Ny EBS pedal på G

Prata om effekter och pedaler
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++

Re: Ny EBS pedal på G

Inlägg av blackparkas »

Vad är det för features på denna som du känner inte funnits på andra pedaler?

Jag ser nämligen inte vad som är skillnad på denna och många andra - vilket för den skull inte behöver betyda att den inte är intressant. Distar kan man aldrig få för många av... :D

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
Zealot
Medlem

Inlägg av Zealot »

Behålla botten, nivå, definition trots distat ljud kontra cleant. De distpedlaren jag har haft hittills har iaf varit en besvikelse på det planet. Hoppas jag tolkat specsen för denna korrekt.
Sandberg Terra Bass
EBS Fafner
TKS 212 + 112
http://www.facebook.com/PersistentEcho" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.youtube.com/watch?v=qkXfcQppFRo" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++

Inlägg av blackparkas »

Jag tror bestämt du testat fel pedaler innan, men kul om du hittar hem med den här!
EBS är bra prylar!

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Mr Praline
Medlem+++

Inlägg av Mr Praline »

Denna kan bli den första och enda effektpedal jag använder på riktigt om den låter som jag vill vid test. :)
Användarvisningsbild
Zealot
Medlem

Inlägg av Zealot »

Det är möjligt...eller så är det bara skit bakom skaftet. De senaste besvikelserna är EH Bass Big Muff (nuvarande) samt före den ibanez pd7. Även om jag gillar Big Muffen bättre än pd7 så är jag långt ifrån nöjd.
Sandberg Terra Bass
EBS Fafner
TKS 212 + 112
http://www.facebook.com/PersistentEcho" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.youtube.com/watch?v=qkXfcQppFRo" onclick="window.open(this.href);return false;
Mr Praline
Medlem+++

Inlägg av Mr Praline »

Den största anledningen till att jag aldrig fastnat för någon dist/OD är just att jag tycker att all go' botten försvinner. Hoppas att den här klarar det bra.

Sent from my iPhone using Tapatalk
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++

Inlägg av blackparkas »

Mr Praline skrev:Denna kan bli den första och enda effektpedal jag använder på riktigt om den låter som jag vill vid test. :)

Återigen, vad är det som är så speciellt med denna då?
Är det karaktären?
Har inte hört några vettiga ljudklipp, men blir lite förvånade över att det låter på en del av er som inte använder dist som att det är nå´n helig grahl.

Personligen är jag inte alls förtjust i Sheehans distljud jämt så.... Det kanske blir ordning på det nu?

Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++

Inlägg av blackparkas »

Zealot skrev:Det är möjligt...eller så är det bara skit bakom skaftet. De senaste besvikelserna är EH Bass Big Muff (nuvarande) samt före den ibanez pd7. Även om jag gillar Big Muffen bättre än pd7 så är jag långt ifrån nöjd.
Big Muff är ju mer... Fuzz än OD tycker jag.
Den går inte att använda som en vanlig dist i alla fall. tycker jag.
PD7:an är helt ok har jag för mig, men det ser ut som att du testat lite för få pedaler!

Ett tips är ju att kolla efter pedaler som har lite EQ, typ MXR M80 som har både preampdel och DI-utgång men också en bra drive-del.
Den kan man få betydligt MER botten ur än grundljudet, om man vill.

Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++

Inlägg av blackparkas »

Mr Praline skrev:Den största anledningen till att jag aldrig fastnat för någon dist/OD är just att jag tycker att all go' botten försvinner. Hoppas att den här klarar det bra.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Du har testat fel pedaler!

Ta t.ex. EBS Metaldrive. Den kapar ingen bas något nämnvärt.
Jag brukar alltid dra upp nivån på distpaddorna så det är liiite högre än utan dist.

Mr Praline
Medlem+++

Re: Sv: Ny EBS pedal på G

Inlägg av Mr Praline »

En annan del av problemet är också att jag vill kunna blanda rent/distat på ett väldigt kräset sätt... :D

Skickat från min Nexus 7 via Tapatalk 2
Användarvisningsbild
JonnyTrobro
Medlem+

Inlägg av JonnyTrobro »

Alla Darkglass Electronics distar har blend för att blanda rent och distat. Ingen försvunnen botten.

Skickat från min Galaxy Nexus via Tapatalk 2
Användarvisningsbild
Perra
Medlem

Inlägg av Perra »

Sedan har den effect loopar på clean och dist
Fender P/J,Squire Pbas, Yamaha Attitude,Yamaha STD. EBS, Ampeg
5 är för många 3 är för få.
6 har jag aldrig provat.
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++

Inlägg av blackparkas »

Effektloop fattar jag inte vitsen med på en pedal...

Blend finns på en rad distpedaler, bla MXR M80 t.ex. bara för att nämna en.

Mr Praline
Medlem+++

Inlägg av Mr Praline »

Trevligt nog fick jag idag ett kul besked om en liten bonus, så för en gångs skull har jag råd med pedalen OM den skulle falla mig i smaken. :)

Skickat från min Nexus 7 via Tapatalk 2
Användarvisningsbild
peter_s
Medlem++

Inlägg av peter_s »

blackparkas skrev:Effektloop fattar jag inte vitsen med på en pedal...
Det gör däremot jag. Oerhört användbart om man vill skruva fram nya spännande ljud.
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++

Inlägg av blackparkas »

peter_s skrev:
blackparkas skrev:Effektloop fattar jag inte vitsen med på en pedal...
Det gör däremot jag. Oerhört användbart om man vill skruva fram nya spännande ljud.
Trams!
En dist är en dist!

:)

Användarvisningsbild
Eagle Hazze
Medlem++
Kontakt:

Inlägg av Eagle Hazze »

Tänkte köra samma ide men med två stärkare, en glockenklang Bass Art ren och en Marshall Superbass 100 distad med respektive lådor Pedalen verkar också intressant, kul med ny pedal från EBS. Ser väldigt kompetent ut.
Neuser customshop, Warbacker, Tokai Jazz Sound 81, Glockenklang, Marshall super bass 100
Användarvisningsbild
Eagle Hazze
Medlem++
Kontakt:

Inlägg av Eagle Hazze »

Ska bli kul med första demon.
Neuser customshop, Warbacker, Tokai Jazz Sound 81, Glockenklang, Marshall super bass 100
Användarvisningsbild
hitman
Medlem++

Inlägg av hitman »

Ojdå, nu kan det bli svårt att välja! Tänkte unna mig en bra (dyr?) basdist/overdrive nu i år och skall testa Catalinbread SFT http://www.catalinbread.com/SFT" onclick="window.open(this.href);return false; men som EBS-diggare får jag vackert vänta med att handla tills även Sheehanpedalen kunnat provas.

Men vad är det för skumma kablar till looparna, är det en stereoingång och splitkabel? Min stackars hjärna får inte ihop det, jag tycker det fattas två ingångar för att få till looparna..?
Fender P-bas '76, HPD P51-bas Warmoth-hals, Bjärton kontra 50-talet, HPD bandlös P-bas, Yamaha RBX 375, SD Curlee/Hondo II, basukulele samt hembyggd elkontra.
EBS Reidmar250, TKS 1x12", fEarful 15", EBS Microbass II.
VÅGA VÄGRA VOLVO !!! ;-)
Användarvisningsbild
Bassplaya
VIP medlem

Inlägg av Bassplaya »

https://www.youtube.com/watch?feature=p ... BQOU3jkE7o" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
Hatt_Johan
Medlem+

Inlägg av Hatt_Johan »

blackparkas skrev:
Zealot skrev:Det är möjligt...eller så är det bara skit bakom skaftet. De senaste besvikelserna är EH Bass Big Muff (nuvarande) samt före den ibanez pd7. Även om jag gillar Big Muffen bättre än pd7 så är jag långt ifrån nöjd.
Big Muff är ju mer... Fuzz än OD tycker jag.
Den går inte att använda som en vanlig dist i alla fall. tycker jag.
PD7:an är helt ok har jag för mig, men det ser ut som att du testat lite för få pedaler!

.
Muffen är verkligen bara en effekt (om man inte spelar stoner). Jag tycker även att PD7an är liiiite för speciell i sin karaktär för att ha som grunddist. Den låter bra, men är svår att få in med ett band.

För alla som är frälsta av en blendfunktion så finns ju redan Boss LS-2. Visst, en pedal till på bordet, men en bra sådan!
Leading Light
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=imATF-ZkoEc[/youtube]
Fender 70's Precision Olympic White
EBS Multidrive och Multicomp
Korg Pitchblack
Ibanez Pd7 + Boss LS-2
Rocktron Hush Super C
Ampeg Svt-3 Pro, Svt410He, Svt115E
Indigo
Medlem++

Inlägg av Indigo »

Jag testade denna pedal idag på 4Sound i Örebro. Vet inte om jag fastande direkt för disten, men det gick att skruva mycket med ljudet, och jag testade inte så länge. Men jag gillar distar som det går att blanda rent och dist med, som t.ex. Sansamp. Effektloopen fattade jag inte riktigt vad som var speciellt med, men nu när Billy Sheehan förklarade själv, så trillade poletten ner :-) Riktigt bra om man gillar att experimentera med mycket effekter, att kunna ha två olika loopar liksom.

Byggkvaliteten och sånt kändes som alltid med EBS utmärkt. Jag lade märke till att den var tillverkad i Kina, jag trodde faktiskt att de tillverkades i Sverige.

Inget för mig tror jag i alla fall, men den kan nog fungera utmärkt för många =)
Fender - Squier - Tobias - Gibson - Ampeg
Användarvisningsbild
xfredrikx
Medlem+

Inlägg av xfredrikx »

Indigo skrev:Jag lade märke till att den var tillverkad i Kina, jag trodde faktiskt att de tillverkades i Sverige
Allt som är billigare än reidmar'n (inkl. reidmarn) är tillverkat i Kina.
Användarvisningsbild
swe31
Medlem

Inlägg av swe31 »

Såg att priset låg på 1995:- vilket verkar vara där de flesta lite finare pedaler hamnar, runt 1500:- och den hade varit en storsäljare. Får testa den när den kommer till min lokala handlare typ 2014.
// Daniel //

MM Stingray 77, Warwick Streamer 93, Warwick Streamer Stage I CS 08, Warwick Streamer CT 04, Warwick Thumb5 BO 04
TC Electronics RH450, TC RS210, RS212
Användarvisningsbild
Perra
Medlem

Inlägg av Perra »

Jag var och hämtade min igår, testade lite och tycker den passar mig fint. Just att det finns volym för vardera ren o dist kanal, la till en eq på den rena loopen vilket gjorde susen. Ska bli intressant att pröva på min rigg senare i veckan.
Fender P/J,Squire Pbas, Yamaha Attitude,Yamaha STD. EBS, Ampeg
5 är för många 3 är för få.
6 har jag aldrig provat.
Skriv svar