Sous vide

Prata om vad du vill (behöver inte beröra bas-världen), här är alla ord välkomna!
Användarvisningsbild
engson
Hedersmedlem

Re: Sous vide

Inlägg av engson »

Jag blir mer och mer intresserad av detta!
Har alltid haft svårt att få till köttet som jag vill ha det i mina visioner...

(Till er med grillpassion... glöm inte att ta ut köttbiten ur plastpåsen innan ni dunkar den på grillen!) ;)
christian veltman
Medlem+

Inlägg av christian veltman »

midlifecrisis skrev:
inber skrev:Det coola är väl, om jag förstått rätt, att man kan tillaga på låg värme under lång tid, och inneslutet, vilket innebär att man bevarar saftigheten i råvarorna.

Pratabasarna får nu en ny kryptisk term att lära sig, vid sidan av alla MIM, MIJ och annat fikonsnack. :wink:
Stäämer men än viktigare är hur mört det blir. Man omvandlar kollagenet till gelatin. En seg viltstek kan tydligen bli som smör. Grönsaker funkar det tydligen också på men det skiter jag i. Jag vill ha mört kött!!!
Har du testat Tjälknöl? 10-12 timmar i ugn ca 80 grader för 1,5kg fryst kött.
Användarvisningsbild
Sunken
Medlem++
Kontakt:

Re: Sv: Sous vide

Inlägg av Sunken »

anli skrev:men den blir genomkokt... inte blodig?
Genomrosa och omänskligt saftigt utan att köttsaften rinner ur.
Komplettera med en snabb grillning på maxvärme för smakens skull = den bästa köttbiten någonsin.

Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2
Användarvisningsbild
midlifecrisis
Medlem++

Inlägg av midlifecrisis »

Stekyta och Maillardprodukter är superviktigt! Tanken är att fixa köttet i vattenbadet och sedan en snabbis i en rödglödgad Big Green Egg alt en gasbrännare. Den kommer imorgon. Kan knappt vänta!

Jorru, inber. Basköp tillhör nog en svunnen tid med tanken på nuvarande försörjningsbörda...
"Förutom ett lätt överbett är jag perfekt"
-Freddie Mercury
Användarvisningsbild
midlifecrisis
Medlem++

christian veltman skrev:
midlifecrisis skrev:
inber skrev:Det coola är väl, om jag förstått rätt, att man kan tillaga på låg värme under lång tid, och inneslutet, vilket innebär att man bevarar saftigheten i råvarorna.

Pratabasarna får nu en ny kryptisk term att lära sig, vid sidan av alla MIM, MIJ och annat fikonsnack. :wink:
Stäämer men än viktigare är hur mört det blir. Man omvandlar kollagenet till gelatin. En seg viltstek kan tydligen bli som smör. Grönsaker funkar det tydligen också på men det skiter jag i. Jag vill ha mört kött!!!
Har du testat Tjälknöl? 10-12 timmar i ugn ca 80 grader för 1,5kg fryst kött.
Det är samma princip. Vid en sådan temp omvandlas kollagenmolekylerna (som orsakar seghet) till gelatin och allt blir så lättuggat!
-Freddie Mercury
Användarvisningsbild
midlifecrisis
Medlem++

anli skrev:Rör inte min Weber!!
Grill is the shit
Sa jag oxå innan jag upptäckte Big Green Egg
-Freddie Mercury
Användarvisningsbild
midlifecrisis
Medlem++

Idag kom maskinen och nu lagar vi mat! Skall bli spännande.
-Freddie Mercury
Användarvisningsbild
midlifecrisis
Medlem++

O fyfan, o fyfan! Det blev rent magiskt gott. En o halv timma, 56.5 grader. Vissa bitr brände vi med en gasbrännare för maillarders skull, andra snabbstekta i het panna. Jag har aldrig ätit mörare kött.
-Freddie Mercury
Användarvisningsbild
inber
VIP medlem

Inlägg av inber »

midlifecrisis skrev:O fyfan, o fyfan! Det blev rent magiskt gott. En o halv timma, 56.5 grader. Vissa bitr brände vi med en gasbrännare för maillarders skull, andra snabbstekta i het panna. Jag har aldrig ätit mörare kött.
Spännande! Med tanke på att priset är ungefär 1/30 av vad jag trodde det skulle vara, så har jag blivit klart intresserad. Ska börja snegla på vad de kostar här hemma i gamla Svedala.

(Hoppas de unga tu sköter sig, med tanke på vad du generöst nog tagit på dig och att Ellen löpande låter sina nya kunskaper materialiseras på tallrikarna).

Sent from my iPad using Tapatalk
Skriv som en klåpare om du vill uppfattas som en klåpare. Skriv gärna utan punkt och kommatecken, så har du minst en sak gemensam med den litterära celebriteten James Joyce - ingen orkar läsa vad du skrivit...
Användarvisningsbild
Sunken
Medlem++
Kontakt:

Re: Sv: Sous vide

Inlägg av Sunken »

midlifecrisis skrev:O fyfan, o fyfan! Det blev rent magiskt gott. En o halv timma, 56.5 grader. Vissa bitr brände vi med en gasbrännare för maillarders skull, andra snabbstekta i het panna. Jag har aldrig ätit mörare kött.
:tummenupp:
Användarvisningsbild
midlifecrisis
Medlem++

inber skrev:
Spännande! Med tanke på att priset är ungefär 1/30 av vad jag trodde det skulle vara, så har jag blivit klart intresserad. Ska börja snegla på vad de kostar här hemma i gamla Svedala.

(Hoppas de unga tu sköter sig, med tanke på vad du generöst nog tagit på dig och att Ellen löpande låter sina nya kunskaper materialiseras på tallrikarna).

Den här maskinen får helt klrt högsta betyg. Nu blir det spareribs tillhelgen

Haha! Bara farfar hålls mätt och såserna inte är för tunna så håller farfar sig lugn och glad
-Freddie Mercury
Användarvisningsbild
midlifecrisis
Medlem++

Min svärdotter (som föv pluggar för sin Bachelor i Fine Arts cuisine) gjorde i ordning en ribsås som hon har sous vidat spareribs med sedan igår morse. Har provsmakat dem. Köttet är det saftigaste jag har ätit! Det faller av benen så vi törs inte köra dem i BEGen utan det får bli i ugnen. Ni som gillar att äta men inte har någon maskin, ni vet inte vad ni går miste om!
-Freddie Mercury
Användarvisningsbild
inber
VIP medlem

Inlägg av inber »

midlifecrisis skrev:Min svärdotter (som föv pluggar för sin Bachelor i Fine Arts cuisine) gjorde i ordning en ribsås som hon har sous vidat spareribs med sedan igår morse. Har provsmakat dem. Köttet är det saftigaste jag har ätit! Det faller av benen så vi törs inte köra dem i BEGen utan det får bli i ugnen. Ni som gillar att äta men inte har någon maskin, ni vet inte vad ni går miste om!
Spännande! Måste medge att jag blir oerhört nyfiken på en sous vide-maskin...

Skriv som en klåpare om du vill uppfattas som en klåpare. Skriv gärna utan punkt och kommatecken, så har du minst en sak gemensam med den litterära celebriteten James Joyce - ingen orkar läsa vad du skrivit...
Användarvisningsbild
anli
VIP medlem

Inlägg av anli »

midlifecrisis skrev:
Grill is the shit
Big Green Egg är faktiskt på listan som nästa uppgradering. Men av princip kör jag slut på grejerna innan jag byter. En Weber brukar hålla minst 10 år hos mig. Så... om 4-5 år kanske.
Sous vide låter ju kul,,, men nej, har inte plats för apparater i köket och jag trivs bäst i trädgården.
TECHNICIÄNS ÖF SPÅCE SHIP EÅRTH THIS IS YÖÜR CÄPTÅIN SPEÄKING YÖÜR ØÅPTÅIN IS DEA̋D
Användarvisningsbild
inber
VIP medlem

Inlägg av inber »

midlifecrisis skrev:
Grill is the shit
Vad gör en Big Green Egg som inte en vanlig grill med lock gör? Jag har såklart kollat in filmen på deras hemsida, nyfiken som man är, men jag begrep inte. Upplys en fåkunnig grillare vad som är så märkvärdigt och speciellt.

Användarvisningsbild
midlifecrisis
Medlem++

inber skrev:
midlifecrisis skrev:
Grill is the shit
Vad gör en Big Green Egg som inte en vanlig grill med lock gör? Jag har såklart kollat in filmen på deras hemsida, nyfiken som man är, men jag begrep inte. Upplys en fåkunnig grillare vad som är så märkvärdigt och speciellt.

Den håller temperaturen oerhört mycket bättre. Dessutom är den skitdyr så Webergänget blir avis. Men, har man en Sous vide behövs inget ägg
-Freddie Mercury
Användarvisningsbild
anli
VIP medlem

Inlägg av anli »

Jaha, då har man kört med en "sous vide" apparat sedan i höstas. Var ju tvungen att haka på racet, trots inledande undanflykter.
En jäkla enkel smidig grunka helt enkelt. Många gäster och servera perfekta ankbröst går som en dans! Behändigt att slänga in lite biffar och när det är dags så är det bara att fräsa på i pannan. Pulled pork funkade fint. Kycklingbröst blir äntligen inte torra! En pryl som gör vintern enklare att genomlida :-)
Men ersätter inte grillning. Köttet blir lite mer spännande och varierat i kolgrillen trots allt ;-)

Dock ser jag fram mot att köra revbensspjäll!!
TECHNICIÄNS ÖF SPÅCE SHIP EÅRTH THIS IS YÖÜR CÄPTÅIN SPEÄKING YÖÜR ØÅPTÅIN IS DEA̋D
Användarvisningsbild
midlifecrisis
Medlem++

anli skrev:Jaha, då har man kört med en "sous vide" apparat sedan i höstas. Var ju tvungen att haka på racet, trots inledande undanflykter.
En jäkla enkel smidig grunka helt enkelt. Många gäster och servera perfekta ankbröst går som en dans! Behändigt att slänga in lite biffar och när det är dags så är det bara att fräsa på i pannan. Pulled pork funkade fint. Kycklingbröst blir äntligen inte torra! En pryl som gör vintern enklare att genomlida :-)
Men ersätter inte grillning. Köttet blir lite mer spännande och varierat i kolgrillen trots allt ;-)

Kul att du också gillar det! Faktum är att revben (gris) är mitt favoritkött och i sous viden blir det perfekt. Berätta vad du tyckte om revbenen när du testat
-Freddie Mercury
Användarvisningsbild
anli
VIP medlem

Inlägg av anli »

Just nu ligger det tre välhängda biffar från lokalt slakteri och badar i apparaten. 55 grader. Grillpannan skall göras redo.
Jag sippar på lite Chateau Musar under tiden :-)
Användarvisningsbild
anli
VIP medlem

Inlägg av anli »

midlifecrisis skrev:
anli skrev:Jaha, då har man kört med en "sous vide" apparat sedan i höstas. Var ju tvungen att haka på racet, trots inledande undanflykter.

Kul att du också gillar det! Faktum är att revben (gris) är mitt favoritkött och i sous viden blir det perfekt. Berätta vad du tyckte om revbenen när du testat
Hur länge körde du spjällen? Tjocka tunna? Marinerade?
Användarvisningsbild
midlifecrisis
Medlem++

anli skrev:
midlifecrisis skrev:

Hur länge körde du spjällen? Tjocka tunna? Marinerade?
Vi körde länge. Över 30 timmar. Det var tunna spjäll och marinaden fick följa med i vacuumpåsen.
-Freddie Mercury
Användarvisningsbild
anli
VIP medlem

Inlägg av anli »

Revbenspällen blev kanon... det råkade bli typ 40 timmar. God smak och de ramlade i sär fint. Nästa gång skall jag köra dem i kolgrillen efteråt med rökflis.
Misslyckades dock en dag senare med högreven... körde bara 7-8 tim 56 grader. Minst 24 timmar skulle man kört (det var inga hängmörade dyrgripar direkt). Smaken var det dock inget fel på, mums!
Användarvisningsbild
midlifecrisis
Medlem++

anli skrev:Revbenspällen blev kanon... det råkade bli typ 40 timmar. God smak och de ramlade i sär fint. Nästa gång skall jag köra dem i kolgrillen efteråt med rökflis.
Misslyckades dock en dag senare med högreven... körde bara 7-8 tim 56 grader. Minst 24 timmar skulle man kört (det var inga hängmörade dyrgripar direkt). Smaken var det dock inget fel på, mums!
Kul! :tummenupp:
-Freddie Mercury
Skriv svar