Kulturbidrag/klassisk musik etc.....

Prata om övriga saker som rör bas-världen
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem

Kulturbidrag/klassisk musik etc.....

Inlägg av Jan Hellman »

Det har ju diskuterats statliga kulturbidrag här tidigare och konstaterats att den utan jämförelse största delen av kakan går till institutionerna, klassisk musik och opera. Jazz får småsmulor, folkmusik får ännu mindre och pop/rock/modern musik får i stort inte ett öre. Jag hade ett litet intressant samtal med en kollega under lunchen idag då vi båda konstaterade att det är lite besynnerligt att det har blivit så här.

När man pratar med många klassiskt skolade musiker så hävdar dom att klassisk musik var den tidens populärmusik men det är ju en sån rasande lögn att hälften vore nog. Klassisk musik var det som ett väldigt litet fåtal privilegierade människor lyssnade på och då inte direkt dagligen utan endast när dom blev inbjudna till någon adlig persons fest eller till hovet. I stort alla av den tidens yrkesverksamma klassiska kompositörer var anställda av hovet eller hos någon adlig person och några få arbetade inom kyrkan. Och dom flesta var i stort livegna och skrev rena beställningsuppdrag till sina arbetsgivare. Det dom gjorde på sin fritid av egen lust och vilja är idag i stort bortglömt. Knappt något finns bevarat. Utan det dom klassiska kompositörerna är kända för är sina beställningsjobb.

Den klassiska musiken särskiljer sig också från i stort sätt all annan västerländsk musik även på det planet att det är den enda musik som är notbunden redan under kompositionsprocessen. Man satt och komponerade på ett notblad med en penna och möjligtvis ett piano eller en cembalo bredvid sig. Men många kompositörer spelade inte melodier och stämmor på ett instrument utan skrev ner det dom hörde i huvudet. Givetvis en beundransvärd bedrift i sig men den mesta annan musik som gjort i västvärlden historiskt är INTE komponerad på det sättet.

Den klassiska musiken hade sin "storhetstid" under ungefär 250 års tid. Från slutet av 1600-talet till början av 1900-talet. Efter det har det inte skrivits så värst mycket ny musik inom den genren. Folkmusiken i jämförelse är otroligt mycket äldre, det har skrivits mycket mer musik och det skrivs fortfarande en hel del ny folkmusik. Åsa Jinder, Jan Vinter, Ale Möller och många andra för traditionen vidare och håller den vid liv genom att skriva nya låtar men man får inte någon direkt ekonomisk uppbackning för sin kulturgärning. Det får däremot dom musiker vars enda syfte i stort är att upprätthålla en hyffsat stendöd musikgenre. Om man går tillbaka 200 år i tiden så tror jag inte att folk i stort på den tiden som inte var adlig, hörde till kyrkan eller hovet hade en susning om vem Mozart var. Dom som hade förmånen att ha fått lyssna på en konsert med någon av dom stora kompositörernas verk var väldigt fåtaliga om man ser till befolkningen i stort och det gällde både nere i Europa och här hemma i Sverige. Kanske några promille av befolkningen hade en möjlighet att gå och se en konsert, om jag får gissa. Det vanligt folk lyssnade på var spelmän, folkmusiker och liknande. Romer som spelade vart dom än kom. DET var den tidens populärmusik historiskt. INTE den klassiska musiken. Så hur kommer det sig då att denna notbundna konstform som aldrig varit särskilt populär om man ser till antalet lyssnare både historiskt och i nutid får i stort all del av kulturbidragskakan? Vad är orsaken till detta? Varför bevarar vi inte vår folkmusik i en högre utsträckning? Eller jazzen? Varför får inte rock och popmusiken en spänn? Är det värt att stödja en musikform som väldigt få vill lyssna på med väldigt många miljoner kronor per år? HUR i helvete har det kunnat bli så här?

Sen konstaterade vi också att Sverige över lag vad det gäller en hel del sätter sig på väldigt höga hästar och tycker att vi är bättre än alla andra. Även inom kulturen. Det är vi inte. Vi drog oss till minnes denna incident.....:

http://www.dn.se/kultur-noje/sida-ska-l ... ier-mozart

Musikhögskolan, med ett gäng kulturfascister i toppen, bestämmer sig för att utbilda indier i musik. :shock: :lol: Hur tänkte man där egentligen? Är det något land i världen där väldigt många faktiskt musicerar och där kulturen får ta hyffsat stor plats så är det i Indien. Och den "västerländska" musik som det skulle undervisas i var givetvis klassisk musik. Som en försvinnande liten del av befolkningen även här i Europa både historiskt och i nutid faktiskt bryr sig väldigt lite om. Den enda slutsats som vi drog under lunchen är att svensk kulturpolitik är hyffsat pissdålig och dom som fortfarande bestämmer på Kungliga Musikhögskolan är faktiskt dumma i huvudet. Är det något som dom borde göra så är det att dra igång en utbildning för rappare och DJ´s för att hänga med lite i tiden. Och kanske en rockmusikerlinje. DET vore att föra utvecklingen framåt. På Popskolan i Åkersberga anställer dom enbart yrkesverksamma lärare. Bl.a. Mats Person som trumlärare, Stefan Olsson som baslärare, Greta Folkesson på sång etc OCH dom har både DJ-utbildning samt att dom plockat in Fredrik Hansson som lärare i growling. DÄR har Musikhögskolan mycket att lära av istället för att undervisa indier i någonting som dom inte är intresserade av. Det var pinsamt nog tyvärr inte sista gången som KMH gav sig i kast med att tycka att dom är förmer än andra länders kulturer.

Hur ska man gå till väga för att dom statliga kulturbidragen ska hamna där dom bättre kommer till användning och nytta för flera personer. Är väl egentligen frågan som den här tråden kanske försöker få besvarad...... :lol:

Ursäkta långt inlägg. ;) Nu ska jag gå till Posten.

//Jan
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem

Re: Kulturbidrag/klassisk musik etc.....

Inlägg av Jan Hellman »

En sak som hade varit väldigt roligt vore att ha fått chansen att lyssna på t.ex. Mozart när han satt och improviserade. DET hade nog varit väldigt givande. Synd att det inte fanns inspelningsutrustning på den tiden. En improviserande Mozart står nog högre i kurs hos mig än mycket av dom stycken han skrev på beställning. Och när man läser i historieböckerna så framgår det att han faktiskt var en strålande improvisatör. Vilket ju ingen någonsin kommer få chansen att få lyssna till. Synd.
Användarvisningsbild
Taurus
Medlem++

Inlägg av Taurus »

Hej OT+ :-)

Problemet är väl att det är väldigt svårt att få en överblick över hur den statliga kulturpengen fördelas. Ja, den del som staten faktiskt pytsar ut själv går rakt in i den institutionella finkulturens fickor. Kruxet är portföljmodellen och att så mycket kulturskattestålar pytsas ut till regionerna för fördelning av mer eller mindre okunniga kulturkoftor där. Oavsett vilken bild myndigheten för kulturanalys (lol) tror att de har så dumpas mycket stålar i projekt och verksamheter där det är knepigt att få full insyn och överblick.

Nu är det väl knappast troligt att de delar av den av staten tilldelade regionala kulturpengen som t ex Örebro län väljer att avsätta för musik går till gigantiska rockprojekt, utan merparten av de regionala musikpengarna TROR jag går till att hålla regionala symfoniorkestrar flytande osv.

Jag säger inte emot dig Irbit, problemet är bara att det med nuvarande kulturekonomiska fördelningsmodell är svårt att faktiskt veta säkert hur mycket stålar olika kultursektorer får, utöver de stora institutionerna och de få lyckans ostar i regionerna som smörjer kråset med att köra Skapande skola osv.

Viss verksamhet finns det dock siffror på, till exempel får Gävlesymfonikerna ca 15 mille av den regionala kulturskatteslanten under 2013. Nu tycker jag i och för sig att en regional symfoniorkester är bra och viktigt, men det kan ju vara intressant att fundera över hur många rockreplokaler och dansmusikstudios som skulle kunna utrustas och hållas rullande ute i byar och småstäder i regionen för den summan, och vad det skulle göra på sikt för regionens kulturliv och kulturella näringar?

Och ja, jag hade också gärna smuttat på några svala till Mozart när han jammade på puben ;-)

Just ja, din fråga :-) Själv tror jag till att börja med på att skippa portföljmodellen och låta kunnigt folk på statlig nivå hålla i stålarna. Att låta i många fall okunniga politiker och kulturwannabetjänstemän på regional nivå slänga ut pengar efter godtycke och kompisskap är katastrof imho. Å andra sidan gör det säkert varken till eller från just i det är fallet, kulturskattestålarna kommer sannolikt att gå till finkulturen ändå.

Eftersom det bara är ekonomiska argument som biter på dagens nyliberala riksdagspolitiker - prat om kvalitet och kulturella egenvärden är bara spel för gallerierna - så kanske någon klok person kunde räkna lite på hur många nya jobb i kulturella näringar som skulle kunna genereras om man pytsade in stålar i populärmusiksektorn i stället för att hålla finkulturen under armarna, gärna med siffror på musikexportintänkter och ökat entrepenörskap också?
Användarvisningsbild
gabrieldahl
Medlem+
Kontakt:

Inlägg av gabrieldahl »

många bach-stycken är ju plankade solon egentligen...

men det är intressant det du skriver, och väldigt sant. finns ju nästan inga möjligheter alls att spela t ex jazz i sverige (och inte minst egen jazz!) och att frilansa på det sättet. av det jag hört av gamla lärare såsom t ex terje sundby är norge och danmark bra mycket längre i framkant vad det gäller synen på "modern" västerländsk musik. men otroligt tråkigt att det ser ut som det gör i sverige. örebro har iofs en jazz/rockutbildning på kandidatnivå och både malmö och piteå har rockmusikerutbildningar.
Min musik/basprylar på youtube: https://www.youtube.com/user/gabrieldahlgabridahl
Paradise League - Let's Go To Funk City: https://open.spotify.com/album/7JcHREvU ... tMzvcqTHKw
HirYoshima
Medlem++

Inlägg av HirYoshima »

Du har ju en poäng. Mer musikpengar borde gå mot folkmusikhållet och jazz/blues... Jag tror att de tänker att folk/jazz ändå kan fixa egna spelningar medans en symfoniorkester med 25-30 bandmedlemmar har svårt att få till spelningar där folk kommer och tittar utan bidrag. Här i Örebro finns ju flera heltidsanställda musiker (de sitter iaf och spelar inne på sina kontor varenda gång man går förbi konserthuset), hur många heltidsanställda folkmusiker känner du?

Men om gamla klassiska verk var beställningsjobb så är de ju att likställa med dagens pop. T ex. Melodifestivalen eller när skivbolag hyr in någon för att skriva en låt och sen en artist för att framföra sagda låt.
- - - - - - - - - - - - - - -
Varför jag går efter det där bandet? Jag blev ba sist...
Användarvisningsbild
cub
Medlem++

Inlägg av cub »

Irbit skrev:Hur ska man gå till väga för att dom statliga kulturbidragen ska hamna där dom bättre kommer till användning och nytta för flera personer. Är väl egentligen frågan som den här tråden kanske försöker få besvarad...... :lol:
Lobbyverksamhet av de som är insatt i både musik/kultur och hur statsapparaten fungerar.
Skriv svar