Ögoninflamation och talböcker...

Prata om vad du vill (behöver inte beröra bas-världen), här är alla ord välkomna!
Användarvisningsbild
Geddan
VIP medlem

Inlägg av Geddan »

hosse skrev: jag tycker att det är sånt jävla skitsnack från dom som varit ute i arbetslivet i 15 år eller längre att dagens ungdom är lat och oengagerad! fy fan vad den mentaliteten är bakåtsträvande och negativ. det måste väl ändå kunna ses som rätt uppenbart att förutsättningarna för unga som är nya på arbetsmarknaden har förändrats en hel del under de senaste 10-15 åren. jag tycker det är fruktansvärt. jag ångrar djupt att jag inte smög in på universitet direkt istället och levt på bidrag och lånade pengar i 5 år istället. det hade gynnat mig mer.
Men om du är ett av de undantagen så har du ju ett guldläge.
Inget större konkurens.
Jg säger skit i arbetsförmedlingen i så stor utsträckning du kan.
Det är ett vuxendagis!
Visa istället framfötterna genom att ta tag i situationen själv.
Det kommer att funka....jag är övertygad.
"Geddan - en av världens sämsta basister"
- Jan Hellman
Användarvisningsbild
hosse
Medlem+++

Inlägg av hosse »

Geddy_Lee skrev:
hosse skrev: jag tycker att det är sånt jävla skitsnack från dom som varit ute i arbetslivet i 15 år eller längre att dagens ungdom är lat och oengagerad! fy fan vad den mentaliteten är bakåtsträvande och negativ. det måste väl ändå kunna ses som rätt uppenbart att förutsättningarna för unga som är nya på arbetsmarknaden har förändrats en hel del under de senaste 10-15 åren. jag tycker det är fruktansvärt. jag ångrar djupt att jag inte smög in på universitet direkt istället och levt på bidrag och lånade pengar i 5 år istället. det hade gynnat mig mer.
Men om du är ett av de undantagen så har du ju ett guldläge.
Inget större konkurens.
Jg säger skit i arbetsförmedlingen i så stor utsträckning du kan.
Det är ett vuxendagis!
Visa istället framfötterna genom att ta tag i situationen själv.
Det kommer att funka....jag är övertygad.
jag har gripit alla strån jag kunnat få tag i och ett av dom är trots allt AF. utöver det har jag traskat in till 15-20 företag häromkring med CV och jag har alltid sett mig som rättfram och trevlig när det gäller sådana saker. 15-20 gånger har jag fått "...nej tack, vi söker inte folk just nu.... vi söker folk med mer erfarenhet.... vi hör av oss..". inte lustigt att man börjar bli uppgiven. jag har skickat ut mitt CV till ungefär lika många företag inom 10-mils omkrets, ringt och frågat men fått ungefär samma svar.
www.chucknorrisfacts.com
www.myspace.com/sleepingdervish

snus och kaffe, a match made in heaven.

"When in doubt, skriv 'dom'."
Användarvisningsbild
Svensson
Forumvärd

Inlägg av Svensson »

Vad har du för utbildning?
It don't mean a thing if it ain't got that swing!

Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Användarvisningsbild
Geddan
VIP medlem

Inlägg av Geddan »

hosse skrev:jag har gripit alla strån jag kunnat få tag i och ett av dom är trots allt AF. utöver det har jag traskat in till 15-20 företag häromkring med CV och jag har alltid sett mig som rättfram och trevlig när det gäller sådana saker. 15-20 gånger har jag fått "...nej tack, vi söker inte folk just nu.... vi söker folk med mer erfarenhet.... vi hör av oss..". inte lustigt att man börjar bli uppgiven. jag har skickat ut mitt CV till ungefär lika många företag inom 10-mils omkrets, ringt och frågat men fått ungefär samma svar.
Finns inget som säger att de inte kommer att höra av sig,
men jag tror du bör knacka på ett hundratal dörrar för att få komma på en intervju inom snar framtid.
Sen har du de övriga 99 som, om du gjort ett gott intryck, kommer att tänka på dig nästa gång det är dax att anställa.
"Geddan - en av världens sämsta basister"
- Jan Hellman
Användarvisningsbild
hosse
Medlem+++

Inlägg av hosse »

Svensson skrev:Vad har du för utbildning?

gymnasial samhällsvetenskaplig. tillsammans med naturvetenskaplig är det ungefär så oattraktivt det kan bli.

japp, Geddy, jag tror dig, men problemet är att det antagligen kommer dröja ett tag om det alls kommer inträffa. alternativet för mig liksom för många andra i min kommun och län är att dra till Norge och jobba. där finns jobb, men jag är inte riktigt beredd att slopa band, flickvän, vänner m.m bara för att få ett jobb. så driven är jag inte, det medger jag. till saken hör att jag ska börja plugga igen nästa höst och det gör att jag hade behövt hitta ett jobb snarast om jag inte vill gå fattig i några månader till. jag är oerhört besviken på dagens arbetsmarknad och på det sättet man blir bemött som när man är grön och oerfaren i arbetslivet. jag har sedan tidigare varit kritisk till hur saker och ting fungerar i samhället och detta bekräftar bara det. dom som behöver jobben minst får flest jobb och dom som behöver jobben mest får inget.
www.chucknorrisfacts.com

Användarvisningsbild
Svensson
Forumvärd

Inlägg av Svensson »

hosse skrev:

gymnasial samhällsvetenskaplig. tillsammans med naturvetenskaplig är det ungefär så oattraktivt det kan bli.
Det är ju liksom dilemmat, vill man direkt ut i arbetslivet är det ju nästan ett krav med en yrkesutbildning, tror inte alls att man alltid kräver lång erfarenhet bara man har nån utbildning inom rätt område. Tänk litegran in i företagens syn på det. Behöver man elektriker eller en snickare så är det ju det som behövs.
hosse skrev: dom som behöver jobben minst får flest jobb och dom som behöver jobben mest får inget.
Nänä nu får du allt ge dig..

Användarvisningsbild
hosse
Medlem+++

Inlägg av hosse »

Svensson skrev:
hosse skrev:

Det är ju liksom dilemmat, vill man direkt ut i arbetslivet är det ju nästan ett krav med en yrkesutbildning, tror inte alls att man alltid kräver lång erfarenhet bara man har nån utbildning inom rätt område. Tänk litegran in i företagens syn på det. Behöver man elektriker eller en snickare så är det ju det som behövs.
hosse skrev: dom som behöver jobben minst får flest jobb och dom som behöver jobben mest får inget.
Nänä nu får du allt ge dig..
nej, det förstår ju jag också. men det finns ju rätt mycket jobb som inte kräver en yrkesutbildning också.

ok då, den sista kommentaren var lite drastisk, men jag tycker ändå det satsas för lite på oss ungdomar.
www.chucknorrisfacts.com

Användarvisningsbild
Hellish
Medlem+++
Kontakt:

Inlägg av Hellish »

Allt är de jävla 40talisternas fel som vägrar sluta jobba nån gång! 8)
Användarvisningsbild
Svensson
Forumvärd

Inlägg av Svensson »

Hellish skrev:Allt är de jävla 40talisternas fel som vägrar sluta jobba nån gång! 8)
Dom måste nog fan jobba dom också om vi ska få ihop till nån pension. :wink:

Användarvisningsbild
Hellish
Medlem+++
Kontakt:

Inlägg av Hellish »

Huh? Ska DE jobba så att VI får pension? Det är nog deras egen pension de skjuter upp alldeles för länge. :wink:

När man själv blir så gammal så torde pensionsåldern vara 92, om den ens finns kvar...
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++

Inlägg av blackparkas »

Hosse: Det förstår du väl själv att om du inte har någon som helst utbildning och bor där du gör innebär att du blir utan jobb.

Varför pluggar du inte t.ex.?
CSN är inte kul att ha lån hos, men du får en utbildning du kan ja användning för.

Att hålla på att gnälla efter att ha gått samhälle, som är den mest värdelösa utbildning man kan gå om man inte tänkt plugga vidare är ju helt knäppt.

Om jag vore företagsledare och finge välja mellan någon som har utbildning eller icke, så är det väl klart att jag väljer den med utbildning. Förutsatt att den andra inte anses som mer kvalificerad pga av andra egenskaper...
(Även om man är utbildad kan man ju vara totalt dum i huvudet, och något riksnpucko vill man väl heller inte anställa)

jag tycker att det är sånt jävla skitsnack från dom som varit ute i arbetslivet i 15 år eller längre att dagens ungdom är lat och oengagerad! fy fan vad den mentaliteten är bakåtsträvande och negativ. det måste väl ändå kunna ses som rätt uppenbart att förutsättningarna för unga som är nya på arbetsmarknaden har förändrats en hel del under de senaste 10-15 åren. jag tycker det är fruktansvärt. jag ångrar djupt att jag inte smög in på universitet direkt istället och levt på bidrag och lånade pengar i 5 år istället. det hade gynnat mig mer.
BINGO!!
Och det är inte alls skitsnack! Bara för att du och dina gamla klasskompisar minsann är flitiga på att söka jobb (inom den egna kommunen....) betyder det inte att Sveriges alla studenter är likadana.
För övrigt så skiljer sig arbetsmärknaden/förutsättningarna totalt mot förr och den största förändringen är att det finns FLER yrkeskategorier idag än för låt säg 70 år sedan.
Visst, då hade vi flottkarlar och dylika saker, men idag har vi systemadministratörer, webbdesigners etc etc...

Det är klart att min inställning kan anses som negativ, men prove I´m wrong säger jag bara....

Usch.
Det här blir man ju deprimerad av. Hur ska man motivera sina egna ungar att jobba i framtiden?

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
Svensson
Forumvärd

Inlägg av Svensson »

Hellish skrev:Huh? Ska DE jobba så att VI får pension? Det är nog deras egen pension de skjuter upp alldeles för länge. :wink:

När man själv blir så gammal så torde pensionsåldern vara 92, om den ens finns kvar...
Dom har ju säkrat sin pension dom.

Alla måste jobba mer.. när pensions systemet infördes var pensionsåldern 67 och medellivslängden under 80 (tror jag). Samtidigt gick folk ut i arbetslivet och började betala skatt när dom var 13-15.

Idag trillar dessa "ungdomar" ut från universiteten när dom är 25-30, den reella pensionsåldern vet jag inte men runt 60 skulle jag tippa. Det säger sig själv att det blir problem, vi får nog jobba till 92...

Användarvisningsbild
hosse
Medlem+++

Inlägg av hosse »

blackparkas skrev:Hosse: Det förstår du väl själv att om du inte har någon som helst utbildning och bor där du gör innebär att du blir utan jobb.

Varför pluggar du inte t.ex.?
CSN är inte kul att ha lån hos, men du får en utbildning du kan ja användning för.

Att hålla på att gnälla efter att ha gått samhälle, som är den mest värdelösa utbildning man kan gå om man inte tänkt plugga vidare är ju helt knäppt.

Om jag vore företagsledare och finge välja mellan någon som har utbildning eller icke, så är det väl klart att jag väljer den med utbildning. Förutsatt att den andra inte anses som mer kvalificerad pga av andra egenskaper...
(Även om man är utbildad kan man ju vara totalt dum i huvudet, och något riksnpucko vill man väl heller inte anställa)

jag tycker att det är sånt jävla skitsnack från dom som varit ute i arbetslivet i 15 år eller längre att dagens ungdom är lat och oengagerad! fy fan vad den mentaliteten är bakåtsträvande och negativ. det måste väl ändå kunna ses som rätt uppenbart att förutsättningarna för unga som är nya på arbetsmarknaden har förändrats en hel del under de senaste 10-15 åren. jag tycker det är fruktansvärt. jag ångrar djupt att jag inte smög in på universitet direkt istället och levt på bidrag och lånade pengar i 5 år istället. det hade gynnat mig mer.
BINGO!!
Och det är inte alls skitsnack! Bara för att du och dina gamla klasskompisar minsann är flitiga på att söka jobb (inom den egna kommunen....) betyder det inte att Sveriges alla studenter är likadana.
För övrigt så skiljer sig arbetsmärknaden/förutsättningarna totalt mot förr och den största förändringen är att det finns FLER yrkeskategorier idag än för låt säg 70 år sedan.
Visst, då hade vi flottkarlar och dylika saker, men idag har vi systemadministratörer, webbdesigners etc etc...

Det är klart att min inställning kan anses som negativ, men prove I´m wrong säger jag bara....

Usch.
Det här blir man ju deprimerad av. Hur ska man motivera sina egna ungar att jobba i framtiden?
det är väl klart att det finns jobb som inte kräver någon utbildning. jag är ju inte trög. det jag är mest förbannad på är att det satsas för lite på att få ungdomar in på arbetsmarknaden, vi är inte särskilt kräsna. dessutom så har jag sökt jobba i hela blekinge, skåne och södra småland. så jag är inte inskränkt till endast min egen kommun, det kan man inte vara idag. ett litet tillägg här: det finns ju jobb för oss unga, men vi verkar inte prioriteras särskilt högt. vem är mest driven, den 20-åriga studenten som vill få erfarenhet eller den 45-åriga gubben som stått på ett fabriksgolv i 25 år? att jobba inom industrin eller liknande monotona jobb brukar sällan kräva någon högre utbildning och jag blir grymt besviken, inte bara för min skull, utan för alla som sitter i samma båt, att företagen inte ser fördelen med att anställa en ung arbetsam individ istället för en äldre som kanske vill ha ett break i arbetslivet.

men det jag fortfarande stör mig mest på är äldres nedlåtande "det är klart ni inte får jobb, ni är lata"-mentalitet. det är det det handlade om från början.

tillägg igen: jag hade kunnat börja plugga direkt, men det är inte alltför unikt att efter 12 års skolgång vilja ta ett års paus och jobba lite för att få lite variation, erfarenhet och vidgade vyer. jag vill inte tänka på hur det kommer se ut efter jag har gjort färdigt min akademiska utbildning heller. då lär jag väl sitta i samma sits igen.
www.chucknorrisfacts.com

Användarvisningsbild
Hellish
Medlem+++
Kontakt:

Inlägg av Hellish »

Visst är det något slags lärlingsprogram på G till gymnasieskolorna? Det ger ingen behörighet till högskola, men är å andra sidan desto mer yrkesförberedande. Har för mig att jag har läst det nånstans.

Och just. Hosse. Sök arbete inom omsorgen, där söks det alltid efter killar. Äldreomsorgen eller handikappomsorgen skriker efter män. Och får jag tipsa så satsa på handikappomsorgen, men det beror mest på att jag är så less på att arbeta med gamlingar som liksom aldrig blir bättre utan bara sämre, sen dör de. Mitt stackars hjärta klarar inte av det. =(
Användarvisningsbild
hosse
Medlem+++

Inlägg av hosse »

Hellish skrev:Visst är det något slags lärlingsprogram på G till gymnasieskolorna? Det ger ingen behörighet till högskola, men är å andra sidan desto mer yrkesförberedande. Har för mig att jag har läst det nånstans.

Och just. Hosse. Sök arbete inom omsorgen, där söks det alltid efter killar. Äldreomsorgen eller handikappomsorgen skriker efter män. Och får jag tipsa så satsa på handikappomsorgen, men det beror mest på att jag är så less på att arbeta med gamlingar som liksom aldrig blir bättre utan bara sämre, sen dör de. Mitt stackars hjärta klarar inte av det. =(
KY finns ju, men eftersom jag börjar plugga tills hösten är det tyvärr uteslutet. jag har sökt som personlig assistent och fått goda rekommendationer från en tidigare anställd där, men det har tyvärr inte gett något. det hade varit ballt.
www.chucknorrisfacts.com

Användarvisningsbild
Svensson
Forumvärd

Inlägg av Svensson »

hosse skrev:
Hellish skrev:Visst är det något slags lärlingsprogram på G till gymnasieskolorna? Det ger ingen behörighet till högskola, men är å andra sidan desto mer yrkesförberedande. Har för mig att jag har läst det nånstans.

KY finns ju, men eftersom jag börjar plugga tills hösten är det tyvärr uteslutet. jag har sökt som personlig assistent och fått goda rekommendationer från en tidigare anställd där, men det har tyvärr inte gett något. det hade varit ballt.
Gatumusikant.
:fullband:

Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++

Inlägg av blackparkas »

hosse skrev:men det jag fortfarande stör mig mest på är äldres nedlåtande "det är klart ni inte får jobb, ni är lata"-mentalitet. det är det det handlade om från början.
Men återigen.
De flesta äldre har ju inte fått denna bild från ingenstans.
Själv är jag inte äldre, är 28, men det slår mig gång på gång att så många är helt otroligt negativ till att jobba.

Någon nämnde nå´t om att köpcentrum skulle slå igen, om det var i den här tråden vet jag inte men.
Även om de yngre är illvilliga till att jobba, så ska de ju fortfarande köpa grejer. De ska ha nya dator, moped, spel till datorn osv osv....

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
Diesel
Medlem++

Inlägg av Diesel »

jag måste tydligen vara någon avart..

jag är ung, trivs med att jobba och pensionssparar..
Gear:
Squire vintage modified P-bas, ESP J-4, Albin Hagström 2x15"

http://klassikerutmaningen.se
Användarvisningsbild
Svensson
Forumvärd

Inlägg av Svensson »

Diesel skrev:jag måste tydligen vara någon avart..

norrlänning. :wink:

Användarvisningsbild
Diesel
Medlem++

Inlägg av Diesel »

Svensson skrev:

haha :) och det lutar åt att jag flyttar ännu mer norrut
Gear:
Squire vintage modified P-bas, ESP J-4, Albin Hagström 2x15"

http://klassikerutmaningen.se
Användarvisningsbild
Svensson
Forumvärd

Inlägg av Svensson »

Diesel skrev:
Svensson skrev:

haha :) och det lutar åt att jag flyttar ännu mer norrut
Jag är i Luleå bland i jobbet, kan hojta till om det blir läge när/om du flyttar dit.

Skriv svar