Dansbandsbasspel
-
- Medlem
Dansbandsbasspel
Sitter och ser Repmånad på 4:an. Mot slutet när boysen tar in på Stadshotellet så är det ju nån orkester i härligt blå kostymer som river av några riktiga godbitar. Class act, så att säga.
Men hur håller bassisten basen? Det där är väl närmast på metal-manér med halsen i klart nordlig riktning och kroppen hängandes rätt långt ner (musicman ((stingray?)). Är det bara i moderna dansband som basisten skickar upp sitt instrument i bröst höjd och lägger halsen tämligen flakt? eller vad är det frågan om egentligen..
Som kuriosa så vore det ju ball om nån hade koll på vad det var för orkester som fick Lövgren, Gurkan, Jonsson och resten av repgubbarna att svänga sina lurviga tillsammans med några lokala damer på det där golvet på Stadshotellet.
Men hur håller bassisten basen? Det där är väl närmast på metal-manér med halsen i klart nordlig riktning och kroppen hängandes rätt långt ner (musicman ((stingray?)). Är det bara i moderna dansband som basisten skickar upp sitt instrument i bröst höjd och lägger halsen tämligen flakt? eller vad är det frågan om egentligen..
Som kuriosa så vore det ju ball om nån hade koll på vad det var för orkester som fick Lövgren, Gurkan, Jonsson och resten av repgubbarna att svänga sina lurviga tillsammans med några lokala damer på det där golvet på Stadshotellet.
Använder: GrecoBacker -85, Ibanez RB885 -87, EBS Titanium Nickel Strings, EBS HD350, EBS Neo-212, EBS ValveDrive, EBS MultiComp, Boss TU-2
Re: Dansbandsbasspel
Japp.Mordström skrev:...Är det bara i moderna dansband som basisten skickar upp sitt instrument i bröst höjd och lägger halsen tämligen flakt?...
Utom han i Barbados, som tror att han egentligen är med i ett metalband.
-
- Medlem
Doh!dereborn skrev:Utom han i Barbados, som tror att han egentligen är med i ett metalband.
Använder: GrecoBacker -85, Ibanez RB885 -87, EBS Titanium Nickel Strings, EBS HD350, EBS Neo-212, EBS ValveDrive, EBS MultiComp, Boss TU-2
- BBQV
- Forumvärd
- BBQV
- Forumvärd
-
- Medlem
- Rix
- Hedersmedlem
- Kontakt:
- mikkejohansson
- Medlem++
Ja, jesus ja. Den kommer bli signatur, så är det bara.dereborn skrev:Japp.Mordström skrev:...Är det bara i moderna dansband som basisten skickar upp sitt instrument i bröst höjd och lägger halsen tämligen flakt?...
Utom han i Barbados, som tror att han egentligen är med i ett metalband.
Fender - Pedaler - GK - TKS
- Doningen
- Medlem+
Är det Bill Wyman-greppet vi pratar om?Mordström skrev:Men hur håller bassisten basen? Det där är väl närmast på metal-manér med halsen i klart nordlig riktning och kroppen hängandes rätt långt ner

Yamaha BB434M - Höfner CT Club - GK - TKS - Pedaler - en förstående fru
- Klopper
- Hedersmedlem
- Fernan
- Kontot är inaktiverat
-
- Medlem
Vi pratar Bill Wyman-greppet!Doningen skrev:Är det Bill Wyman-greppet vi pratar om?Mordström skrev:Men hur håller bassisten basen? Det där är väl närmast på metal-manér med halsen i klart nordlig riktning och kroppen hängandes rätt långt ner
- Doningen
- Medlem+
Näringskedjan ser väl i princip ut såhär:Mordström skrev: Vi pratar Bill Wyman-greppet!
Gamla tiders ståbasister - tidiga elbasister - tidiga rock/pop-pionjärer - svenska dansband. Alltså:
De tidigaste elbasisterna var konverterade ståbasister, de fortsatte hålla basen i nord-sydlig riktning. De smittade av sig på vissa av pop/rock-pionjärerna, men redan där kunde man märka en gradvis sänkning av vinkeln till förmån för det mer gitarrbaserade greppet (jfr Wyman och McCartney, till exempel). Många svenska 70-talsdansband var från början 60-tals popgrupper och basisterna behöll sitt väl inövade grepp.
Sedan kom 80-talet med aktiva basar, Trace Elliot, EMG-mickar och hakstöd på baskroppen. En sorglig utveckling, rent stilmässigt.
Yamaha BB434M - Höfner CT Club - GK - TKS - Pedaler - en förstående fru
- Nyasu
- Medlem+
- Kontakt:
Detsamma kan nog sägas om hela dansbandsrörelsen som företeelse i sigDoningen skrev:En sorglig utveckling, rent stilmässigt.

Nej, jag är högerkristen.
-
- Medlem
Själv lirar jag ju mest döds å black. Å speciellt i dödsmetallen så kör man rätt hårt på nord-sydlig fattning. Det är väl mer vanligt förekommande med fingerspel där också än i blackmetal, där det oftare handlar om plektrum.
- klasextas
- VIP medlem
Jag trodde allt det där var ungefär samma sak...Mordström skrev:Själv lirar jag ju mest döds å black. Å speciellt i dödsmetallen så kör man rätt hårt på nord-sydlig fattning. Det är väl mer vanligt förekommande med fingerspel där också än i blackmetal, där det oftare handlar om plektrum.

-
- Medlem
Du menar dom olika genren? Nej du... det där med Death Metal å Black Metal å tusen subgenrer å fa'an å hans moster. It's a jungle out there baby. Fast även jag börjar bli till åren kommen och har väl ägnat mig åt nämnda stilar sen det begav sig i mitten på 80 talet nånstans så mitt filter för olika sorter är tämligen grovt.klasextas skrev:Jag trodde allt det där var ungefär samma sak...Mordström skrev:Själv lirar jag ju mest döds å black. Å speciellt i dödsmetallen så kör man rätt hårt på nord-sydlig fattning. Det är väl mer vanligt förekommande med fingerspel där också än i blackmetal, där det oftare handlar om plektrum.men jag tycer det är rätt bekvämt med en lagom dos nord-syd, ja litet dödsmetall helt enkelt! (Ja, jag är med i 40+klubben.)
- Danne
- VIP medlem
Finfint. Sedan har vi den här från 70-talets dansbandskungar. En hyllning till mulliga tjejer fast inte så politiskt korrekt uttryckt kanske

http://open.spotify.com/track/3XmmUhWdoZWeZNkeSqYq8u
Ps. Lyssna gärna på "Min jojo" också.
- Peavey Dude
- Medlem++
- hosse
- Medlem+++
Jösses. E-strängen ska vara i höjd med knäskålarnaPeavey Dude skrev:Ja, jag har alltid min bas så jag har e-strängen ungefär vid min högra kindtand. Så gör ALLA basister i dansband.

www.chucknorrisfacts.com
www.myspace.com/sleepingdervish
snus och kaffe, a match made in heaven.
"When in doubt, skriv 'dom'."
www.myspace.com/sleepingdervish
snus och kaffe, a match made in heaven.
"When in doubt, skriv 'dom'."
- Fernan
- Kontot är inaktiverat
Ahhh...Jigs !!! Nice ! Kan f ö rekommendera "Du ska veta Margareta" från Sven-Erics plattan som jag länkade till tidigareDanne skrev:Finfint. Sedan har vi den här från 70-talets dansbandskungar. En hyllning till mulliga tjejer fast inte så politiskt korrekt uttryckt kanske:
http://open.spotify.com/track/3XmmUhWdoZWeZNkeSqYq8u
Ps. Lyssna gärna på "Min jojo" också.