Värde volympot P-bas?

Prata om mickar och elektronik
Skriv svar
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd

Värde volympot P-bas?

Inlägg av TDHP »

Spelar det nån roll om man sätter dit en 250Kohm-pot istället för en 500Kohm som är original? Vad blir det för skillnad? Måste byta den innan helgens gig och jag hinner inte skaffa en med rätt värde. Jag har alltid fullt, så för den sakens skull har det ingen betydelse.

Bild

Bild
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++

Inlägg av blackparkas »

Är det inte 250kohm som är original på dessa?

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd

Inlägg av TDHP »

Vet faktiskt inte, det sitter en 500kohm nu, men det vetefan om den är original.

Men oavsett, spelar det nån större roll på volympoten?
TDHP
Användarvisningsbild
shadewind
Medlem+

Inlägg av shadewind »

Det spelar en viss roll. Det kommer låta lite som när man drar ned volymen lite grann på potten. Tonpotten spelar ju större roll skulle jag påstå.
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd

Inlägg av TDHP »

shadewind skrev:Det spelar en viss roll. Det kommer låta lite som när man drar ned volymen lite grann på potten. Tonpotten spelar ju större roll skulle jag påstå.
Hur då menar du?
Om poten står på fullt så bör väl motståndet vara i det närmaste noll oavsett vad det är för värde? Skillnaden borde väl i så fall mer vara verkningsgraden, dvs hur fort volymen sänks när man skruvar ner den? Eller tänker jag helt fel? Handlar det kanske mer om att volymen går att sänka till en viss nivå, sen blir det tyst?
TDHP
Användarvisningsbild
shadewind
Medlem+

Inlägg av shadewind »

TDHP skrev:
shadewind skrev:Det spelar en viss roll. Det kommer låta lite som när man drar ned volymen lite grann på potten. Tonpotten spelar ju större roll skulle jag påstå.
Hur då menar du?
Om poten står på fullt så bör väl motståndet vara i det närmaste noll oavsett vad det är för värde? Skillnaden borde väl i så fall mer vara verkningsgraden, dvs hur fort volymen sänks när man skruvar ner den? Eller tänker jag helt fel? Handlar det kanske mer om att volymen går att sänka till en viss nivå, sen blir det tyst?
Ja du har rätt... det jag sade gäller bara för tonkontrollen. Trött dag idag och då blir det fel :)

Saken är den att även när du har volymen på fullt så ligger pottens totala resistansvärde som en resistor kopplat mot jord så en del av signalen går ned till jord. Man tycker ju att det inte borde spela någon roll men det påstås ju att det gör det. Varför har jag ingen aning då jag aldrig testat själv.
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd

Inlägg av TDHP »

Problemet löst!
Enl uppgift så är det mer diskant/brilians i en 500K så jag får skaffa en så senare! Jag gillar ju mycket topp i ljudet!
TDHP
dereborn

Re: Värde volympot P-bas?

Inlägg av dereborn »

TDHP skrev:... Jag har alltid fullt, så för den sakens skull har det ingen betydelse.
...
Ta bort den då!
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd

Inlägg av TDHP »

dereborn skrev:
TDHP skrev:... Jag har alltid fullt, så för den sakens skull har det ingen betydelse.
...
Ta bort den då!
Mja, dels är jag ju lite originalnörd, dels har den sina fördelar på rep kom jag på.
TDHP
dereborn

Inlägg av dereborn »

TDHP skrev:
dereborn skrev:
...
Ta bort den då!
Mja, dels är jag ju lite originalnörd, dels har den sina fördelar på rep kom jag på.
aha, så den ÄR inte "alltid på fullt" dåra? ;-)
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd

Inlägg av TDHP »

dereborn skrev:
TDHP skrev:
dereborn skrev:
...
Ta bort den då!
aha, så den ÄR inte "alltid på fullt" dåra? ;-)
I skarpt läge - jo! :wink:
TDHP
Användarvisningsbild
Cliffy
Medlem++

Inlägg av Cliffy »

Jag har provat med både 250 och 500 i p-bas och jazzbass med om jag minns rätt. Lite "brightare" ska det bli med 500 men verkligen ingen stor skillnad. Inte som jag hört i alla fall.
Skriv svar