Haha, typ samma publik!kmo skrev:Giggade nån gång för hundra år sen i Rimbo, nåt Leisure center.. Där var det exakt det läget!
Norrtäljesyndrom?
Det brukade vara exakt samma grej på Veras och Topkapi i Rimbo!

Haha, typ samma publik!kmo skrev:Giggade nån gång för hundra år sen i Rimbo, nåt Leisure center.. Där var det exakt det läget!
Norrtäljesyndrom?
Hej vad det brinner! Jag skyller allt på Dereborn som kastade första facklan. Eftersom jag har den polemiska kostymen på så fortsätter jag.Basmagnus skrev:Du kan inte kalla det för dålig vana eftersom både jag och Dereborn skriver att vi inte har det som vana, att vi inte gör det på varje gig!!Taurus skrev:
Eftersom både du och Dereborn är hårt jobbande yrkesmusiker så frågar jag igen: eftersom det är okej för er att kröka på ert jobb, är det lika okej för mig som statstjänsteman att supa på mitt arbete? Eller är det skillnad på jobb och jobb?
Kalla mig gärna svartvit, men jag tycker fortfarande det är en dålig vana att kröka på jobbet, även om man själv tycker att man har koll på läget.
Edit: Eller så är jag bara avundsjuk och skulle bra gärna vilja kunna ta mig en stänkare eller två till fredagslunchen
Men jag tycker att det är skillnad på jobb och jobb, ja!
Som statstjänsteman så behöver du inte leverera ngn output, precis som jag skrev att jag inte dricker om jag t.ex sitter i orkester och läser noter.
Men om det är mer show så kan det vara gött att få ngt i kroppen som får en att slappna av och släppa ev hämningar.
Vi levererar underhållning!
Om du går och ser ett rockband som bara står rätt upp och ner och spelar, även om det låter bra, jämfört med ett band som spelar lika bra men har en sjuhelvetes output på scenen. Vilken blir den största konsertupplevelsen?
Du kan inte jämföra att stå på scenen och underhålla folk med att sitta på ett kontor.
Oj, nej då! Jag tar det inte som att du hackar på ngn!Taurus skrev:
Hej vad det brinner! Jag skyller allt på Dereborn som kastade första facklan. Eftersom jag har den polemiska kostymen på så fortsätter jag.
Jo, som statstjänsteman måste jag också leverera output då och då. Även om den gängse bilden är att jag häckar på heltid i min tjänstekuvös bland dammiga pärmar så måste jag också vara karismatisk, engagerande och roligagubben för publik då och då i min yrkesroll - och då är det klart att det skulle vara schysst att ta sig ett järn dom gånger det känns piss.
Jag tror man kan hitta orsaker till att ta sig en hutt i de flesta yrken, och man skulle säkerligen leverera mer och bättre där också med ett begränsat måttlighetsdrickande, men i kultursvängen är det av någon orsak helt okej, bara därför att "vi levererar underhållning".
När det gäller konsertupplevelser så diggar jag som bekant symfrock, och där består flertalet konsertupplevelser nu för tiden i att titta på tjocka farbröder i paljettkaftan som inte rör sig många meter under ett gig, så det argumentet biter inte på mig
Du måste förstå att jag hårddrar det här och inte hackar på dig eller Dereborn, jag missunnar varken dig eller nån annan en pilsner innan du går upp på scen, mår du gott av det så tuta och kör för all del.
Däremot tycker jag i ett större perspektiv att det är trist att vi har yrkeskårer i samhället som löper betyligt större risk än andra att utveckla missbruksproblem bara för att det är mer eller mindre okej att jobba under the influence, och det är ett problem.
Jag har som sagt inga bekymmer med att nån tar en pilsner på scen, men det är tråkigt om det till slut blir en dålig vana, och sånt är ju tyvärr inte alltid så rasande lätt att styra över själv i en pressad vardag.
Edit: Jag snackar om musicerandet som ett yrke, det finns ju andra aspekter om man vill leva råckenrållmyt osv.
Just för tillfället äter jag medicin=ingen alkohol.TDHP skrev:Anar att du inte dricker särskilt mycket annars heller?Nick skrev:Jag kan bara hålla med Tarus. Jag tycker att man ska vara så professionell att man ska kunna leverera utan att ha druckit.
Jag fördömmer inte folk som dricker på scenen, men jag tycker synd om de människor inte kan slappna av och röja utan att ha druckit.
Jag har som princip att alltid gigga nykter. Oavsett om det är betalande publik eller en kompis födelsedagsfest. Jag vill ha full kontroll på min kropp och mina tankar.
Det brukar hänga ihop. (Inget fel i det.)
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
Huvudsaken är att ni har koll på läget och jag har total respekt för era och alla andras val i alkoholfrågan.Basmagnus skrev:Oj, nej då! Jag tar det inte som att du hackar på ngn!
Jag tycker dock att du blandar ihop sakerna lite, som Dereborn skrev: "det är skillnad på bruk och missbruk".
Du skriver ju om risken att utveckla en vana som kan leda till missbruk men det är ju precis det vi säger att ingen har det som vana utan det kan sitta bra vid vissa typer av gig att få en hutt.
Precis som för vem som helst som är nervös för att hålla ett tal m.m.
som du skriver själv.
Så sant!!Taurus skrev:Många av oss gubbar här på forumet har väl gamla musikpolare som supit eller knarkat bort karriären, och det var ganska säkert inte deras avsikt från början.
Därmed inte sagt att jag propsar på absolutism och vattenkammat frimickleri, det ÄR kul med sprit, däremot tror jag att man är extra utsatt som kulturarbetare med ett friare förhållningssätt till alkohol på jobbet än många andra yrkesgrupper.
!
archisland skrev:+ 42BarbequeVillage skrev:Om man får betalt så är det att betrakta som yrkesutövning och då tycker jag att professionalismen kräver att man låter bli drickat till efteråt.
Privata fester, efterfester och improviserade jam är en helt annan sak.
Att jag se'n spelar riktigt dåligt redan efter ett par bärs kan spela in i mitt resonemang, men jag tycker att principen håller även utan den vetskapen.
Nuförtiden får man inte ens ta biran efteråt på Silja. Det är nolltolerans dygnet på alkohol hos personalen dit även musikerna räknas.......baskillen33 skrev: Så är man ringrostig & på en Siljabåt så tar man biran efteråt annars åker gaget i värsta fall. Står en back på scen så är det upp till var & en att göra ett bra gig.
Blir det mycke Silja gigBasmagnus skrev:Nuförtiden får man inte ens ta biran efteråt på Silja. Det är nolltolerans dygnet på alkohol hos personalen dit även musikerna räknas.......baskillen33 skrev: Så är man ringrostig & på en Siljabåt så tar man biran efteråt annars åker gaget i värsta fall. Står en back på scen så är det upp till var & en att göra ett bra gig.
Typ....Spelade på Farinet(? på trekantiga torget) i 3 veckor....Yikes....baskillen33 skrev:Är det fler som spelat After ski i Verbier?
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
Inte för mig men jag har flera vänner som spelat där rätt mycket.....baskillen33 skrev:Blir det mycke Silja gigBasmagnus skrev:Nuförtiden får man inte ens ta biran efteråt på Silja. Det är nolltolerans dygnet på alkohol hos personalen dit även musikerna räknas.......baskillen33 skrev: Så är man ringrostig & på en Siljabåt så tar man biran efteråt annars åker gaget i värsta fall. Står en back på scen så är det upp till var & en att göra ett bra gig.