kontra in i stärkare?

Diskussioner om kontrabasar
Användarvisningsbild
MartinB
Medlem+

kontra in i stärkare?

Inlägg av MartinB »

Har funderat på detta ett tag. har någonting emot kontaktpickups - inbillar mig att de låter klonkigt och boomigt och o-akustiskt, utan att ha prövat någon. hur mycket brukar man få punga ut om man vill ha en som låter naturligt?

och om man skulle vilja göra på andra sättet - ha en mick. skulle det gå att få in den i stäkaren? jag har en rackförstärkare för mikrofoner, skulle det gå att koppla den till en elbasstärk?
/Martin
Användarvisningsbild
MartinB
Medlem+

Inlägg av MartinB »

så nu har jag surfat runt på nätet, och talkbass, och fått intrycket att vanliga pickup-standards är Fishman Full Circle, The realist, och Revolution Solo. någon som kan ge synpunkter på dessa?
/Martin
Användarvisningsbild
hiwatt
Medlem

Re: kontra in i stärkare?

Inlägg av hiwatt »

psykopatsak skrev:Har funderat på detta ett tag. har någonting emot kontaktpickups - inbillar mig att de låter klonkigt och boomigt och o-akustiskt, utan att ha prövat någon. hur mycket brukar man få punga ut om man vill ha en som låter naturligt?

och om man skulle vilja göra på andra sättet - ha en mick. skulle det gå att få in den i stäkaren? jag har en rackförstärkare för mikrofoner, skulle det gå att koppla den till en elbasstärk?
Anders Backberg (Wildfire Willie & the Ramblers, Flat Git it Gang, m.fl...) hade i flera år en SM 58 instoppad mellan stallbenen, lät riktigt akustiskt.
Thee SuspenderS

*Medlem i Arvika Kontrabas Klubben*
Användarvisningsbild
MartinB
Medlem+

Inlägg av MartinB »

jo, har hört om det. verkar vara bra, och jag planerar köra på det innan jag pallrar mig för att köpa pickup och grejer...
/Martin
Användarvisningsbild
hiwatt
Medlem

Inlägg av hiwatt »

psykopatsak skrev:jo, har hört om det. verkar vara bra, och jag planerar köra på det innan jag pallrar mig för att köpa pickup och grejer...
Kostar inte så mycket och kan vara intressant ljudmässigt.
Berätta gärna när du har testat :wink:
Thee SuspenderS

*Medlem i Arvika Kontrabas Klubben*
Skriv svar