Jo visst, men då jag har varit på "båda sidor" kan jag inte riktigt hålla med. Har man inte sig själv på scen och monitorerna inte räcker till så får man ändra ljudbild på stärken istället. Kräver iof att man har line och inte bara mick, men kör man linen pre eq så kan ljudteknikern fixa ett bra utljud som inte påverkas av ditt scenljud. I så fall är det ju tex lättare att höra sig själv om man skär bas och trycker på mer mid/topp som går fram bra i larmet utan att höja volymen till publiken nämnvärt.Punkster skrev:Du får det nästan att låta som om vi inte var överensHellboy skrev:Håller helt klart med Figge och HTTP i detta ärende. Man MÅSTE lyssna på ljudteknikern på gig. Det handlar om samspel om man vill få det att låta bra ut och många musiker har inte den distans som krävs till sitt instrument. Med lite rutin och erfarenhet behöver man inte spela så starkt på gig och då har ljudteknikern större möjlighet att ratta ett bra utljud.
//Jan![]()
Självklart ska man lyssna på ljudteknikern, och självklart måste man samarbeta om det ska låta bra ut. Men om jag inte hör mig själv på scen och inte får mer bas i monitorn trots att jag ber om det, då tycker jag nog att jag kan dra på lite mer på stärken.
Sen är det ju inte alltid så att ljudteknikern tycker att det ska låta som bandet vill att det ska låta. Som du säger, det handlar om samspel, från båda hållen.
Sen om man hävdar att man "måste" ha det ett speciellt basljud för att kunna spela eller för att bandet ska låta "rätt" så får man ju prata med teknikern innan. Är teknikern någotsånär vettig så föröker han ju ratta ett sånt ljud du vill ha även i PA:t. Jag har själv gjort samma misstag massor av gånger, jag har tyckt att det har varit dåligt tryck på scen och höjt vilket bara har medfört att det låtit skit efteråt, man sabbar TOTALT hela ljudbilden för resten av bandet och kunde lika gärna ha skitit i att soundchecka i två timmar... Ljudet publiken hör är sällan eller aldrig det man hör på scen, på gott och ont!