Wow! Thaddeus Tribbett

Prata om olika basister, kända som okända
Skriv svar
Användarvisningsbild
Sartic
Medlem+

Wow! Thaddeus Tribbett

Inlägg av Sartic »

Såg precis det här klippet på tuben:

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=gSTPKPk6P1I&fmt=18[/youtube]

Vilken snubbe! Helt otroligt bra.
Senast redigerad av Sartic den fre 18 dec 2009, 04:04, redigerad totalt 2 gång.
Indigo
Medlem++

Inlägg av Indigo »

Många noter där =)

Det är en grej som är riktigt rolig med att spela gospel. Basen får tar plats, förväntas ta plats till och med! Inga utsvävningar är för stora, grymt kul!
Fender - Squier - Tobias - Gibson - Ampeg
Användarvisningsbild
bt
Medlem+

Inlägg av bt »

Nån har jobbat lite :

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=HQUKPWNf ... re=related[/youtube]

Gött lick. Påminner om det där licket i den där weather report låten som jag inte kommer ihåg namnet på nu.

EDIT: Havona heter den ju.

bas
Gäst
Kontot är inaktiverat

Inlägg av Gäst »

Det där var väl bara en femma!
Måste man inte ha minst sju strängar för att få kalla sig gospelbasist?

Grymt lir anyway!
Användarvisningsbild
basmartin
Medlem+++

Inlägg av basmartin »

Grymt spelat, men jäkligt smaklöst, i mina ögon då.
Gäst
Kontot är inaktiverat

Inlägg av Gäst »

basmartin skrev:Grymt spelat, men jäkligt smaklöst, i mina ögon då.
Inte i öronen då? :wink:
Användarvisningsbild
Sartic
Medlem+

Inlägg av Sartic »

Kan någon identifiera vad han har för gear? Han har ju iaf någon sorts Fender med P/J-uppsättning. Men vad är det för preamp och låda? Det låter nästan som han har någon riktigt cool effekt när han kör fills, men det kanske är preampen och lådan som låter så? Eller är det hans spelstil, eller en kombination?
Mr Praline
Medlem+++

Inlägg av Mr Praline »

+1. Ibland blir jänkargospeln lite FÖR mycket.

Grymt spel, men smaklöst.
Användarvisningsbild
basmartin
Medlem+++

Inlägg av basmartin »

Roland skrev:
Det är en metafor, Roland! :louder:
Användarvisningsbild
basmartin
Medlem+++

Inlägg av basmartin »

Sartic skrev:Kan någon identifiera vad han har för gear? Han har ju iaf någon sorts Fender med P/J-uppsättning. Men vad är det för preamp och låda? Det låter nästan som han har någon riktigt cool effekt när han kör fills, men det kanske är preampen och lådan som låter så? Eller är det hans spelstil, eller en kombination?
Han kör ganska mycket legato, dvs hammer ons och pull offs, vilket för en lite mer syntaktig klang. Mycket parallella kvarter också. Om du vill så kan jag planka det åt dig, fast du får påminna mig typ på måndag. Är borta imorgon.

Edit: Basen ser ut att vara en Fender Zone Bass, men är inte säker.
Senast redigerad av basmartin den sön 20 dec 2009, 02:22, redigerad totalt 2 gång.
Användarvisningsbild
groovyjr
VIP medlem

Inlägg av groovyjr »

+1
Skulle vara kul att höra samma låt med james jamerson, meshell ndegeocello
eller bootsy där groovet varit viktigare än fillsen! :shock: :oops:
If it ain't got groove it ain't got soul...
Gear: bas | od | dist | fuzz | rörhäck
Mr Praline
Medlem+++

Inlägg av Mr Praline »

Ja, det är få pauser för komp mellan fillsen :lol:
Gäst
Kontot är inaktiverat

Inlägg av Gäst »

basmartin skrev:
Roland skrev:
Meta får?

Meta mört har man ju gjort men...?
Mr Praline
Medlem+++

Inlägg av Mr Praline »

Roland skrev:
basmartin skrev:
Roland skrev:
Meta får?

Meta mört har man ju gjort men...?
Meta lika?
Användarvisningsbild
Tössberg
Medlem++

Inlägg av Tössberg »

Samuel V skrev:Ja, det är få pauser för komp mellan fillsen :lol:
Det låter ju som när jag spelar bas på den avslutande låten i Chalmersspexet! :D
Fill, fill, fill, fill, komp, fill, fill fill fill fill fill fill, tyst en refräng för a capella-sång och massa klapp, och sen fill i en minut till. :D
Flats och pizzaspade. Plektrum, tumme och fingrar. Pedaler är för excentriker och slapbas för musikhögskolestudenter.
enor
Medlem+

Inlägg av enor »

Ungefär som jag tycker det är hemskt smaklöst att mata halvotajta sextondelar med plektrum och säga att det är "d-takt". Eller så har jag bara dålig koll på genren. :P

Haha.. nej, skämt åsido.. den amerikanska gospeltraditionen SKA vara sådär, det är faktiskt god smak. Jag citerar inledningen till "Songs of Zion" (som är ett slags "psalmboken" för svarta Pentecostal-kyrkor). Detta är hämtat ur inledningens avsnitt "Keys to musical interpretation, performance and meaningful worship":

There are very few moments of silence in instrumental improvisation of Black music, and when they do occur they are generally for special effects. Fill in all measures of rests (or open spaces) with chords duplicated at the upper or lower octave, broken chords (arpeggios), passing tones either as single notes or in octaves, passing tone chords, upper and lower neighboring tones, runs, turns, glissandi, chromatic motives and phrases and so on. Remember, however, that all these "extras" must be utilized with taste and discretion. Whatever the nature of your improvisation do not leave open spaces.

Så, som svar på funderingarna - om till exempel Jamerson skulle spelat samma låt, skulle han strävat efter precis samma sak - åtminstone om han vore med i samma typ av församling. Det är rätt stora skillnader i groove och attityd mellan Pentecostal (Pingstkyrkan alltså) och Baptister, till exempel!
enor
Medlem+

Inlägg av enor »

Oj. Blev lite otydligt vad jag egentligen menade med mitt förra inlägg märker jag! För att sammanfatta min poäng: Det är orättvist, tycker jag, att anklaga Tribbett för att spela "smaklöst" - han gör bara sin genre fullt ut.

Att be honom spela mindre skulle vara ungefär som att säga "jag tycker hårdrockstrummisar är duktiga, men dom kunde väl skippa det där med dubbeltramp" ... eller "country är najs, men det är för mycket 6/9-ackord i steel guitar tycker jag"... och så vidare ;)
Användarvisningsbild
basmartin
Medlem+++

Inlägg av basmartin »

enor skrev:
Ungefär som jag tycker det är hemskt smaklöst att mata halvotajta sextondelar med plektrum och säga att det är "d-takt". Eller så har jag bara dålig koll på genren. :P

Haha.. nej, skämt åsido.. den amerikanska gospeltraditionen SKA vara sådär, det är faktiskt god smak. Jag citerar inledningen till "Songs of Zion" (som är ett slags "psalmboken" för svarta Pentecostal-kyrkor). Detta är hämtat ur inledningens avsnitt "Keys to musical interpretation, performance and meaningful worship":

There are very few moments of silence in instrumental improvisation of Black music, and when they do occur they are generally for special effects. Fill in all measures of rests (or open spaces) with chords duplicated at the upper or lower octave, broken chords (arpeggios), passing tones either as single notes or in octaves, passing tone chords, upper and lower neighboring tones, runs, turns, glissandi, chromatic motives and phrases and so on. Remember, however, that all these "extras" must be utilized with taste and discretion. Whatever the nature of your improvisation do not leave open spaces.

Så, som svar på funderingarna - om till exempel Jamerson skulle spelat samma låt, skulle han strävat efter precis samma sak - åtminstone om han vore med i samma typ av församling. Det är rätt stora skillnader i groove och attityd mellan Pentecostal (Pingstkyrkan alltså) och Baptister, till exempel!
Jo, är med på hur gospel ska låta. Men det låter inte så kul i mina öron t ex efter 4:30 in i klippet. Annars lirar han ju grymt, men han gör en del hemliga grejer, tycker jag då. Men jag misstänker att det är lite pga av att han vet att han blir filmad och vill flasha lite. Han kommer ur groovet lite vid 4:12 gör en liten rolig min inför kamera...
Martinus Olai Gothenburgiensis

https://www.facebook.com/martinolssonbass/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.reverbnation.com/basmartin" onclick="window.open(this.href);return false;

Presentation: http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=1670" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
Sartic
Medlem+

Inlägg av Sartic »

Jag håller med martin, efter 4:30 blir det mesta för mycket och för konstigt, men det innan är grymt!
Dr_Blues
Medlem+

Inlägg av Dr_Blues »

Ja... det där var inte helt kul... men han är duktig men... ska det vara så i gospel...

Känns mer som att "flasha/styla" istället för att göra jobbet... get the groove going... eller något...
Användarvisningsbild
basmartin
Medlem+++

Inlägg av basmartin »

Sharay Reed fixar att spela busy utan att det blir "tasteless"

Kasst ljud, men vilka linjer han har!
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=pATcvr3zAhg[/youtube]
Martinus Olai Gothenburgiensis

https://www.facebook.com/martinolssonbass/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.reverbnation.com/basmartin" onclick="window.open(this.href);return false;

Presentation: http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=1670" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
groovyjr
VIP medlem

Inlägg av groovyjr »

enor skrev:.. den amerikanska gospeltraditionen SKA vara sådär, det är faktiskt god smak. Jag citerar inledningen till "Songs of Zion" (som är ett slags "psalmboken" för svarta Pentecostal-kyrkor). Detta är hämtat ur inledningens avsnitt "Keys to musical interpretation, performance and meaningful worship":

Det är mycket möjligt att det ska vara så, jag är inte jätteinsatt i det där men det känns ändå som han missat en viktigt del i texten: "Remember, however, that all these "extras" must be utilized with taste and discretion."

Sedan håller jag inte med vad Jamerson beträffar, han har alltid spelat melodiskt men med groove och det var precis det jag syftade på.
If it ain't got groove it ain't got soul...
Gear: bas | od | dist | fuzz | rörhäck
Användarvisningsbild
DoggyD
Medlem++

Inlägg av DoggyD »

Det är ju precis sånt där som gör modern gospel så totalt olyssningsbar. Samt att masshysteri i stora körer INTE är Good News för mej i alla fall. I kvartett och kvintettform däremot är jag alltid en kyrkans man. Amen !
Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+(+)
Användarvisningsbild
hosse
Medlem+++

Inlägg av hosse »

Haha! Jisses vad trist! Jag tappade livslusten litegrann.
www.chucknorrisfacts.com
www.myspace.com/sleepingdervish

snus och kaffe, a match made in heaven.

"When in doubt, skriv 'dom'."
Användarvisningsbild
Danny
Medlem+

Inlägg av Danny »

basmartin skrev:Sharay Reed fixar att spela busy utan att det blir "tasteless"
Kasst ljud, men vilka linjer han har!
Herregud vilket sväng... Säga vad man vill om gospeltraditionen, masshysteri osv osv. Men om man inte uppskattar svänget så är det nåt fel.

/D
Thunderhoney
Gibson LP DC Tribute Bass
ESP Classic 400 J-Bas
Fender Studio Bass // Acoustic 320-406 // HX Stomp
Skriv svar