Fördomar gentemot stilar och termer.

Prata om vad du vill (behöver inte beröra bas-världen), här är alla ord välkomna!
Användarvisningsbild
Folxam
Medlem+

Inlägg av Folxam »

ZoggeY skrev:Growl: http://www.youtube.com/watch?v=fTpQOZcNASw

Jag gillar inte growl alls...
BRA growl : http://www.youtube.com/watch?v=AY5LRReFYus

jag gillar growl :D
Senast ändrad av Folxam den fre feb 30, 2004 13:37, ändrad totalt 4545981732 gånger
Användarvisningsbild
anli
VIP medlem

Inlägg av anli »

Rätt använd i rätt låt, med rätt sångare så kan growlig sång funka rätt bra i detah/black genren.
Men det är en dans på knivseggen. Risken är att det blir en riktigt fånig gimick om man inte ser upp.
Ungefär som slapbas... när det skall snattras hela tiden :-D
TECHNICIÄNS ÖF SPÅCE SHIP EÅRTH THIS IS YÖÜR CÄPTÅIN SPEÄKING YÖÜR ØÅPTÅIN IS DEA̋D
gäst

Inlägg av gäst »

Folxam skrev:

YEAAAAH! Opeth 8)
Me like alot :D
Användarvisningsbild
anli
VIP medlem

Inlägg av anli »

Opeth är förtäckta symfoniproggare :-D
Åkerblad/lund eller vad han heter, både sjunger och growlar bra.
TECHNICIÄNS ÖF SPÅCE SHIP EÅRTH THIS IS YÖÜR CÄPTÅIN SPEÄKING YÖÜR ØÅPTÅIN IS DEA̋D
Basstore
VIP medlem

Inlägg av Basstore »

På tal om fördomar!

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=411eZMWunjo[/youtube]
http://www.basstore.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
Folxam
Medlem+

Inlägg av Folxam »

anli skrev:Opeth är förtäckta symfoniproggare :-D
Åkerblad/lund eller vad han heter, både sjunger och growlar bra.
Åkerfält :lol:

Jag är imponerad över hur han kan gå från growl till sång i ett andetag ...
Senast ändrad av Folxam den fre feb 30, 2004 13:37, ändrad totalt 4545981732 gånger
Användarvisningsbild
anli
VIP medlem

Inlägg av anli »

En riktigt tung låt som jag gillar för tillfället är "Raging Swine"
http://www.myspace.com/gusofsweden
Det är kanske inte riktig growl, men hård på riktigt. Sen skön övergång till nån sorts Paradise Lost sång.

Edit: och klämkäck refräng!
Användarvisningsbild
Fogerty
Medlem

Inlägg av Fogerty »

PopMumin skrev:
Svensson skrev:Vad är growl?
Sånt där mörkt och mullrigt/gurgligt som Louis Armstrong gör mellan stroferna.
Armstrong är GRYM :)
http://www.youtube.com/watch?v=7LWEHMGarVY" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
PopMumin
Medlem

Inlägg av PopMumin »

Fogerty skrev:
PopMumin skrev:
Svensson skrev:Vad är growl?
Sånt där mörkt och mullrigt/gurgligt som Louis Armstrong gör mellan stroferna.
Armstrong är GRYM :)
Menar det! :D
Jag har bara fördomar mot folk som är förutsägbara.
There must be a leak somewhere, 'cause I can feel the GAS protruding my skin, running through my veins.

Antoniotsai P-bas, liten usel Crate
Användarvisningsbild
Chriller
VIP medlem

Inlägg av Chriller »

Räknas Entombeds sångare, L-G Petrov, till growlarna?
Jag lyssnar inte alls på death för övrigt, men Entombed mellan Wolverine Blues och Uprising har en given hedersplats i min musiksamling.
L-G:s sång tycker jag är mer dynamisk och mindre guttural än det mesta growlandet jag hört - som jag inte är så förtjust i.
Jag gillar att lyssna på texterna och därför tycker jag att oartikulerad sång är tämligen ointressant - man tappar en dimension i musiken tycker jag. Men det kanske är en fördom och ni som är mer vana kanske hör texten... :louder:

På tal om texter så har jag tidigare spelat - och lyssnar en hel del på gangsta-hiphop eller vad man ska kalla det. Nas, Jay-Z, Kanye West och så vidare.
Mycket bitches, hoes, cars, diamonds och "this ain't no tall order, this is nothin' to me - difficult takes a day, impossible takes a week".
Tar inte texterna på något stort allvar utan tycker att det är rätt kul/befriande med det ohämmade självförhärligandet. Och att de bästa rapparna svänger som fan.
Denna genre har jag fått en del skit för att jag gillar, från andra som tycker att hip-hopare bara snor ett beat och sen pratar en massa skit ovanpå. Vilket jag har lite svårt att säga emot, för det är ju typ sant. :D
Men jag gillar det ändå...

:playing:
Användarvisningsbild
Taurus
Medlem++

Inlägg av Taurus »

Det är inte alla som tycker att jag är världens coolaste gubbe som spelar och älskar symfrock i god sjuttiotalsanda - svulstigt, bombastiskt, gravallvarligt och pretto är skällsord för vissa men ledstjärnor för mig ;-) Hipphetsfaktorn är väl strax under dansband, vilket jag kan leva med, hehe.

För övrigt har jag vidöppna öron och kan uppskatta allt som är gjort med hjärta och för öron i stället för plånbok.

Däremot har jag lite svårt för gangsta-hiphop, ren klubbdansmusik och metal-growl. Inte för att det på nåt sätt skulle vara dåligt, jag är helt enkelt för gammal för att ha fått det i tonårsblodet och jag har aldrig bemödat mig om att lära mig uppskatta det. När det gäller metal/hårdrock är Dio, Gillan och liknande gubbar måttstocken för hur sången ska låta, och som bekant är det svårt att lära gamla hundar sitta 8-/

Opeth VILL jag gärna tycka om, men det är ju det där med growlandet...
Användarvisningsbild
anli
VIP medlem

Inlägg av anli »

Taurus skrev:Det är inte alla som tycker att jag är världens coolaste gubbe som spelar och älskar symfrock i god sjuttiotalsanda - svulstigt, bombastiskt, gravallvarligt och pretto är skällsord för vissa men ledstjärnor för mig ;-) Hipphetsfaktorn är väl strax under dansband, vilket jag kan leva med, hehe.

För övrigt har jag vidöppna öron och kan uppskatta allt som är gjort med hjärta och för öron i stället för plånbok.

Däremot har jag lite svårt för gangsta-hiphop, ren klubbdansmusik och metal-growl. Inte för att det på nåt sätt skulle vara dåligt, jag är helt enkelt för gammal för att ha fått det i tonårsblodet och jag har aldrig bemödat mig om att lära mig uppskatta det. När det gäller metal/hårdrock är Dio, Gillan och liknande gubbar måttstocken för hur sången ska låta, och som bekant är det svårt att lära gamla hundar sitta 8-/

Opeth VILL jag gärna tycka om, men det är ju det där med growlandet...
Franska proggarna Pulsar åter upptäckte jag i helgen när jag råkade dra fram ett album ur vinylsamlingen.
Jag gillar old school symfonirock fortfarande. Vid den tiden Peter Gabriel hoppade av genesis, så slutade jag till stor del att lyssna på det som kom ut. Sen blev det ju punk/new age ju!!!
Användarvisningsbild
Taurus
Medlem++

Inlägg av Taurus »

[quote="anli][/quote]
Franska proggarna Pulsar åter upptäckte jag i helgen när jag råkade dra fram ett album ur vinylsamlingen.
Jag gillar old school symfonirock fortfarande. Vid den tiden Peter Gabriel hoppade av genesis, så slutade jag till stor del att lyssna på det som kom ut. Sen blev det ju punk/new age ju!!![/quote]

Anli, du ligger ju några år före mig. Själv gick jag via Rush, Marillion och Gabriel på tidiga åttiotalet bakåt till sjuttiotalets symfrockträsk, och där sitter jag fortfarande fast. Och jag håller med om Genesis utan Gabriel, jag är fascinerad över att raset från riktigt intressant musik till överslick radiopop gick så snabbt efter PG:s avhopp.

Jag är ju född -67 så punken gick inte att undvika och naturligtvis hamrade jag lite sånt under tidiga tonåren, men jag fastnade aldrig för det.

Enda undantaget är KSMB som jag fortfarande diggar hårt - jag får så här nästan 30 år senare fortfarande gåshud varje gång jag lyssnar på 602 - men det är å andra sidan kanske mer brilliant svensk rebellrock än punk ;-)
Användarvisningsbild
anli
VIP medlem

Inlägg av anli »

Kevin ayers, eno, fripp, wetton och liknande engelsmän sitter högt i kurs.
Jag var nog lite mer engelsk art-rock kanske.
När Rush och marillion dök upp, så tyckte jag de lät som b-kopior av yes och gamla genesis.
Har dock omvärderat den hårda domen efter lite påtryckningar från Pratabas. Rush är ju lite smånördigt men småmysigt på nåt sätt
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd

Inlägg av TDHP »

Taurus skrev:KSMB som jag fortfarande diggar hårt - jag får så här nästan 30 år senare fortfarande gåshud varje gång jag lyssnar på 602 - men det är å andra sidan kanske mer brilliant svensk rebellrock än punk ;-)
Woooooord!!

En av de absolut bästa svenska låtar som nånsin snickrats ihop IMNSHO!
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Användarvisningsbild
Taurus
Medlem++

Inlägg av Taurus »

anli skrev:Kevin ayers, eno, fripp, wetton och liknande engelsmän sitter högt i kurs.
Jag var nog lite mer engelsk art-rock kanske.
När Rush och marillion dök upp, så tyckte jag de lät som b-kopior av yes och gamla genesis.
Har dock omvärderat den hårda domen efter lite påtryckningar från Pratabas. Rush är ju lite smånördigt men småmysigt på nåt sätt
När det gäller Rush vet du ju vad jag tycker :oops:

Marillion må vara symf light, men ge dem en chans och läs o lyssna på Fish texter och sång. Jag håller honom som den störste rocklyrikern genom tiderna vid sidan av Neil Peart. Marillions musik kanske bitvis är småbeige och yxigt åttiotal, men tack vare Fish over-the-top-dramatik och fantastiskt överlastade språk blir det rent guld :P

(Jag pratar naturligtvis om Marillion med Fish här. Marillion utan Fish är som Genesis utan Gabriel, pop för trötta farbröder)
Användarvisningsbild
the_great_alfonzo
Medlem+++

Inlägg av the_great_alfonzo »

Gillar NICHT Growl... Tycker Opeth är bra, så länge människan inte growlar!
Användarvisningsbild
Makten
Medlem++

Inlägg av Makten »

Taurus skrev:För övrigt har jag vidöppna öron och kan uppskatta allt som är gjort med hjärta och för öron i stället för plånbok.
Där sa du nåt som fler borde försöka anamma. Det går ju inte alltid, men försöka duger. Musik som görs i syfte att bli kändis eller för att dra in enkla pengar går fetbort.
Skriv som klåpare om du vill uppfattas som en klåpare.
Användarvisningsbild
Foxbat
Medlem++

Inlägg av Foxbat »

Jag ÄLSKAR fördomar! Det är därför jag hänger på mig järnkorset, rakar petruskors på bröstet, Stövlar omkring i ormskinnsboots och saluterar havstrutar som biter ihjäl måsungar på uteserveringar (hände igår) för att sedan hjälpa tanter över gatan. Man kan se det som psykisk terror. Folk ser ibland rädda ut när jag och kompisar går i stan. Ända tills de pratar med oss. Det roligaste är när folk är så jäkla "true" att det blir patetiskt. De retar man...
(C) Handicamp
Fender-OLP-HPD-Räserbajser
gäst

Inlägg av gäst »

Jag får jävligt många glåpord och så för att jag inte dricker alkohol alls (inte ens 0,2% "alkoholfria"), för att jag verkligen är emot tobak och droger. Iallafall när jag berättar att så är det.

Så fördomarna jag får är väl att jag är "en sån där ungdom" som super sig full varenda helg och röker och har sig. Men se! Så är inte fallet. Kommer aldrig någonsin att vara så heller.
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++

Inlägg av GandhiMK2 »

Folxam skrev:

Ok...bara så att jag förstår, vad var bra med det där och hur skijer det sej från dålig growl? :forvanad:
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
Användarvisningsbild
Svensson
Forumvärd

Inlägg av Svensson »

Vad vore livet utan fördommar?
It don't mean a thing if it ain't got that swing!

Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++

Inlägg av GandhiMK2 »

Svensson skrev:Vad vore livet utan fördommar?
Fördomsfritt är ett ord som kommer till mej....;-)
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
Användarvisningsbild
200071
Hedersmedlem

Inlägg av 200071 »

figgebass skrev:
Svensson skrev:Vad vore livet utan fördommar?
Fördomsfritt är ett ord som kommer till mej....;-)
:tummenupp: :lol:
Skriv svar