Gigbags, erfarenheter?

Prata om övriga saker som rör bas-världen
Användarvisningsbild
Fredde79
Medlem+

Gigbags, erfarenheter?

Inlägg av Fredde79 »

Hej! Jag använder för det mesta gigbag för att släpa omkring på basen. Nu överväger jag att byta eftersom jag inte är helt nöjd med de egenskaper den nuvarande baggen har.

Nu tänkte jag att kanske andra också skulle ha nytta av att dela lite erfarenheter. Alltså, berätta om fördelar och nackdelar med gigbags ni använder eller har använt, gärna med bild. Alla prisklasser är ok.

Jag börjar med Profile 906, köpt på DLX i helsingfors 2009 för 49 €.

Bild

Fördelar:
Gott om fickor i lämpliga storlekar, bekväm att bära. Är ganska smidig och tar inte för mycket plats. Välplacerade lyfthandtag. Det stora blixtlåset för själva basen verkar vara av rejält virke. Det största skräckscenariot vore ju om det gick upp i nertill när man i full fart springer till bussen.

Nackdelar:
- Dålig vaddering i botten, axelremsknoppen slår i golvet om man ställer baggen att luta mot en vägg. Har lagt i en bit cellplast, men då blir det trångt i huvudänden (P-bas).
- Dålig vaddering kring huvudet. Slog basen i ett busstak häromdan, och tänkte att det var nog bara tur att inte en stämskruv böjdes.
- Sisädär kvalitet på sömmarna. Har fått sy om en söm i en ficka då det började rinna ut plektrum.
- Dåligt skydd mot regn, blixtlåsen är placerade så att de genast tar in vatten om det kommer en regnskur.

(Jag inser naturligtvis att en gigbag aldrig kan ge lika bra skydd som ett hardcase, men det måste väl ändå finnas någonting bättre?)

Hur är det med er andra? Någon som hittat den ultimata gigbaggen?
/Fredde

Spela och tabba på VirtualBass!

- Fender Precision AVRI '57 1982
- Fender Jazz 1973
=> DIY Tube Preamp => DIY Class-D => DIY fEARful 15/6
Användarvisningsbild
xfredrikx
Medlem+

Re: Gigbags, erfarenheter?

Inlägg av xfredrikx »

http://www.flyigig.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
bootsy
Medlem+++

Inlägg av bootsy »

Ale har stenkoll på gigbags av bättre kvalitet.
Stallet liknar mest ett veteflak.
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd

Inlägg av TDHP »

Jag är nöjd med min 300-kronors från 4sound faktiskt!
Annars funderar jag på att skaffa ett sånt där lightcase av cellplast med tyg på.
Fortfarande lätt, men skyddar bättre så man kan packa i släp tex.
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Användarvisningsbild
Fredde79
Medlem+

Inlägg av Fredde79 »

Tack för tipsen hittills! Någon som har testat Protec Contego? Den verkar vara en mellanform mellan gigbag och lightcase och får tydligen bra recensioner. Tysken har den listad i samma produktgrupp som hardcase: http://www.thomann.de/se/protec_contego_e_bass_case.htm
Ok pris dessutom.
/Fredde

- Fender Jazz 1973
Användarvisningsbild
Ale
Medlem++

Inlägg av Ale »

Jag har fetisch för gigbags och har avverkat Mooradian (single och dubbel), Mono M80 (single och dubbel), IGiG G515, G315, Harvest Leather och en Incase slimbag. Alla är kanon på olika sätt, men skulle jag välja en bag så hade jag satsat på Mooradian. Inte den modernaste eller mest skyddande, men oerhört lätt, smidig och klassisk. Hade min Mooradian varje dag i 4 år och inte en enda söm var sliten. Såg ut som ny när jag krängde den. Alla övriga tenderar att bli slitna snabbt, trots det är top-of-the-line och ofta dyrare.
Nu har jag en M80 singe och dubbel, och dom är också kanon. Ultimata skyddet får man från IGiG, men dom väger lite för mycket för mig.

Contego är ett bra alternativ i mellanrummet mellan hi-end-bagar och billigt mög, har inte haft en själv men de jag sett har verkat kanon/slick och jag har läst mycket bra om dom.

Min kontenta är att det helt klart är värt att lägga pengar på bättre bagar, båda när det kommer till skydd men framförallt livslängd, man kan avverka 12 rockbag's på 1 mooradian, och det är klart dyrare i längden.. Och så är det inte lika slick förstås :lol: Bra bärkomfort är ju också jävligt viktigt, om man som jag hustlar runt med tåg/buss/taxi hela tiden.
Fender
Ampeg
Nova Craft
Användarvisningsbild
Simon
Medlem+

Inlägg av Simon »

Köpte Ales gamla iGiG. Bra skydd, slitstark och man får plats med ungefär hur mycket prylar som helst i den. Ganska tung, men otroligt komfortabel på ryggen, bra axelremmar. Den är grym. Det enda jag saknar är att min semiakustiska bas (335-stuket alltså) inte går i, men det är en petitess. Mono och Mooradian har jag hört gott om också.

Någon som har tips på bra kontra-bags med axelremmar? Har en Mooradian, som jag är nöjd med bortsett från att jag saknar just axelremmar och att den har ett lite för litet fack på framsidan (rymmer inte A4-storlek på höjden).
Användarvisningsbild
Fredde79
Medlem+

Inlägg av Fredde79 »

Simon skrev:Har en Mooradian, som jag är nöjd med bortsett från att jag saknar just axelremmar och att den har ett lite för litet fack på framsidan (rymmer inte A4-storlek på höjden).
Detta är nog ett litet problem åtminstone för min del. Jag behöver absolut kunna transportera A4, oftast i pärm dessutom. Gäller detta alltså bara kontrabasversionen?
/Fredde

- Fender Jazz 1973
Användarvisningsbild
Fredde79
Medlem+

Inlägg av Fredde79 »

Ale skrev:[...] skulle jag välja en bag så hade jag satsat på Mooradian.
Tack, googlade lite och en träff förde mig tillbaka hit till en recension du gjort tidigare. Mycket belysande :) Var köpte du den?
/Fredde

- Fender Jazz 1973
Användarvisningsbild
Fredde79
Medlem+

Inlägg av Fredde79 »

Kollade lite närmare på Mono M80 (single), den ser lovande ut. Får man in en notpärm i framfickan, den ser inte så väldigt stor ut?
/Fredde

- Fender Jazz 1973
Användarvisningsbild
Ale
Medlem++

Inlägg av Ale »

A4 får man plats med i Mooradian, plus massa annat mög, flexibelt material. M80 har tyvärr katastrofalt dåligt med utrymme, knappt så du får in en mapp, en pärm med hård sida är körd. IGiG är fantastiska, får plats med mini-topp, laptop, pärmar, real book, kablar osv.
Fender
Ampeg
Nova Craft
Användarvisningsbild
Fredde79
Medlem+

Inlägg av Fredde79 »

Ale skrev:A4 får man plats med i Mooradian, plus massa annat mög, flexibelt material. M80 har tyvärr katastrofalt dåligt med utrymme, knappt så du får in en mapp, en pärm med hård sida är körd. IGiG är fantastiska, får plats med mini-topp, laptop, pärmar, real book, kablar osv.
Åfan, får man inte in en hård pärm är det nog kört för min del. Om jag bär på gigbag vill jag dessutom ogärna ha andra väskor med mig, så det måste nog finnas rätt bra med utrymme. iGiG verkar finnas någorlunda tillgänglig i Europa, ser sämre ut med Mooradian, nån närmare info om var man kan få tag på dessa?

Contego är hälften billigare och verkar ha större fickor, men den verkar inte placeras i riktigt samma kvalitetskategori som iGiG/Mooradian/M80. "Buy cheap - buy twice", brukar ju stämma för det mesta...
/Fredde

- Fender Jazz 1973
Användarvisningsbild
Ale
Medlem++

Inlägg av Ale »

paulsbassmatters.nl (mooradian)
Fender
Ampeg
Nova Craft
Användarvisningsbild
Tompa
Medlem+

Inlägg av Tompa »

Nästa gång tänkte jag kolla in Slickbag, som finns på DLX Music. Är det någon som har erfarenhet av dessa?
Tompa
Medlem+

Inlägg av Tompa »

Nästa gång tänkte jag kolla in Slickbag, som finns på DLX Music. Är det någon som har erfarenhet av dessa?
Tompa
Medlem+

Inlägg av Tompa »

Tompa
Medlem+

Inlägg av Tompa »

Tompa
Medlem+

Inlägg av Tompa »

Nästa gång tänkte jag kolla in Slickbag (finns på DLX Music). Är det någon som har erfarenhet av dessa?
Tompa
Medlem+

Inlägg av Tompa »

Nästa gång tänkte jag kolla in Slickbag (finns på DLX Music). Är det någon som har erfarenhet av dessa?
Tompa
VIP medlem

Inlägg av BB3000S »

Kör mest med min iGig 525, otroligt schysst gigbag - helt klart den bästa jag haft.
Canto's lite hårdare bags är annars helt ok, billigare och har funkat fint, men känns lite "nakna" jmf med iGig. Warwicks Rockbags har jag inte haft tur med, två stycken har gått sönder i spännena, den ena i en spiraltrappa med en Ken Smith inuti - till Rockbagens försvar ska dock nämnas att basen klarade sig oskadd.
| BB1000| BB2000 | BB3000 | BB5000 |
| Stingray | Jazz | Precision | Cirrus |

| Aguilar db680 | Ampeg SVT-IIp | EBS HD350 |
| Bergantino AE410 | EBS ProLine 410 | Carvin 410+118 |

Användarvisningsbild
Orson
Medlem

Inlägg av Orson »

Fredde79 skrev:Tack för tipsen hittills! Någon som har testat Protec Contego? Den verkar vara en mellanform mellan gigbag och lightcase och får tydligen bra recensioner. Tysken har den listad i samma produktgrupp som hardcase: http://www.thomann.de/se/protec_contego_e_bass_case.htm
Ok pris dessutom.
Jag har en sån. Brukar ha med en MacBook, sladdar och en bunt noter. Helt ok kvalité tycker jag med tanke på priset. Mycket bag för pengarna kanske man kan säga... :)
EricKarlstad
Medlem

Inlägg av EricKarlstad »

Tompa skrev:Nästa gång tänkte jag kolla in Slickbag (finns på DLX Music). Är det någon som har erfarenhet av dessa?
Jag har en Slickbag inköpt på 4-Sound. Den är riktigt rejäl med 30 mm skumstoppning och plats för laptop. Gick lös på 1300:- möjligtvis, kommer inte riktigt ihåg. Rekommenderas.
http://slickbag.se/gig-bag-premium-electric-bass
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Kontakt:

Inlägg av mrbaloo »

Tompa skrev:Nästa gång tänkte jag kolla in Slickbag (finns på DLX Music). Är det någon som har erfarenhet av dessa?
Jag har också spanat in Slickbag. De verkar bra, i alla fall de som jag sett och kännt på. Jag skall nog köpa ett sådant under Musicians planet-mässan. Kul med en firma från Uppsala som gör gigbagar...

/MrBaloo
Användarvisningsbild
Johanivansson
Medlem+

Inlägg av Johanivansson »

Fattar inte varför alla bra gigbags måste se ut som en snowboardfodral...
Tänk om man bara hade gjort en som såg ut typ såhär fast tjockare och hårdare:

http://www.levysleathers.com/product;ca ... Bags-CM19L" onclick="window.open(this.href);return false;

Vilken värld det skulle bli.
Användarvisningsbild
alexon
Medlem++

Inlägg av alexon »

Ale skrev:paulsbassmatters.nl (mooradian)
Affären heter så, men webadressen är så här http://www.bassmatters.nl/en" onclick="window.open(this.href);return false;

Basar / Pryttlar/ Grejer
Skriv svar