Musicians Planet?

Prata om övriga saker som rör bas-världen
Användarvisningsbild
Hågge
Medlem++

Re: Musicians Planet?

Inlägg av Hågge »

Aldrig!! :shock: :D
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem

Inlägg av Jan Hellman »

Trevligt som attans att träffa en massa PB-are igår! :D Först ut var Parkas precis vid vip-entrén. Jag vart sen till SSES mixseminariet så jag var tvungen att rusa, vilket gav mig lite dåligt samvete.

Seminariet var kanon! Och som vanligt var det teknikstrul med mickar som inte lät när Plek, Linn, Bernard och co skulle börja prata. Av vad jag förstått så hade mässans teknik-snubbe inte dykt upp och förberett som han skulle för att han låg hemma bakfull som en örn..... :lol: Men dom la det hela på en väldigt lättsam nivå med mycket skratt. Bra frågor och bra svar även om det ibland lite för tekniska språket kanske var lite svårt att förstå för dom som precis börjat intressera sig för ljudteknik. Men en summering (HA!!) av det hela är nog att det helst summeras utanför datorn även om i princip alla tycker att det för smidighetens skull om man måste göra ommixar senare är enklare/tidsbesparande att mixa i datorn. Och att dom också gör detta på mindre krävande projekt. Någon sa att kvaliten på pluggar börjar närma sig hårdvaran och det håller jag med om. På frågan om vilken hårdvaruburk man skulle välja om man bara fick välja en så sa Linn Bricasti M7-reverbet och det håller jag gärna med om själv. OTROLIGT bra reverb! Jag har ett. :) Annars sa dom andra Neve preamps och Urei 1176 kompressorer i stort. Favoritpluggen för många var SSL kanalstrippen från Waves. Flera talade sig även varma över bandmikrofoner. Strålande mikrofoner att använda nästan mer vid digitalinspelning än vid analog. Dom adderar värme och är inte lika snabba i transienterna i jämförelse med kondingar. Jag använder i stort enbart bandmickar och dynamiska mickar när jag mickar upp trummor sedan några år tillbaka. Plockat bort stormembrans kondingar till distansmickning och även småmembrans typ Neumann KM184:or som överhängsmickar. Dom flesta använder kompressor vid sånginspelning. Det pratades distorsion och en hel massa annat under 1 1/2 timmes tid. Roligt och intressant. För er som missat dom seminarier som varit dom senaste två åren på Musicians Planet, ha dessa i åtanke inför nästa år! En unik möjlighet att kunna få ställa frågor till några av landets meriterande ljudtekniker. Dom som satt i panelen var:

Bernard Löhr. Behöver nog ingen större presentation.
Thomas "Plec" Johansson. Håller mest på med hårdare produktioner och är väldigt anlitad i dessa kretsar.
Linn Fijal. Hon jobbar som studiochef på Benny Anderssons studio Rixmixningsverket på Skeppsholmen. Benkoll, har gjort tunga jobb och har nyligen fyllt 25.
Alar Suurna. Har jobbat med väldigt många. Flera Roxette-plattor bl.a.
Niklas Flyckt. Carola, Britney Spears, Robyn, Dannii Minouge och en hel massa andra.

Bra gäng.

Annars klev jag mest runt och hälsade på folk. Jag är VÄLDIGT intresserad av Trident´s nya studiomonitorer som kom för något år sedan. Låter strålande och intelligent konstruktion.

Bild

Basen är trots att dom sitter i samma låda separerad från mellan + diskant. Man kan justera mellan/diskant"lådan" i sidled så att man själv kan bestämma sweetspot. Smart. Väldigt bra kontroll över mellanregistret i den lådan.

Vart lite spontant häng med lite folk efter mässan nere på stan. Jag är ju lite Södermalmsbonnläpp och lämnar helst inte Södermalm om jag slipper förutom för gig och om jag ska bort i från stan helt och hållet. Insåg till min förfäran att jag inte hittar på Centralstation längre. Dom har byggt om. Jag var HELT lost och sprang omkring som en yr höna! :D

Kul att träffa på lite PB-folk! Alltid trevligt!

MVH//J
Användarvisningsbild
archisland
Medlem+
Kontakt:

Inlägg av archisland »

Hängde i Woodo-montern i stort sett hela dagen och demade basar och snackade med folk tillsammans med Hjalmar från mitt band. Morsade på Irbit (som är den ende som jag hade/har hyfsad koll på hur han ser ut). Kanske träffade någon annan också? (Jag var killen med svart skägg, snaggad frilla (stundtals även keps) och svart hoodie. Jag snackade väldigt mycket, om det underlättar..)

Hann gå runt en del jag också. Blev mest sugen på det som EBS lovade SKA komma i februari (En Valvedrive med DI-utgång) - vilket känns som det sista jag behöver i min rigg för tillfället.

(Höll på att köpa en Darkglass B7K innan sansen slog till.. synd för riggen, tur för plånboken..) :)
Spelar på Yamaha|Darkglass|Line6|EBS|Rotosound|
Spelar bas i Six Feet Deeper
Lyssna här på Spotify YouTube
Användarvisningsbild
bjelkeman
Medlem++
Kontakt:

Inlägg av bjelkeman »

Någon (en av grundarna?) på EBS sade också att EBS Classic T90 är på god väg att ersättas med en ny modell och han var osäker på om det ens fanns några T90 kvar på lager. Intressant och se hur den står sig mot en Mesa Prodigy.
Spelar metall med Orbital Decay.
Warwick $$ & Ibanez, Mesa Carbine, Darkglass MT900, Quad Cortex, TKS.
Mina besök hos Neural DSP, Darkglass och Mayones.
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Kontakt:

Re: Sv: Musicians Planet?

Inlägg av mrbaloo »

archisland skrev:Hängde i Woodo-montern i stort sett hela dagen och demade basar och snackade med folk tillsammans med Hjalmar från mitt band. Morsade på Irbit (som är den ende som jag hade/har hyfsad koll på hur han ser ut). Kanske träffade någon annan också? (Jag var killen med svart skägg, snaggad frilla (stundtals även keps) och svart hoodie. Jag snackade väldigt mycket, om det underlättar..)

Hann gå runt en del jag också. Blev mest sugen på det som EBS lovade SKA komma i februari (En Valvedrive med DI-utgång) - vilket känns som det sista jag behöver i min rigg för tillfället.

(Höll på att köpa en Darkglass B7K innan sansen slog till.. synd för riggen, tur för plånboken..) :)
Aha, då snackade jag med dig också. Det var jag som jämförde woodobasarnas halsar med Peavey Cirrus halsar. Kul att råkas (och snyggt solospel till stick-ackompanjemang hann jag också höra).
Användarvisningsbild
archisland
Medlem+
Kontakt:

Inlägg av archisland »

mrbaloo skrev:
archisland skrev:Hängde i Woodo-montern i stort sett hela dagen och demade basar och snackade med folk tillsammans med Hjalmar från mitt band. Morsade på Irbit (som är den ende som jag hade/har hyfsad koll på hur han ser ut). Kanske träffade någon annan också? (Jag var killen med svart skägg, snaggad frilla (stundtals även keps) och svart hoodie. Jag snackade väldigt mycket, om det underlättar..)

Aha, då snackade jag med dig också. Det var jag som jämförde woodobasarnas halsar med Peavey Cirrus halsar. Kul att råkas (och snyggt solospel till stick-ackompanjemang hann jag också höra).
Tack så mycket! Sjukt svårt att spela tillsammans med honom (Per Boysen) eftersom att det fanns femton olika tempon i rummet.. Men kul att det uppskattades! Trevligt var det i alla fall! :)
Spelar på Yamaha|Darkglass|Line6|EBS|Rotosound|
Spelar bas i Six Feet Deeper
Lyssna här på Spotify YouTube
Användarvisningsbild
Hågge
Medlem++

Inlägg av Hågge »

Så här glad blev min gamle polare Parkas, vi har ju träffats två gånger, när han fingrade på en" Sandberg"

Bild

Köpte du den?
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem

Inlägg av Jan Hellman »

Hågge skrev:Så här glad blev min gamle polare Parkas, vi har ju träffats två gånger, när han fingrade på en" Sandberg"

Bild

Köpte du den?
Är det någon mer än mig som börjar tro att Parkas är Pluras okände son?

Bild

Bild

Lyckades inte hitta Parkas chipstuttebild tyvärr för jämförelsens skull.... ;)
Användarvisningsbild
Pebbe
VIP medlem

Inlägg av Pebbe »

mrbaloo skrev:Kul att träffa flera pb-are: parkas, irbit, magnusb och bengan. Kanske missade jag någon, och möjligtvis skymtade jag bjelkeman. Glömde jag någon?
Jaaaaa, du glömde mig! :poke:
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++

Inlägg av blackparkas »

Tycker det var en rätt trevlig tillställning!

Visst, det saknas ju en hel del utställare.
Man kan ju undra hur EM Nordic INTE kan vara med på en dylik tillställning med tanke på deras relativt eftertraktade agenturer, och det är samma stad..
Kostar ju iofs en hel del kosing misstänker jag att vara med på en så´n här mässa och med tanke på att de flesta utställare verkar lite missnöjda med antalet besökare så... ja... man förstår kanske...
Vore nog ändå bra för en distributör i deras kaliber att visa upp sig med tanke på att de tappat en hel del mark ute i butikerna, som det känns...

Var där för 2 år sedan på Munchenbryggeriet, kanske lite sämre lokaler för ändamålet, även om det var mysigt, men det var betydligt fler utställare känns det som, eller?
Crafton var i alla fall på plats då...

EBS släppte lite nyheter på mässan som sagt.

Classic 500-topp
Classic 2x10-låda
Fuzz-pedal
Patchkablar för pedalbord (BILLIGA!!)
Pedalbord ink bag

Så det släpptes en hel del från EBS.
Nya classictoppen såg bra ut, testade den dock inte, men mindre format än tidigare, bättre komponenter utlovades det + lite mer kräm.
Fuzzen blir det nog att beställa hem och testa..

I övrigt... Snackade mest med leverantörer, mest därför jag åkte ner, tittade förstås på en del prylar också..

Kul att träffa alla!
Trodde inte jag skulle stöta på så många PB:are där nere, kul!!

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Kontakt:

Inlägg av mrbaloo »

Pebbe skrev:
mrbaloo skrev:Kul att träffa flera pb-are: parkas, irbit, magnusb och bengan. Kanske missade jag någon, och möjligtvis skymtade jag bjelkeman. Glömde jag någon?
Jaaaaa, du glömde mig! :poke:
Ja, du har rätt. Pinsamt för mig (speciellt eftersom ändå hade "reseledarskjortan" på mig när vi åkte till hufvudstaden. ;)
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Kontakt:

Inlägg av mrbaloo »

blackparkas skrev:Tycker det var en rätt trevlig tillställning!

Visst, det saknas ju en hel del utställare.
Man kan ju undra hur EM Nordic INTE kan vara med på en dylik tillställning med tanke på deras relativt eftertraktade agenturer, och det är samma stad..
Kostar ju iofs en hel del kosing misstänker jag att vara med på en så´n här mässa och med tanke på att de flesta utställare verkar lite missnöjda med antalet besökare så... ja... man förstår kanske...
Vore nog ändå bra för en distributör i deras kaliber att visa upp sig med tanke på att de tappat en hel del mark ute i butikerna, som det känns...

Var där för 2 år sedan på Munchenbryggeriet, kanske lite sämre lokaler för ändamålet, även om det var mysigt, men det var betydligt fler utställare känns det som, eller?
Crafton var i alla fall på plats då...
Jag tror att Crafton var i Köpenhamn på gitarrmässa där. Sen saknades även Luthmann (tror jag). Alltså tre tunga aktörer som lyste med sin frånvaro. Däremot tycker jag det var kul (liksom förra året) att 4 Sound ställde ut med stor monter.
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Kontakt:

Inlägg av mrbaloo »

Glömde nämna att jag är mycket nöjd med årets mässa.
Användarvisningsbild
bjelkeman
Medlem++
Kontakt:

Inlägg av bjelkeman »

Några ytterligare observationer från en nybörjare om SSES mixseminariet. Irbit, säg till om jag fick något om bakfoten. :)

I princip alla DAWs på marknaden låter bra. Blindtestning som gjordes av Svenska Ljudtekniker Föreningen gav det resultatet. Alla i panelen höll med. Det fanns små skillnader, men alla sade att de kunde använda alla "seriösa" DAWs på marknaden och uppnå det resultatet de var ute efter. De tyckte inte att det var värt att uppgradera till ProTools t.ex, som de flesta använde, för ett annat ljud. Speciellt som ProTools är svårarbetat.

Det som är mest lättarbetat enligt dem är Logic. Passar bäst för artister som vill spela in sig själv.
Det som låter bäst är Digital Performer (men med mycket liten marginal).
ProTools är standard i det flesta studior, men främst för att man kan det verktyget. Plec körde Cubase. Ingen föreslog att man skulle byta för ljudets skull.

Andra lärdomar:
  • Skicka till mastering i 24 bitar / 96 kHz om möjligt. Spela in i samma om möjligt, annars 24/48. Det diskuterades inte så mycket rockmusik vad jag förstår, så 25/48 är nog bra nog för det. Vad säger du Irbit?
  • Mastering som är analog låter bäst.
  • SSL 9000 mixerborden är bäst, man kan få pluggar som nästan är lika bra. Flera verkade använda:
    http://www.waves.com/bundles/ssl-4000-collection" onclick="window.open(this.href);return false;
  • Vocal rider, verkar vara intressant för en inspelning av en väldigt dynamisk röst
  • Bass rider, för bas, istället för(?)/tillsammans medans med kompressor (kompressor till allt verkar det som faktiskt, http://www.waves.com/plugins/bass-rider" onclick="window.open(this.href);return false;
  • Med digital inspelning så börjar de använda gammaldax "bandmikrofoner" för bättre sånginspelning, tex. Coles eller AEA
En tekniker hade fem (5!) kanaler för att spela in en röst, som hade olika kompression och lätt dist mm, sen rattade han in det som kändes bäst från det fem kanalerna.

Helt klart så ska det låta dyrt så behöver man en riktig studio. Men det går att spela in bra utan, enligt dem.

Intressant var det i alla fall.
Spelar metall med Orbital Decay.
Warwick $$ & Ibanez, Mesa Carbine, Darkglass MT900, Quad Cortex, TKS.
Mina besök hos Neural DSP, Darkglass och Mayones.
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++

Inlägg av blackparkas »

Luthman var där tillsammans med 4-sound.
Allt i 4-sounds monter var Luthmanprylar!

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Kontakt:

Inlägg av mrbaloo »

Precis som jag misstänkte eftersom det var deras sortiment. Men det skyltades inte direkt med luthman.
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++

Inlägg av blackparkas »

mrbaloo skrev:Precis som jag misstänkte eftersom det var deras sortiment. Men det skyltades inte direkt med luthman.

Nix.
Men det var väl en mässa mer för konsumenter, och de känner till 4-sound mer än Luthman.
Gissar att det var därför!

Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Kontakt:

Re: Sv: Musicians Planet?

Inlägg av mrbaloo »

blackparkas skrev:
mrbaloo skrev:Precis som jag misstänkte eftersom det var deras sortiment. Men det skyltades inte direkt med luthman.

Nix.
Men det var väl en mässa mer för konsumenter, och de känner till 4-sound mer än Luthman.
Gissar att det var därför!
Så är det säkert.
Användarvisningsbild
Aslan
Medlem++

Inlägg av Aslan »

EBS Classic 500 lät ju intressant!
Nån som hann prova? Var kan man hitta mer info?
Spector NS2A | Spector NS5CRFM | Yamaha BB1025X | Yamaha BB425 | Fender P78 | Fender Precision HPD | Sire V7 5str bandlös | Mesa/Boogie Walkabout | Mesa/Boogie TT800 | Mesa/Boogie PH410 | Mesa/Boogie RR410 | Mesa/Boogie Walkabout Scout 1x15
Användarvisningsbild
xfredrikx
Medlem+

Inlägg av xfredrikx »

Aslan skrev:EBS Classic 500 lät ju intressant!
EBS skulle lanserat en ny hemsida i slutet av september. Så det kommer nog mer info om den när som helst
Användarvisningsbild
Aslan
Medlem++

Inlägg av Aslan »

xfredrikx skrev:
Aslan skrev:EBS Classic 500 lät ju intressant!
EBS skulle lanserat en ny hemsida i slutet av september. Så det kommer nog mer info om den när som helst
Kanon!!!:)
Spector NS2A | Spector NS5CRFM | Yamaha BB1025X | Yamaha BB425 | Fender P78 | Fender Precision HPD | Sire V7 5str bandlös | Mesa/Boogie Walkabout | Mesa/Boogie TT800 | Mesa/Boogie PH410 | Mesa/Boogie RR410 | Mesa/Boogie Walkabout Scout 1x15
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Kontakt:

Inlägg av mrbaloo »

Jag kunde inte hålla mig att skriva av mig mina positiva intryck från mässan. Håll till godo: http://basgitarr.wordpress.com/2013/10/ ... 013-del-1/" onclick="window.open(this.href);return false;

/MrBaloo
Användarvisningsbild
basmartin
Medlem+++

Inlägg av basmartin »

bjelkeman skrev:Några ytterligare observationer från en nybörjare om SSES mixseminariet. Irbit, säg till om jag fick något om bakfoten. :)

I princip alla DAWs på marknaden låter bra. Blindtestning som gjordes av Svenska Ljudtekniker Föreningen gav det resultatet. Alla i panelen höll med. Det fanns små skillnader, men alla sade att de kunde använda alla "seriösa" DAWs på marknaden och uppnå det resultatet de var ute efter. De tyckte inte att det var värt att uppgradera till ProTools t.ex, som de flesta använde, för ett annat ljud. Speciellt som ProTools är svårarbetat.

Det som är mest lättarbetat enligt dem är Logic. Passar bäst för artister som vill spela in sig själv.
ProTools är standard i det flesta studior, men främst för att man kan det verktyget. Plec körde Cubase. Ingen föreslog att man skulle byta för ljudets skull.

Andra lärdomar:
  • Skicka till mastering i 24 bitar / 96 kHz om möjligt. Spela in i samma om möjligt, annars 24/48. Det diskuterades inte så mycket rockmusik vad jag förstår, så 25/48 är nog bra nog för det. Vad säger du Irbit?
  • SSL 9000 mixerborden är bäst, man kan få pluggar som nästan är lika bra. Flera verkade använda:
    http://www.waves.com/bundles/ssl-4000-collection" onclick="window.open(this.href);return false;
  • Vocal rider, verkar vara intressant för en inspelning av en väldigt dynamisk röst
  • Bass rider, för bas, istället för(?)/tillsammans medans med kompressor (kompressor till allt verkar det som faktiskt, http://www.waves.com/plugins/bass-rider" onclick="window.open(this.href);return false;
  • Med digital inspelning så börjar de använda gammaldax "bandmikrofoner" för bättre sånginspelning, tex. Coles eller AEA
En tekniker hade fem (5!) kanaler för att spela in en röst, som hade olika kompression och lätt dist mm, sen rattade han in det som kändes bäst från det fem kanalerna.

Helt klart så ska det låta dyrt så behöver man en riktig studio. Men det går att spela in bra utan, enligt dem.

Det där med vad som är bäst, det bör man ju uttala sig försiktigt om på ett öppet seminarium. Men annars verkar det ju ha varit väldigt trevligt.
Martinus Olai Gothenburgiensis

https://www.facebook.com/martinolssonbass/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.reverbnation.com/basmartin" onclick="window.open(this.href);return false;

Presentation: http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=1670" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem

Inlägg av Jan Hellman »

basmartin skrev:
bjelkeman skrev:Några ytterligare observationer från en nybörjare om SSES mixseminariet. Irbit, säg till om jag fick något om bakfoten. :)

Andra lärdomar:

Det där med vad som är bäst, det bör man ju uttala sig försiktigt om på ett öppet seminarium. Men annars verkar det ju ha varit väldigt trevligt.
Nu var det ingen som sa att någonting var "bäst" generellt sätt utan det handlade om personliga preferenser.

Sent with Tapatalk 2
Användarvisningsbild
basmartin
Medlem+++

Inlägg av basmartin »

Irbit skrev:
basmartin skrev:

Andra lärdomar:

Nu var det ingen som sa att någonting var "bäst" generellt sätt utan det handlade om personliga preferenser.

Sent with Tapatalk 2
Skönt att höra!
Martinus Olai Gothenburgiensis

https://www.facebook.com/martinolssonbass/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.reverbnation.com/basmartin" onclick="window.open(this.href);return false;

Presentation: http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=1670" onclick="window.open(this.href);return false;
Skriv svar