Hosse: Det förstår du väl själv att om du inte har någon som helst utbildning och bor där du gör innebär att du blir utan jobb.
Varför pluggar du inte t.ex.?
CSN är inte kul att ha lån hos, men du får en utbildning du kan ja användning för.
Att hålla på att gnälla efter att ha gått samhälle, som är den mest värdelösa utbildning man kan gå om man inte tänkt plugga vidare är ju helt knäppt.
Om jag vore företagsledare och finge välja mellan någon som har utbildning eller icke, så är det väl klart att jag väljer den med utbildning. Förutsatt att den andra inte anses som mer kvalificerad pga av andra egenskaper...
(Även om man är utbildad kan man ju vara totalt dum i huvudet, och något riksnpucko vill man väl heller inte anställa)
jag tycker att det är sånt jävla skitsnack från dom som varit ute i arbetslivet i 15 år eller längre att dagens ungdom är lat och oengagerad! fy fan vad den mentaliteten är bakåtsträvande och negativ. det måste väl ändå kunna ses som rätt uppenbart att förutsättningarna för unga som är nya på arbetsmarknaden har förändrats en hel del under de senaste 10-15 åren. jag tycker det är fruktansvärt. jag ångrar djupt att jag inte smög in på universitet direkt istället och levt på bidrag och lånade pengar i 5 år istället. det hade gynnat mig mer.
BINGO!!
Och det är inte alls skitsnack! Bara för att du och dina gamla klasskompisar minsann är flitiga på att söka jobb (inom den egna kommunen....) betyder det inte att Sveriges alla studenter är likadana.
För övrigt så skiljer sig arbetsmärknaden/förutsättningarna totalt mot förr och den största förändringen är att det finns FLER yrkeskategorier idag än för låt säg 70 år sedan.
Visst, då hade vi flottkarlar och dylika saker, men idag har vi systemadministratörer, webbdesigners etc etc...
Det är klart att min inställning kan anses som negativ, men prove I´m wrong säger jag bara....
Usch.
Det här blir man ju deprimerad av. Hur ska man motivera sina egna ungar att jobba i framtiden?