...

EBS Octabass - oktavpedal, skulle jag använda då och då nästan oavsett musikstil; dels för mer botten men ibland för en mer synthig effekt.

Än så länge kanske inte så jätte-"effektigt" utan mer grundsound med lite extrasmak. Men beroende på gig brukar det oftast bli mer;

MXR Envelope Filter - smidigt och mångsidigt filter som kan låta allt från lite funkbubbel till nästan korta synthsvep.

Tremolo - av ngt slag, har haft en bunt olika och väntar just nu på en Iron Ether Cygnet. Användbart i lugna låtar för att ge lite "liv" i långa toner, eller som en ren effekt i snabbare låtar (Cygneten har tap tempo).

OD/Dist - Rusty Box och/eller Bogdan Polish Love, ska det vara plektrum och rock åker nån av dessa (eller båda) nästan alltid med. Beror lite på vad jag har för stärkare på gigget med.

Chorus - Boss CE5 om stilen bjuder det, brukar inte ha några extrema inställningar utan bara lite "bredd". Också snyggt tillsammans med oktav (och kanske filter) för lite softare synthemulering.

Flanger - Boss BF2, kanske oftare än chorus egentligen. Blir ju mer en "effekt-effekt" där choruset kan vara en del av ett grundsound. Men en flanger går ofta att ratta till ett snyggt chorussound med, så på sitt sätt är den ju mer mångsidig.

Phaser - TC Electronics Phaser XII, inte heller här några extreminställningar men lite "rörelse" i soundet och ibland bara helt rätt.

Vibrato - Boss VB2 helst, men numer Behringers kopia UV300 :oops:, som ett chorus litegrann men bättre när jag vill leka Lanois/Twin Peaks.

Fuzz - har jag aldrig riktigt fastnat för (har hellre använt ett rejält mättat distljud), men ibland har det verkligen sin plats. Har en ny fuzzpedal på gång in så vi får väl se :)

Reverb/Delay - är inget jag brukar använda så mycket, fast ett fjäderreverb som ligger och ploppar vid hårdare anslag á la Sven Lindvall/Lars Halapi kan ju vara riktigt coolt. Har dock ett Boss DD3 som ibland får åka med, alltid hittar man NÅT kul ställe att använda det.

Ja, så tänker JAG ;)
Fender - Pedaler - GK - TKS
Användarvisningsbild
Chopper
Medlem+
Kontakt:

Inlägg av Chopper »

Mitt ständiga "pedalbord" består av: EH/Sovtek Big muff(fuzz), EH English Muff'n(rör-od), EH Wiggler (rörvibrato/tremolo), Maxon Flanger.

Skulle jag önska nåt mer så var det att fä plats med min Bassball och ringmodulatorn, men jag får bara plats med de här fyra i väskan och de kan jag inte vara utan.
Och jag skulle vilja ha en Tube-zipper och en bas-synth.... som tidigare sagts, har man börjat med effektpedaler tycker man oftast det är jäkligt kul.

En bra flanger ersätter ett chorus då det går att ställa in från subtil nivå till bred modulation, sen är inte jag vän av chorus.... det är oftast för glassigt.
http://www.myspace.com/superscreamersweden" onclick="window.open(this.href);return false;
http://open.spotify.com/artist/7B4p8IIC3HhzMZw9BFbCSm" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.gehor.org/index.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
Cliffy
Medlem++

Inlägg av Cliffy »

Från att ha vara helt emot digitala effekter sen jag hade någon billig grunka till att ha provat och gillat den här så blir det min rekommendation.

http://www.thomann.de/se/line6_m9.htm

Plus möjligtvis en blendpedal för att få ännu bättre dist/overdrive-ljud i den.
Användarvisningsbild
SUBurban
Medlem+

Inlägg av SUBurban »

mmm M9-an är kool. Men jag undrar varför den kostar mer än HD-varianterna...
Basslab-representant - www.suburban.se
Användarvisningsbild
Cliffy
Medlem++

Inlägg av Cliffy »

SUBurban skrev:mmm M9-an är kool. Men jag undrar varför den kostar mer än HD-varianterna...
Har provat båda och om man ser till hur lång tid det tar att ställa in en ny effekt och överblick så är M9:an snabbare och har bättre överblick än HD varianterna.

POD HD500 ha dock så man kan ha upp till 8 effekter på samma gång och en bra funktion så man kan splitta signalen och köra en clean och en distad och köra ut dem till olika förstärkare eller mixa ihop dem innan de lämnar poden om man vill.
Användarvisningsbild
John Sane
Medlem+

Inlägg av John Sane »

Tremolo! Mer användbart till bas än vad man kan tro. Egentligen enda effekten jag använder och även den används sparsamt.
Senast ändrad av John Sane den lör okt 08, 2011 23:21, ändrad totalt 1 gång
bootsy skrev:Och Johannes, du har inte ens bäst basljud på Söder. Eller i närheten av Skanstull. Möjligen i kvarteren runt Blecktornskällaren.
Användarvisningsbild
ceder
Medlem

Inlägg av ceder »

SUBurban skrev: Tack för hjälpen, alla.
Det verkar som att förslaget kompressor + OD med breda möjligheter (tänker EBS Metal Drive av ngn anledning) + chorus + nåt mer är ganska allmänt förankrat.

Där på slutet var det många varianter. Flanger, phaser, delay, ringmodulator... Finns det nåt ställe, typ ett (1) ställe, där man kan höra vad dessa effekter egentligen betyder?
EBS har en hel del kul att välja mellan!
Om du undrar över hur dom låter så finns det "Soundsamples" till varje pedal! Klicka på valfri pedal och lyssna dig fram.
EBS Pedaler
Eller varför inte gå in på YouTube och se alla möjlig och omöjliga sätt man kan använda EBS-pedalerna, många använder dom till gitarr oxå!!!
"ceder" - en fd. basist som fortfarande har drömmar!
Skriv svar