Jazzbasbygge. Färdig !

Prata om justeringar, reparationer och basbyggen
Användarvisningsbild
Susy
Medlem

Inlägg av Susy »

basmartin skrev:Helt lysande! Blev sugen på att bygga igen...
Tack !
Ja det är så det är. Det smittar.
Användarvisningsbild
Susy
Medlem

Inlägg av Susy »

Inavladbonnby skrev:Blir skitfint dedär! Jag tycker då iaf att du behåller Mahognyn, med lite olja på! :D
Tack !
Ja jag är inne på det spåret. Det får inte bli för "tjusigt" bara. Linolja som putsas in i mahogny blir skitfint !
Användarvisningsbild
lingman basses
VIP medlem

Inlägg av lingman basses »

Ett bra alternativ för linolja är OSMO hårdvaxolja, ger en yta som står emot smuts och fukt bättre
Användarvisningsbild
Susy
Medlem

Inlägg av Susy »

lingman basses skrev:Ett bra alternativ för linolja är OSMO hårdvaxolja, ger en yta som står emot smuts och fukt bättre
På det området är jag nog lite för konservativ. Jag har använt linolja massor av gånger till olika snickeriprojekt och båtrustning så jag har koll på hur det funkar. Jag har provat en del moderna mirakelmedel men jag har inte blivit imponerad. Tack för tipset. En annan gång kanske.

Nu behöver jag lite stöd. Jag ska borra kabelkanalen mellan stallet och kontrollerna. Någon som har ett tips på hur man gör det utan att komma ut på baksidan ? Jo det går ju att räkna ut vinkeln och rigga borrmaskinen och kroppen så att det blir rätt. Nåt annat att tänka på eller ?
Nu är det snart dags att ytbehandla och sen skruva ihop den. Vad ska jag ha för strängar på den här ? Jag spelade bandlöst på 70-talet och har milt sagt noll koll.
Användarvisningsbild
Grafen
Hedersmedlem

Inlägg av Grafen »

Susy skrev:Vad ska jag ha för strängar på den här ? Jag spelade bandlöst på 70-talet och har milt sagt noll koll.
Prova D'addario half rounds! Snyggt bygge för övrigt.
Användarvisningsbild
Assar
Medlem+

Inlägg av Assar »

Susy skrev:Jag ska borra kabelkanalen mellan stallet och kontrollerna. Någon som har ett tips på hur man gör det utan att komma ut på baksidan ?
Inte så att jag VET hur man gör, men jag associerade snabbt till en sån här:
http://www.conrad.se/BORR-MED-B%D6JBAR- ... 08_1506030

EDIT: Eller en sån här + träborr med 6-kantsfäste:
http://www.nelco.se/infobase/ROX_StreamFile.php?id=4674
Bild Bild
Användarvisningsbild
Susy
Medlem

Inlägg av Susy »

Grafen. Då inviger vi basen med såna strängar. Tack.
Assar. Jo jag har en sån där Dremel, men det är själva borrandet som jag söker tips om. Om någon har nåt bra tips för att göra det säkert. Tack för svaret.

Uppdatering 4: Tålamodet och fingertopparna sa ifrån nu. Har slipat i timmar och dom där j-a brännmärkena efter fräsen är hopplösa ! Jag torkade av kroppen med terpentin för att se hur mycket det var kvar. Slipade mer och torkade av med lite vatten med jämna mellanrum. När jag tyckte det såg OK ut så började oljningen. Då visade det sig att jag inte slipat klart ändå :evil:
Nu skiter jag i att slipa mera. Bygger ihop den och slipar klart när jag gått i pension.
Första oljan på plats. Det ska på många lager tills det blir en sidenmatt polerad yta.
Formen ser konstig ut på bilden. Måste ha att göra med vidvinkelobjektivet.

Bild
Bild
allan
Medlem+

Mkt tjusigt!

Inlägg av allan »

Mkt inspirerande!

Har du ngn erfarenhet av att försiktigt slipa med våtpapper varje gång du oljar in basen? Enligt en del amerikanska sidor (Har naturligtvis glömt vilka..) kan man få en otrolig lyster om man slipar in oljan försiktigt varje gång....
Användarvisningsbild
basmartin
Medlem+++

Re: Mkt tjusigt!

Inlägg av basmartin »

allan skrev:Mkt inspirerande!

Har du ngn erfarenhet av att försiktigt slipa med våtpapper varje gång du oljar in basen? Enligt en del amerikanska sidor (Har naturligtvis glömt vilka..) kan man få en otrolig lyster om man slipar in oljan försiktigt varje gång....
Lyster? Då blir det ju en möbelbas! :shock:

:D
Martinus Olai Gothenburgiensis

https://www.facebook.com/martinolssonbass/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.reverbnation.com/basmartin" onclick="window.open(this.href);return false;

Presentation: http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=1670" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
Susy
Medlem

Inlägg av Susy »

Jag har testat det en gång men det kan inte ha imponerat på mig eftersom jag inte gjort så någe mer. För att få riktigt djup i ytbehandlingen så är det ju viktigt att det är fint slipat. Har ingen aning om vilken kornstorlek på papper man bör avsluta med. Det är säkert olika från träslag till träslag och träbit till träbit. Viktigast är att slipa ändträ riktigt fint. Eller, det är där det syns störst skillnad. Jag gillar att polera in flera lager med otunnad kokt linolja. När man börjar bli nöjd så får man gnida som f-n så blir det sidenmatt och fint.
Användarvisningsbild
Susy
Medlem

Inlägg av Susy »

basmartin skrev:

Lyster? Då blir det ju en möbelbas! :shock:

:D
Ja den här är på gränsen för vad jag klara av. Hade det varit någon modern design så hade det inte funkat för mig.
allan
Medlem+

Möbelbas? Nej tack...

Inlägg av allan »

Möbelbas.....! Gud förbjude!

Basen är allaredan löjligt snygg......
Användarvisningsbild
Susy
Medlem

Inlägg av Susy »

Allan, tack !
Uppdatering klart.
Så då är den monterad. En bild på den lilla klossen jag använde för att borra det långa hålet för jordkabeln till stallet. Sen några bilder på basen i ljuset från solnedgången nu i kväll. Allt har fungerat men det har blivit några missar. Dom går att fixa till och jag nämner bara en, att halsfickan måste fräsas med en liten vinkel i botten. Gör det "sen".
Det stora problemet är vikten. Den stannade på en bit över 4 kilo ! Antingen får jag fräsa kroppen tunnare eller fräsa hålrum under plektrumskyddet. Får se.
Tack för alla snälla och uppmuntrande inlägg.
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Senast redigerad av Susy den tis 06 mar 2012, 20:38, redigerad totalt 1 gånger.
allan
Medlem+

oj....

Inlägg av allan »

:shock:

Grattis. Basporr!
Användarvisningsbild
200071
Hedersmedlem

Inlägg av 200071 »

Mycket vackert! :clappy:
Användarvisningsbild
John_D
Medlem++

Inlägg av John_D »

SchnÜgg!
It doesn't matter if it's not broken...I can fix it.
Lilldjuret
Medlem+

Inlägg av Lilldjuret »

Urbota snygg! :)
Gäst----

Inlägg av Gäst---- »

Wow! Mycket väl jobbat!
christian veltman
Medlem+

Inlägg av christian veltman »

Stilig, snygg ren design :-)
Användarvisningsbild
Susy
Medlem

Inlägg av Susy »

allan, 200071,John_D, Lilldjuret, Inti och Christian Weltman. Kul att ni gillar den och tack för att ni berättar det.

Må gott
Användarvisningsbild
anthax
Medlem+

Inlägg av anthax »

En riktig skönhet!
Lestrange Jazz 5:a , VT Bass, Riedmar, TKS 1158
Användarvisningsbild
basnalle
Medlem

Inlägg av basnalle »

Schysst bygge. E halsmicken placerad lite längre mot stallet än den brukar? Ser ut som att mickarna ligger lite närmare varandra.
Lakland, Fender, HPD, Wilfer
Eden, GK, Ampeg, Aguilar
DT-10, Deep Impact, Octavius Squeezer, PQ-3B

Presentation
Användarvisningsbild
Susy
Medlem

Inlägg av Susy »

basnalle skrev:Schysst bygge. E halsmicken placerad lite längre mot stallet än den brukar? Ser ut som att mickarna ligger lite närmare varandra.
Tack !
Det är nästan omöjligt att fotografera utan att det ser krokigt och snett ut. Kan göra en del.
Sen visade det sig att ritningen inte stämde helt. Halsmicken har jag placerat enligt ett köpt plektrumskydd, så den borde stämma. Stallmickens placering tog jag från ritningen. Kan vara tokigt? Jag ska ta med den till en polare som har en Jazzbas och jämföra. Kan återkomma sen om hur det var.
Användarvisningsbild
Susy
Medlem

Inlägg av Susy »

anthax. Tackar !
Användarvisningsbild
bjornen
Medlem

Inlägg av bjornen »

så fin den blev.hoppas den låter gutt också :)
Hpd-P-jazz,Hag S-Swede,Ampeg SVT-Micro-Ampeg-SVT610
and it "Cant get no worse"
Skriv svar