Den kör jag också med. Spelade på tortex 0,73 men jag gillade inte storleken. Svarta nylon är något mindre men är lite mjukare så för att få samma anslag fick jag gå upp ett par storlekar.TDHP skrev:
Fast jag spelar med jazzIII till gitarr...
Den kör jag också med. Spelade på tortex 0,73 men jag gillade inte storleken. Svarta nylon är något mindre men är lite mjukare så för att få samma anslag fick jag gå upp ett par storlekar.TDHP skrev:
Gör inte jämförelsen förrän du spelat med dem en månad.blackparkas skrev:Har fått hem en låda Brain kan tilläggas...
Klämmer på .88 as we speak.
Greppet på Maxgrip är ju TOTALT överlägset.
Plasten i BRAIN är ungefär som Dunlops Nylon. Alltså nå´n nylonaktig blandning medan det i Maxgrip är nå´n "hårdare" plast.
mikkejohansson skrev:Har du Maxigrip hemma med? Hur litet antal skulle man få beställa av dig som "test"? Skulle gärna testa båda två i den tjockaste (och kanske den näst tjockaste) varianten...
Geddan skrev:Gör inte jämförelsen förrän du spelat med dem en månad.blackparkas skrev:Har fått hem en låda Brain kan tilläggas...
Klämmer på .88 as we speak.
Greppet på Maxgrip är ju TOTALT överlägset.
Plasten i BRAIN är ungefär som Dunlops Nylon. Alltså nå´n nylonaktig blandning medan det i Maxgrip är nå´n "hårdare" plast.
inber skrev:Jisses, vilka diskussioner. Jag är fascinerad över hur man kan vara så tvärsäker på vilka plektrum som går att spela med och vilka som är oanvändbara.![]()
Jag vet inte ens vad jag brukar lira på, huvudsaken är att de är ganska tjocka. Plektrum som plektrum, så länge de inte böjer sig eller går av. Efter några minuters spel har man ju ändå ställt om sig...
Jag menar såklart enbart dig, Parkas. Alla andra som hellre äter en burk mask än kan tänka sig att spela på ett (1) sorts plektrum i en bestämd tjocklek, med en viss plastsort och ett specifikt, räfflat greppmönster har jag mycket större förståelse för.blackparkas skrev:inber skrev:Jisses, vilka diskussioner. Jag är fascinerad över hur man kan vara så tvärsäker på vilka plektrum som går att spela med och vilka som är oanvändbara.![]()
Jag vet inte ens vad jag brukar lira på, huvudsaken är att de är ganska tjocka. Plektrum som plektrum, så länge de inte böjer sig eller går av. Efter några minuters spel har man ju ändå ställt om sig...
Hoppas du inte menar mig!
Jag talar ENBART utifrån hur det är FÖR MIG och försökte beskriva skillnaderna på maxgrip/BRAIN för de som anser BRAIN är överlägsna etc, mest för att Maxgrip kanske är enklare att få tag på.
Hoppas verkligen inte någon tagit det som att det jag säger är hur det är punkt slut.
FÖR MIG finns det bara tortex och gatorgrip som gäller i 3 olika tjocklekar, och där är jag väldigt kinkig, även om jag givetvis kan spela med vilket plektrum som helst.
Seså, det var ju bara på skoj. Om du inte pungslår mig på frakten så kan jag tänka mig att omedelbart beställa en bunt av dina favvoplektrum MaxGrip, så jag blir lite mer upplyst om fördelarna. Även i de mörkaste och mest fördomsfulla läger har som bekant ljuset möjlighet att komma in och segra över tvivlet och okunskapen.blackparkas skrev:
Jag undrar verkligen varför 1mm Brain inte finns att få tag på.blackparkas skrev:Jag har dem i de flesta varianter tror jag.
.53 .60 .73 .88 1.14 1.30
Ursäkta min okunnighet.
Spännande!Janne skrev:Ja, ursäkta, inte är du okunnig för att du inte förstår min Chicmodd. Basisten i bandet Chic gillade inte att spela med plektrum, ändå låter det som att han använder plektrum på en del ställen. Tydligen så använde han pekfingret som plektrum vilket ger ganska gött sound då det blir sån skillnad i ned/uppanslag pga av nageln. Det är det jag provat att härma med ett plektrum med påklistrad läderbit på ena sidan. Ger lite samma sound, plektrumen kommer nog ändå inte att gå i serietillverkning
Bägge är Clayton-plektrum.mrbaloo skrev:Jag måste nog klassas in som novis när det gäller plektrum. Visst jag spelar med plektrum ibland, men inte så ofta. Tidigare har jag trott att tjocka plektrum var bäst för mig (Dunlop JD Jazztones 207) och min spelstil. Men den här tråden har fått mig att fundera och känna efter.
Igår spelade jag igenom de plektrum jag hade hemma: Dunlop Jazztones 207, Alice (046, 071, 084), vita pratabas-plektrum, glanshammarplektrum (tack än en gång Pebbe!) samt Dunlop Tortex Wedge 073.
207:an fungerade nästan inte alls i jämförelse. Något dova och mer som fingerspelsljud med dem. De tunnaste Alice gav åtminstone mig en för snärtig ton och de tjockaste Alice blev för tjocka på något sätt. Tortex 073:orna blev faktiskt lite för vassa i tonen också.
Alice 071:orna gillade jag ganska bra men favoriterna blev nog de vita PB-plektrumen samt glanshammarplektret. De sista hade lite olika ton, men de var sköna att lira med och jag kunde få till ett (i mitt tycke) bra sväng.
Nu skall jag definitivt spela mer med plektrum och välja mellan fingerspel och plektrum där soundet krävs för att låten skall komma till sin rätt. Kul med sånt här!
/MrBaloo
Förresten, vad var det nu för plektrum de här vita PB- och Glanshammar-modellerna? Kanske vill jag ha lite fler såna i framtiden...