Stora U-sonics-tråden [fd. sambeställa DarkStar]

Prata om mickar och elektronik
Användarvisningsbild
Mungi
VIP medlem

Re: Stora U-sonics-tråden [fd. sambeställa DarkStar]

Inlägg av Mungi »

HirYoshima skrev:
Mungi skrev:
HirYoshima skrev:Kan man investera i bolaget? :)
:tummenupp:
Förutsatt att Darkstar inte säljer/är opålitlig när det gäller leveranser så finns det ju ett tomhål att fylla. Om man skulle kunna kombinera det med att tillhandahålla mickar till en bastillverkare som baserar en modell kring micken och att framhäva ljudet (kanske en hollowbody) så är det en affärsidé. Vi vet ju alla sedan tidigare att det finns ett globalt intresse för mickarna och att de kommer från Sverige från början gör inte saken sämre...
Darkstar verkar vara borta för alltid - varför skulle han annars plocka bort hemsidan? Det finns en kille i Holland som gör en variant på DS med lite annat utseende. Han planerar att ta fram DS med orginalutseende till slutet av året säger han, men det vet man ju inte hur det blir med det. Sen har Curtis Novak precis tagit fram en bisonic-variant i en vanligt mudmuckerkåpa. Jag undrar bara hur nära man kommer ljudmässigt när det är en plåtkåpa - BS har ju plast vilket ger bredare frekvensregister om jag förstått rätt. Sen tycker jag att utseende på Hagström bisonics är halva grejen.

Schatz planerar ju lite löst på en Tractor med U-sonics. Det vore ju underbart!
Gibson LP Triumph. Gibson LP Signature, Hagström Coronado. Guild Starfire. Bassman TV 2x10. Dual Showman Reverb.

The most exciting thing for me was, first of all, Jack's bass.
~ Grace Slick
HirYoshima
Medlem++

Inlägg av HirYoshima »

En Tractor med U-sonics vore brutalt.

Ang. de andra som tillverkar.. tror att det finns ett övertag om man kör från Sverige och spelar på det.
- - - - - - - - - - - - - - -
Varför jag går efter det där bandet? Jag blev ba sist...
fisk
Medlem+

Inlägg av fisk »

Mungi skrev:Allt det där är säkert bra, men en viktig grej för Evilbiker är nog att få veta lite mer om hur många beställningar han kan förvänta sig. Det är väldigt lätt att slänga ut sig på pratabas att man sjävklart vill ha en U-sonic när dom är klara, men hur många kommer sen förverkliga baspratandet i en verklig beställningen. Det är ju det som är viktigt att få veta för Urban. Han måste ju investera, inte bara en jäkla massa pengar, utan en jäkla massa tid och energi åt det här.

Det skulle jag absolut kunna tänka mig, som sagt så är dessa mickar minst sagt svåra att få tag på och det vore ju grymt om det fanns en svensk produktion av dem.
Hellbum
Medlem+

Inlägg av Hellbum »

Händer det nåt här?
Användarvisningsbild
Evilbiker
Medlem++

Inlägg av Evilbiker »

Grejen att det sitter bara i pengar för att beställa delar som måste tillverkas och mitt lilla företag har inte råd som det är nu!
Användarvisningsbild
cub
Medlem++

Inlägg av cub »

Evilbiker skrev:Grejen att det sitter bara i pengar för att beställa delar som måste tillverkas och mitt lilla företag har inte råd som det är nu!
Vad sägs om ett crowdfunding-projekt?
fisk
Medlem+

Inlägg av fisk »

cub skrev:
Evilbiker skrev:Grejen att det sitter bara i pengar för att beställa delar som måste tillverkas och mitt lilla företag har inte råd som det är nu!
Vad sägs om ett crowdfunding-projekt?
+1!
fisk
Medlem+

Inlägg av fisk »

Evilbiker skrev:Har funderat på det, vad säger folk i denna tråd då?
Jag skulle vara på!

Hur gör man en sån grej på bästa sätt om det skulle bli av?
Användarvisningsbild
cub
Medlem++

Inlägg av cub »

Evilbiker skrev:Finns sidor, har inte satt mig in i det...får väl kollas upp!
Jag är på. Spontant känns det som ett prefekt CF-projekt. Lägger man det på en internationell sajt så kan säkert folk utomlands haka på också.
Jag har kollat lite på crowdfunding tidigare så om jag kan reda ut några frågor eller hjälpa till så är det bara att hojta.
HirYoshima
Medlem++

Inlägg av HirYoshima »

Crowdfunding alternativt en gammal hederlig förskottsbetalning för mickar kanske skulle fungera?
Användarvisningsbild
cub
Medlem++

Inlägg av cub »

HirYoshima skrev:Crowdfunding alternativt en gammal hederlig förskottsbetalning för mickar kanske skulle fungera?
Fast förskottsbetalning täcker väl bara färdiga mickar? Innan dess måste en del produktutveckling finansieras? Eller är det klart så långt så man vet att det funkar och en prototyp kan göras?

Med ett CF-projekt för att utveckla en U-sonic så finns fortfarande alternativet "Nä attans det går inte" eller "Jo det går men kommer kosta xxxx kr per mick, är ni fortfarande intresserade?". Förskottsbetalning måste priset per mick vara bestämt redan innan de byggts vilket kanske blir svårt att uppskatta.
Användarvisningsbild
Evilbiker
Medlem++

Inlägg av Evilbiker »

Om vi säger så här, jag har fått lånat hem både Bi-sonics och Darkstar och även en BS för omlindning och har en helt ny plast bobbin till den, så jag har allt om dessa mickar och har riktiga ritningar gjorda som jag skickat till kanske 10-20 tillverkare av plast och plåtdelar runt om i världen och fått priser på delar, så produktutvecklingen är ju klar så att säga!
HirYoshima
Medlem++

Inlägg av HirYoshima »

Evilbiker skrev:Om vi säger så här, jag har fått lånat hem både Bi-sonics och Darkstar och även en BS för omlindning och har en helt ny plast bobbin till den, så jag har allt om dessa mickar och har riktiga ritningar gjorda som jag skickat till kanske 10-20 tillverkare av plast och plåtdelar runt om i världen och fått priser på delar, så produktutvecklingen är ju klar så att säga!
Så egentligen skulle du kunna lägga ett exempelpris och säga att "om jag får 50 beställningar så blir det det här priset och då kan vi köra"... eller nåt sånt? Och om man får ihop 50 beställningar kör man, annars var visst intresset för svalt...

obs, siffrorna är fiktiva :)
Användarvisningsbild
peter_s
Medlem++

Inlägg av peter_s »

Jag tror definitivt, och som jag tidigare nämnt, att crowdfunding skulle kunna funka i det här fallet, och att det nog finns folk i andra länder som skulle vara intresserade av att köpa en U-sonic-mik. Särskilt om den kommer se ut som en gammal Bisonic. (för mig personligen är utseendet mer eller mindre egalt, men jag tror ändå att ett "autentiskt utseende" kan vara ett försäljningsargument)

Men, samtidigt som Darkstar troligen har gått i graven på riktigt, så har det ju dykt upp ett gäng andra aktörer som tillverkar Bisonic-inspirerade mikar. Jag vet inte riktigt hur stor marknaden för den här sortens produkt är, men kanske är den mer eller mindre mättad?

Till sist en fråga till Evilbiker: går det i nuläget att beställa en U-sonic, monterad i en standardkåpa av något slag? (t.ex. i en vanlig P-, J- eller Stingray-kåpa)
Användarvisningsbild
Evilbiker
Medlem++

Inlägg av Evilbiker »

peter_s skrev:Jag tror definitivt, och som jag tidigare nämnt, att crowdfunding skulle kunna funka i det här fallet, och att det nog finns folk i andra länder som skulle vara intresserade av att köpa en U-sonic-mik. Särskilt om den kommer se ut som en gammal Bisonic. (för mig personligen är utseendet mer eller mindre egalt, men jag tror ändå att ett "autentiskt utseende" kan vara ett försäljningsargument)

Men, samtidigt som Darkstar troligen har gått i graven på riktigt, så har det ju dykt upp ett gäng andra aktörer som tillverkar Bisonic-inspirerade mikar. Jag vet inte riktigt hur stor marknaden för den här sortens produkt är, men kanske är den mer eller mindre mättad?

Till sist en fråga till Evilbiker: går det i nuläget att beställa en U-sonic, monterad i en standardkåpa av något slag? (t.ex. i en vanlig P-, J- eller Stingray-kåpa)
Mungi har jusagt i en liknade tråd på Talkbass att jag håller på med att ta fram en sån här mick och då fick jag förfrågningar från hela världen.

Det som går är P, EMG alt annat soapbar och Stingray kåpor, inte J tror jag...har inte mätt dock!
P har jag börjat gjort, men nu har den legat länge!
fisk
Medlem+

Inlägg av fisk »

Skulle det inte bli så att det funkar med att göra "riktiga", utseendet alltså, så är jag väldigt intresserad av en i P-format iaf :)
Vad kan priset tänkas landa på för en sådan?
Användarvisningsbild
Ploppen
Nykomling

Inlägg av Ploppen »

Har läst hela tråden nu och är jättesugen på en beställning om det skulle bli aktuellt nån gång! Kan också tänka mig att förskottsbetala. Kul!!!
Användarvisningsbild
Evilbiker
Medlem++

Inlägg av Evilbiker »

Inklippt från det jag skrev på fejjan:

Pratade med Karl-Erik Hagström idag (05/02) i tel och ska få komma ner till Älvdalen och få gå igenom gamla fabriken och andra förådsbyggnader för att hitta ett verktyg om det nu finns kvar, för att kunna tillverka micksargar till Bi-Sonic som micken hette och även snackat med den som var bland eller den sista som jobbade på fabriken, som skulle hjälpa mig med att pressa sargerna, han jobbar på en mekanisk verkstad idag som har gamla Hagström maskiner!

Så det är det senaste som hänt!

/U
HirYoshima
Medlem++

Inlägg av HirYoshima »

Evilbiker skrev:Inklippt från det jag skrev på fejjan:

Pratade med Karl-Erik Hagström idag (05/02) i tel och ska få komma ner till Älvdalen och få gå igenom gamla fabriken och andra förådsbyggnader för att hitta ett verktyg om det nu finns kvar, för att kunna tillverka micksargar till Bi-Sonic som micken hette och även snackat med den som var bland eller den sista som jobbade på fabriken, som skulle hjälpa mig med att pressa sargerna, han jobbar på en mekanisk verkstad idag som har gamla Hagström maskiner!

/U
Wow! :kär: :nickar: :lol:
Användarvisningsbild
xfredrikx
Medlem+

Inlägg av xfredrikx »

Evilbiker skrev:Inklippt från det jag skrev på fejjan:

/U
Mäktigt!
Användarvisningsbild
Evilbiker
Medlem++

Inlägg av Evilbiker »

Sen är det så att det kan vara bort skrotat verktyget eller att jag inte hittar det.....tydligen finns grejer utspridda i hela dalarna! Men vi får hoppas på att det finns och att jag hittar igen det! :)
Användarvisningsbild
macahan
Medlem+++

Inlägg av macahan »

Det är ju helt grymt hursom!
Användarvisningsbild
bootsy
Medlem+++

Inlägg av bootsy »

Fantastiskt!