Nu tänkte jag att kanske andra också skulle ha nytta av att dela lite erfarenheter. Alltså, berätta om fördelar och nackdelar med gigbags ni använder eller har använt, gärna med bild. Alla prisklasser är ok.
Jag börjar med Profile 906, köpt på DLX i helsingfors 2009 för 49 €.

Fördelar:
Gott om fickor i lämpliga storlekar, bekväm att bära. Är ganska smidig och tar inte för mycket plats. Välplacerade lyfthandtag. Det stora blixtlåset för själva basen verkar vara av rejält virke. Det största skräckscenariot vore ju om det gick upp i nertill när man i full fart springer till bussen.
Nackdelar:
- Dålig vaddering i botten, axelremsknoppen slår i golvet om man ställer baggen att luta mot en vägg. Har lagt i en bit cellplast, men då blir det trångt i huvudänden (P-bas).
- Dålig vaddering kring huvudet. Slog basen i ett busstak häromdan, och tänkte att det var nog bara tur att inte en stämskruv böjdes.
- Sisädär kvalitet på sömmarna. Har fått sy om en söm i en ficka då det började rinna ut plektrum.
- Dåligt skydd mot regn, blixtlåsen är placerade så att de genast tar in vatten om det kommer en regnskur.
(Jag inser naturligtvis att en gigbag aldrig kan ge lika bra skydd som ett hardcase, men det måste väl ändå finnas någonting bättre?)
Hur är det med er andra? Någon som hittat den ultimata gigbaggen?