Plektrum?

Prata om övriga saker som rör bas-världen
Användarvisningsbild
funkys**t
Medlem++
Kontakt:

Re: Plektrum?

Inlägg av funkys**t »

TDHP skrev:Bild
Den kör jag också med. Spelade på tortex 0,73 men jag gillade inte storleken. Svarta nylon är något mindre men är lite mjukare så för att få samma anslag fick jag gå upp ett par storlekar.

Fast jag spelar med jazzIII till gitarr...
"Oh my god it's the funkys**t!"
Fender Precision-79, Fender JV-83, Fender CS P-59, Mesa
http://davidsodergrenshotfive.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
lowfreq
Medlem++

Inlägg av lowfreq »

Plektrum funkar guldfisk när jag spelar gitarr och då kör jag med antingen...
- Fender extra heavy
- Dunlop Gator 2.0
- Herco Flex 75

Till bas, vilket händer typ 1 gång var 5:e år ungefär, då föredrar jag .073
Don't mess with me, I do not want any treble!
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++

Inlägg av blackparkas »

Har fått hem en låda Brain kan tilläggas...

Klämmer på .88 as we speak.

Greppet på Maxgrip är ju TOTALT överlägset.
Plasten i BRAIN är ungefär som Dunlops Nylon. Alltså nå´n nylonaktig blandning medan det i Maxgrip är nå´n "hårdare" plast.

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
mikkejohansson
Medlem++

Inlägg av mikkejohansson »

Har du dem i tjockare variant?
Fender - Pedaler - GK - TKS
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++

Inlägg av blackparkas »

Jag har dem i de flesta varianter tror jag.

.53 .60 .73 .88 1.14 1.30

Som sagt, är det för greppets skull man kör Brain så ska man testa Maxgrip. TOTALT överlägset grepp om det är det man är ute efter.
Men plasten känns olika, Brain är mjukare "fetare" plast.

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Användarvisningsbild
mikkejohansson
Medlem++

Inlägg av mikkejohansson »

Har du Maxigrip hemma med? Hur litet antal skulle man få beställa av dig som "test"? Skulle gärna testa båda två i den tjockaste (och kanske den näst tjockaste) varianten...
Fender - Pedaler - GK - TKS
Användarvisningsbild
Geddan
VIP medlem

Re: Sv: Plektrum?

Inlägg av Geddan »

blackparkas skrev:Har fått hem en låda Brain kan tilläggas...

Plasten i BRAIN är ungefär som Dunlops Nylon. Alltså nå´n nylonaktig blandning medan det i Maxgrip är nå´n "hårdare" plast.
Gör inte jämförelsen förrän du spelat med dem en månad.
"Geddan - en av världens sämsta basister"
- Jan Hellman
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++

Inlägg av blackparkas »

mikkejohansson skrev:Har du Maxigrip hemma med? Hur litet antal skulle man få beställa av dig som "test"? Skulle gärna testa båda två i den tjockaste (och kanske den näst tjockaste) varianten...

Haha, du får väl beställa ETT bara du betalar portot.. :D

Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++

Inlägg av blackparkas »

Geddan skrev:
blackparkas skrev:Har fått hem en låda Brain kan tilläggas...

Gör inte jämförelsen förrän du spelat med dem en månad.

Varför?
Jag gillar varken Brain eller Maxgrip så jag kommer inte lira med dem i en månad. :D

Och efter vad jag förstod så har DU inte ens känt på Maxgrip-plektrumen. De sitter som fastlimmade om man jämför, jag gillar inte för mycket grepp, jag kan inte vrida dem hur som helst tycker jag, vilket jag vill kunna göra.

Användarvisningsbild
inber
VIP medlem

Inlägg av inber »

Jisses, vilka diskussioner. Jag är fascinerad över hur man kan vara så tvärsäker på vilka plektrum som går att spela med och vilka som är oanvändbara. :roll:

Jag vet inte ens vad jag brukar lira på, huvudsaken är att de är ganska tjocka. Plektrum som plektrum, så länge de inte böjer sig eller går av. Efter några minuters spel har man ju ändå ställt om sig...
Skriv som en klåpare om du vill uppfattas som en klåpare. Skriv gärna utan punkt och kommatecken, så har du minst en sak gemensam med den litterära celebriteten James Joyce - ingen orkar läsa vad du skrivit...
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++

Inlägg av blackparkas »

inber skrev:Jisses, vilka diskussioner. Jag är fascinerad över hur man kan vara så tvärsäker på vilka plektrum som går att spela med och vilka som är oanvändbara. :roll:

Jag vet inte ens vad jag brukar lira på, huvudsaken är att de är ganska tjocka. Plektrum som plektrum, så länge de inte böjer sig eller går av. Efter några minuters spel har man ju ändå ställt om sig...

Hoppas du inte menar mig!
Jag talar ENBART utifrån hur det är FÖR MIG och försökte beskriva skillnaderna på maxgrip/BRAIN för de som anser BRAIN är överlägsna etc, mest för att Maxgrip kanske är enklare att få tag på.

Hoppas verkligen inte någon tagit det som att det jag säger är hur det är punkt slut.
FÖR MIG finns det bara tortex och gatorgrip som gäller i 3 olika tjocklekar, och där är jag väldigt kinkig, även om jag givetvis kan spela med vilket plektrum som helst.

Användarvisningsbild
inber
VIP medlem

Inlägg av inber »

blackparkas skrev:
inber skrev:Jisses, vilka diskussioner. Jag är fascinerad över hur man kan vara så tvärsäker på vilka plektrum som går att spela med och vilka som är oanvändbara. :roll:

Hoppas du inte menar mig!
Jag talar ENBART utifrån hur det är FÖR MIG och försökte beskriva skillnaderna på maxgrip/BRAIN för de som anser BRAIN är överlägsna etc, mest för att Maxgrip kanske är enklare att få tag på.

Hoppas verkligen inte någon tagit det som att det jag säger är hur det är punkt slut.
FÖR MIG finns det bara tortex och gatorgrip som gäller i 3 olika tjocklekar, och där är jag väldigt kinkig, även om jag givetvis kan spela med vilket plektrum som helst.
Jag menar såklart enbart dig, Parkas. Alla andra som hellre äter en burk mask än kan tänka sig att spela på ett (1) sorts plektrum i en bestämd tjocklek, med en viss plastsort och ett specifikt, räfflat greppmönster har jag mycket större förståelse för. :wink:
Senast redigerad av inber den fre 15 feb 2013, 22:50, redigerad totalt 1 gånger.
Skriv som en klåpare om du vill uppfattas som en klåpare. Skriv gärna utan punkt och kommatecken, så har du minst en sak gemensam med den litterära celebriteten James Joyce - ingen orkar läsa vad du skrivit...
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++

Inlägg av blackparkas »

:(

Användarvisningsbild
inber
VIP medlem

Inlägg av inber »

blackparkas skrev::(
Seså, det var ju bara på skoj. Om du inte pungslår mig på frakten så kan jag tänka mig att omedelbart beställa en bunt av dina favvoplektrum MaxGrip, så jag blir lite mer upplyst om fördelarna. Även i de mörkaste och mest fördomsfulla läger har som bekant ljuset möjlighet att komma in och segra över tvivlet och okunskapen. :wink:
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++

Inlägg av blackparkas »

Mina favoritplektrum är de gula Tortex .73

Anledningen till att jag snackat så mycket om maxgrip är att dels så har mååånga här i stan gått över till dem efter att vi tog hem dem, en av de mest frekvent spelande gitarristerna uttryckte sig: "Varför har ni andra plektrum än de här hemma, det finns ju ingen anledning..."

Och dels för att några uttryckte ett missnöje över att det var svårt att få tag på BRAIN och jag ville visa på ett alternativ, men det hade man ju inte mycket för eftersom maxgrip minsann inte alls vara lika bra, det kan man ju komma fram till utan att ens testat!! :D

Så. Nej. Det är varken säljsnack eller ett förhärligande av ett favoritplektrum.
Jag gillar dem inte alls, men så gillar jag inte BRAIN heller.
Bara gula tortex. Och lila Gatorgripp .88 och i vissa fall Tortex .60
På Sweet Child of mine eller You could be mine MÅSTE man dessutom köra med Dunlop Nylon 1.0

Sådetså.

Anledningen till att jag inte gillar Maxgrip är dels för att det är fel plast för min smak, och dels för att greppet är så bra så när man vill vrida plektrumet för lite annan attack eller vad man ska säga, så går det nästan inte... :D

Måste vara helt lysande för de med mycket svett på fingrar/händer eller för de som ska spela jättesnabbt.

En till iakttagelse idag förutom att BRAIN har sämre grepp var att BRAINs plektrum är betydligt mjukare än Maxgrip.
Maxgrip 1.14 är ungefär som BRAIN 1.30
Maxgrip .73 är ungefär som BRAIN 1.14

Användarvisningsbild
Geddan
VIP medlem

Inlägg av Geddan »

blackparkas skrev:Jag har dem i de flesta varianter tror jag.

.53 .60 .73 .88 1.14 1.30
Jag undrar verkligen varför 1mm Brain inte finns att få tag på.
"Geddan - en av världens sämsta basister"
- Jan Hellman
Användarvisningsbild
lowfreq
Medlem++

Inlägg av lowfreq »

Hade en egen liten plektrum shootout för nån månad sen (för gitarrspelet).
Och, förutom den viktiga känslan så LÅTER det väldigt olika beroende på vilket plektrum man lirar på. Det plektrum jag spelar bäst med (Gator 2.0) låter inte bäst, det som låter bäst för min del är Fender extra heavy, därför spelar jag i första hand på just fender extra heavy.
Skillnaden är faktiskt förvånansvärt stor ljudmässigt. Då pratar jag alltså om plektrum för elgura.
Det borde vara likadant gällande basspel ? eller?
jo det är det säkert eftersom jag föredrar 073 (gula Tortex) till bas.
Don't mess with me, I do not want any treble!
Janne

Inlägg av Janne »

Äh, ni har inte provat plektrum på riktigt innan ni provat Jannes Chicmoddade ultex ;)
Bild

Bild
Användarvisningsbild
JazzBassillen
Medlem+

Inlägg av JazzBassillen »

Janne skrev:Äh, ni har inte provat plektrum på riktigt innan ni provat Jannes Chicmoddade ultex ;)
Bild

Bild
Ursäkta min okunnighet.
Vill du utveckla det där med Chicmodden?
Vad? Hur? Varför?
Schatz P/J, Fender Jazz CIJ, Ibanez AEB 10BK, Framus Triumph 4/60 EUB, Squier VM bandlös, Noname 3/4 plywoodkontra
Mesa/Boogie Buster, Ampeg SVT3-PRO, Lab Series L2, Roland Cube 60, TKS 1156 x2, Ampeg SVT 412 HE
Janne

Inlägg av Janne »

Ja, ursäkta, inte är du okunnig för att du inte förstår min Chicmodd. Basisten i bandet Chic gillade inte att spela med plektrum, ändå låter det som att han använder plektrum på en del ställen. Tydligen så använde han pekfingret som plektrum vilket ger ganska gött sound då det blir sån skillnad i ned/uppanslag pga av nageln. Det är det jag provat att härma med ett plektrum med påklistrad läderbit på ena sidan. Ger lite samma sound, plektrumen kommer nog ändå inte att gå i serietillverkning ;)
Användarvisningsbild
JazzBassillen
Medlem+

Inlägg av JazzBassillen »

Janne skrev:Ja, ursäkta, inte är du okunnig för att du inte förstår min Chicmodd. Basisten i bandet Chic gillade inte att spela med plektrum, ändå låter det som att han använder plektrum på en del ställen. Tydligen så använde han pekfingret som plektrum vilket ger ganska gött sound då det blir sån skillnad i ned/uppanslag pga av nageln. Det är det jag provat att härma med ett plektrum med påklistrad läderbit på ena sidan. Ger lite samma sound, plektrumen kommer nog ändå inte att gå i serietillverkning ;)
Spännande!
Måste vara perfekt för att lira Pekfingervalsen.
Schatz P/J, Fender Jazz CIJ, Ibanez AEB 10BK, Framus Triumph 4/60 EUB, Squier VM bandlös, Noname 3/4 plywoodkontra
Mesa/Boogie Buster, Ampeg SVT3-PRO, Lab Series L2, Roland Cube 60, TKS 1156 x2, Ampeg SVT 412 HE
Användarvisningsbild
Mr_Gul
Medlem

Inlägg av Mr_Gul »

Har benat mig igenom ett stort antal plektrum i jakt på "the one and only" och än så länge inte hittat helt rätt. De plektrum jag gillar mest är dock ESP 1mm med greppyta. De påminner lite om Ibanez-plektrumen med greppyta, men är större och har bättre grepp. De görs dock tyvärr inte längre då det bara var en tillfällig produktion i samband med någon form av reklamjippo (typiskt att man skulle falla för just det plektrumet då, eller hur?) så när jag slitit ner de fem jag har kvar så får jag återgå till favoriten jag hade innan ESP-plektrumen, nämligen 2mm Dunlop (de lila). I samband med en skivinspelning så testade jag också ett Mahalo ukulele-plektrum som i princip bara var hårdpressad filt, något som gav helt OK punch i anslaget utan att man fick det jobbiga klickljudet på köpet. Dock slet jag ut tre sådana på en dag, så det var ingenting jag stannade kvar vid.

För övrigt håller jag med mikkejohansson om att det inte är genren som bestämmer, det är soundet för låten som är det viktiga!
Woodo B7 Walnut (7-strängad), Washburn B-10 (bandlös), Samick (okänd modell)
Trace Elliot AH300-topp + Marshall 2x15"-låda, Hughes & Kettner BassForce XXL 300W-combo
T-Rex ToneTrunk 42, T-Rex The FuelTank Junior, Boss TU-3, Ibanez SB7/PD7/TC7/DE7
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Kontakt:

Inlägg av mrbaloo »

Jag måste nog klassas in som novis när det gäller plektrum. Visst jag spelar med plektrum ibland, men inte så ofta. Tidigare har jag trott att tjocka plektrum var bäst för mig (Dunlop JD Jazztones 207) och min spelstil. Men den här tråden har fått mig att fundera och känna efter.

Igår spelade jag igenom de plektrum jag hade hemma: Dunlop Jazztones 207, Alice (046, 071, 084), vita pratabas-plektrum, glanshammarplektrum (tack än en gång Pebbe!) samt Dunlop Tortex Wedge 073.

207:an fungerade nästan inte alls i jämförelse. Något dova och mer som fingerspelsljud med dem. De tunnaste Alice gav åtminstone mig en för snärtig ton och de tjockaste Alice blev för tjocka på något sätt. Tortex 073:orna blev faktiskt lite för vassa i tonen också.

Alice 071:orna gillade jag ganska bra men favoriterna blev nog de vita PB-plektrumen samt glanshammarplektret. De sista hade lite olika ton, men de var sköna att lira med och jag kunde få till ett (i mitt tycke) bra sväng.

Nu skall jag definitivt spela mer med plektrum och välja mellan fingerspel och plektrum där soundet krävs för att låten skall komma till sin rätt. Kul med sånt här!

/MrBaloo

Förresten, vad var det nu för plektrum de här vita PB- och Glanshammar-modellerna? Kanske vill jag ha lite fler såna i framtiden...
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem

Inlägg av fieldflower »

mrbaloo skrev:Jag måste nog klassas in som novis när det gäller plektrum. Visst jag spelar med plektrum ibland, men inte så ofta. Tidigare har jag trott att tjocka plektrum var bäst för mig (Dunlop JD Jazztones 207) och min spelstil. Men den här tråden har fått mig att fundera och känna efter.

Igår spelade jag igenom de plektrum jag hade hemma: Dunlop Jazztones 207, Alice (046, 071, 084), vita pratabas-plektrum, glanshammarplektrum (tack än en gång Pebbe!) samt Dunlop Tortex Wedge 073.

207:an fungerade nästan inte alls i jämförelse. Något dova och mer som fingerspelsljud med dem. De tunnaste Alice gav åtminstone mig en för snärtig ton och de tjockaste Alice blev för tjocka på något sätt. Tortex 073:orna blev faktiskt lite för vassa i tonen också.

Alice 071:orna gillade jag ganska bra men favoriterna blev nog de vita PB-plektrumen samt glanshammarplektret. De sista hade lite olika ton, men de var sköna att lira med och jag kunde få till ett (i mitt tycke) bra sväng.

Nu skall jag definitivt spela mer med plektrum och välja mellan fingerspel och plektrum där soundet krävs för att låten skall komma till sin rätt. Kul med sånt här!

/MrBaloo

Förresten, vad var det nu för plektrum de här vita PB- och Glanshammar-modellerna? Kanske vill jag ha lite fler såna i framtiden...
Bägge är Clayton-plektrum.

De vita är 0,8 mm Delrin.
Tror inte jag har några såna kvar, men kan kolla.

GH-plektrumen är 1,0 mm Colored Pearl.
Såna har jag kvar nåt hundratal men tänkte hålla fast vid att de endast säljs på plats i Glanshammar.
Så det kommer ett utmärkt tillfälle att köpa på sig såna i början av Maj (och så får man träffa en massa trevliga basister också.;))
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Kontakt:

Inlägg av mrbaloo »

Jag hittade några fler plekrum hemma också. Fender Extra Heavy verkade fungera bra det också och kändes helrätt i fingrarna och ljudmässigt. Sedan kan jag helt avfärda filtplektrum som man kan lira ukulele med. De låter bedrövligt till bas.

Mvh
mrbaloo
Skriv svar