Tack !basmartin skrev:Helt lysande! Blev sugen på att bygga igen...
Ja det är så det är. Det smittar.
På det området är jag nog lite för konservativ. Jag har använt linolja massor av gånger till olika snickeriprojekt och båtrustning så jag har koll på hur det funkar. Jag har provat en del moderna mirakelmedel men jag har inte blivit imponerad. Tack för tipset. En annan gång kanske.lingman basses skrev:Ett bra alternativ för linolja är OSMO hårdvaxolja, ger en yta som står emot smuts och fukt bättre
Inte så att jag VET hur man gör, men jag associerade snabbt till en sån här:Susy skrev:Jag ska borra kabelkanalen mellan stallet och kontrollerna. Någon som har ett tips på hur man gör det utan att komma ut på baksidan ?
Lyster? Då blir det ju en möbelbas!allan skrev:Mkt inspirerande!
Har du ngn erfarenhet av att försiktigt slipa med våtpapper varje gång du oljar in basen? Enligt en del amerikanska sidor (Har naturligtvis glömt vilka..) kan man få en otrolig lyster om man slipar in oljan försiktigt varje gång....
Jag har testat det en gång men det kan inte ha imponerat på mig eftersom jag inte gjort så någe mer. För att få riktigt djup i ytbehandlingen så är det ju viktigt att det är fint slipat. Har ingen aning om vilken kornstorlek på papper man bör avsluta med. Det är säkert olika från träslag till träslag och träbit till träbit. Viktigast är att slipa ändträ riktigt fint. Eller, det är där det syns störst skillnad. Jag gillar att polera in flera lager med otunnad kokt linolja. När man börjar bli nöjd så får man gnida som f-n så blir det sidenmatt och fint.allan skrev:Mkt inspirerande!
Har du ngn erfarenhet av att försiktigt slipa med våtpapper varje gång du oljar in basen? Enligt en del amerikanska sidor (Har naturligtvis glömt vilka..) kan man få en otrolig lyster om man slipar in oljan försiktigt varje gång....
Ja den här är på gränsen för vad jag klara av. Hade det varit någon modern design så hade det inte funkat för mig.basmartin skrev:Lyster? Då blir det ju en möbelbas!allan skrev:Mkt inspirerande!
Har du ngn erfarenhet av att försiktigt slipa med våtpapper varje gång du oljar in basen? Enligt en del amerikanska sidor (Har naturligtvis glömt vilka..) kan man få en otrolig lyster om man slipar in oljan försiktigt varje gång....![]()
Tack !basnalle skrev:Schysst bygge. E halsmicken placerad lite längre mot stallet än den brukar? Ser ut som att mickarna ligger lite närmare varandra.