Bean skrev:Lite märkligt att ingen av oss nämnt honom...kom jag på.
Mycket duktig musikant och trevlig prick, som tyvärr avled 2002 pga allergichock.
Han var bl a med i (Stockholms-?) bandet SHINE i början av 80-talet och figurerade i många andra sammanhang därefter.
Hans "Spicy Fingers" var en ganska imponerande slap-orgie då det begav sig. Finns en video på den på Youtube.
Kofi har inspirerat en hel generation basister! SHINE var det bästa funkbandet någonsin i det här landet, enligt min mening. Kofi blev snabbt en stjärna på bashimlen och vi är många som har suttit och plankat hans basgångar på 80-talet.
Här är några YouTube-klipp med SHINE:
Elektriska Trädgården
Gröna Lund
1983 spelade jag cello och kontrabas, men efter att ha varit på Gröna Lund-konserten ovan var man ju tvungen att börja spela elbas också...
Edit:
Jag fortsätter väl monologen då

Det var intressant att studera bandet så här i efterhand. Det är ju en härlig "take no prisoners"-attityd de uppvisar; lite "skitigt" och ett himla löd -- Defunkt meets EWF, typ. Att inleda spelningen med ett bassolo; bara en så'n sak! Tyvärr får man väl säga att sångerskorna inte riktigt är uppgiften mogna ännu och en producent skulle nog be bandet ransonera krutet en aning, men bortsett från detta så fasiken vad bra! I sammanhanget (även om han inte får så mycket utrymme i klippen) skall framhållas att Kofi var en duktig sångare också -- star quality, helt enkelt! Undrar varför det inte blev ett andra album med gruppen...?