Japp! Det var utgångsjacket som glappade. Tyvärr upptäckte jag det efter jag bytt kontakter på en kabel till basen.. (de gamla kontakterna satt hårdare i jacket). Självklart skulle detta inträffa kvällen innan gig (gig & gig, vi spelade hemma hos vår trummis för ca 10 pers. Vi är små fiskar i en liten damm

)
Fick iaf lite lätt panik, har ju visserligen 2 andra basar, men de är ju inte lika roliga

.
Så vad göra? Jo! kapa den lagade kabeln, bort med jacket, in med kabeln i basen & löd ihop. Eftersom det är ett stereojack så isolerade jag den ena "hot" kabeln, eftersom jag inte behöver stereoljud...
Provspelade ivrigt. Men vaf.... Inte ett ljud! Men i passivt läge låter de visst. & Brummar gör det. Hmmm, brum? Jord! Utgångsjacket ska jordas i den ledande färgen i elektronikutrymmet.
Drog en jordkabel i basen & testade igen... Näää. Samma visa, fast inget brum då.
När klockan var 10 på kvällen var jag redo att lägga av... Då slog det mig...
Stereojacket är nog inte för stereosignal. Jag tog den andra "hot" kabeln som jag isolerat & duttade till mot jord. TADAAA! En lödning till, sen var det klart. PUST!:D
Så det som hände när jag tappade ljudstyrka var att jacket glappade & basen gick i passivt läge då & då...
Nu ska jag bara kolla om jag hittar nåt billigare jack än Warwicks....
Yamaha BB800 -78, --->Boss ODB3->MP FORREST GREEN--->Fafner mkI---->Tks2128---->KABRÖÖÖÖT!