iPad - Vilka musik appar använder du?

Prata om övriga saker som rör bas-världen
Skriv svar
Användarvisningsbild
bjelkeman
Medlem++
Kontakt:

iPad - Vilka musik appar använder du?

Inlägg av bjelkeman »

Jag tycker det vore intressant att veta hur ni använder era iPads i musik och runt omkring.

Rix nämnde t.ex här
Rix skrev: Vi har kört padda med Garageband live flera gånger, som ljudbank. USB-klav och sen nåt fint orgelljud. Funkar faktiskt suveränt. Från och med nu så använder vi padden som mixer (http://www.mackie.com/products/dlseries/" onclick="window.open(this.href);return false;) och ljus-bord (DMX över WiFi).
Mer exempel och tips på appar vore guld.
Spelar metall med Orbital Decay.
Warwick $$ & Ibanez, Mesa Carbine, Darkglass MT900, Quad Cortex, TKS.
Mina besök hos Neural DSP, Darkglass och Mayones.
Användarvisningsbild
bjelkeman
Medlem++
Kontakt:

Re: iPad - Vilka musik appar använder du?

Inlägg av bjelkeman »

Jag använder Jam Tracks, när jag vill öva med kompband i en speciell tonart och stil. http://www.ninebuzz.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

Tab PRO HD när jag vill få självspelande bas/obas tabbar för en speciell låt som jag vill lära mig. Kräver en billig prenumeration. http://app.ultimate-guitar.com/apps/ipad/tabpro/" onclick="window.open(this.href);return false;
Indigo
Medlem++

Inlägg av Indigo »

Jag använder min iPad främst som synt. Använder mest fantastiska Bebot och AniMoog. Moog Filtatron är jäkligt häftig också, men den har jag inte hunnit experimentera så mycket med än. Jag har GarageBand också, men det har jag knappt använt. Men det blir nog det om man skulle få för sig att spela in i iPad:en.

Jag använder även en app som heter Notability, grym för att göra anteckningar vid rep och ha organiserat inför nästa rep eller gig.
Fender - Squier - Tobias - Gibson - Ampeg
Användarvisningsbild
Zyrran
Medlem++

Inlägg av Zyrran »

Jag kör Songsterr, skoj att spela med till, stort utbud på tabbade låtar och vettiga funktioner i, värt sina 22kr eller vad det nu kostade.
Användarvisningsbild
Fernan
Kontot är inaktiverat

Inlägg av Fernan »

Xewton Music studio, Auria DAW, GarageBand, OnSong, DrumBeats, ThumbJam, DrumJam, Drumloops HD, IRealb, mfl. En del köptes till Iphonen men jag har installerat det på Ipaden också.
Användarvisningsbild
Aslan
Medlem++

Inlägg av Aslan »

GarageBand för inspelning/övning
ForScore för kompskisser på gig
iRealBook för jazzmingel
JamUp för övning/play-along
Spector NS2A | Spector NS5CRFM | Yamaha BB1025X | Yamaha BB425 | Fender P78 | Fender Precision HPD | Sire V7 5str bandlös | Mesa/Boogie Walkabout | Mesa/Boogie TT800 | Mesa/Boogie PH410 | Mesa/Boogie RR410 | Mesa/Boogie Walkabout Scout 1x15
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem

Inlägg av Jan Hellman »

Framförallt appen Set List Maker för att hålla reda på låtlistor + spela upp backing tracks.

Sent from my iPhone using Tapatalk 2
Användarvisningsbild
bjelkeman
Medlem++
Kontakt:

Inlägg av bjelkeman »

AudioStretch http://www.audiostretch.com/AudioStretc ... oriOS.html" onclick="window.open(this.href);return false;

En riktigt bra app som jag använder för flera saker.

- loopa ett visst segment av en låt när jag övar mot ett backingtrack
- dra ner farten på ett segment om jag har svårt att hinna med
- dra ner farten för att enklare ta ut en basgång

Dessutom har appen ett mycket bättre användarinterface än Music på iPad, som har väldigt plottriga kontroller, vilket t.ex. är problematiskt när man scrubbar fram och tillbaka i en låt för att höra ett visst segment.

Rekommenderas!
Användarvisningsbild
Rix
Hedersmedlem
Kontakt:

Inlägg av Rix »

PolyTune för iOS när man inte har den vanliga stämapparaten till hands.

https://itunes.apple.com/se/app/polytun ... ?l=en&mt=8" onclick="window.open(this.href);return false;

Edit: Finns kanske bara för iPhone men ändå..
Senast redigerad av Rix den sön 21 apr 2013, 19:01, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
BB3000S
VIP medlem

Inlägg av BB3000S »

Audiobus är en smart liten app som gör att man kan "seriekoppla" flera musikappar, så att man tex kan få in syntar, trummaskiner, gitarr/baseffektappar osv i Garageband. Mycket användbart o kul!
| BB1000| BB2000 | BB3000 | BB5000 |
| Stingray | Jazz | Precision | Cirrus |

| Aguilar db680 | Ampeg SVT-IIp | EBS HD350 |
| Bergantino AE410 | EBS ProLine 410 | Carvin 410+118 |

Användarvisningsbild
Punkster
Medlem+++

Inlägg av Punkster »

AniMoog och Bebot är två grymma synthappar. AniMoog är ganska avancerad och klarar det mesta, men är tokdyr för att vara en app. Bebot tror jag kostar 15 spänn och är väl mer av karaktären leksak, men ägnar man lite tid åt den så inser man hur användbar den faktiskt är.
/Linus
Indigo
Medlem++

Inlägg av Indigo »

Punkster skrev:AniMoog och Bebot är två grymma synthappar. AniMoog är ganska avancerad och klarar det mesta, men är tokdyr för att vara en app. Bebot tror jag kostar 15 spänn och är väl mer av karaktären leksak, men ägnar man lite tid åt den så inser man hur användbar den faktiskt är.
Bebot är grym! Har använt den som syntbas på ett flertal gig. Otroligt lätt-tweakad och låter riktigt bra!
Användarvisningsbild
bjelkeman
Medlem++
Kontakt:

Inlägg av bjelkeman »

Songwriter's Pad, för at jobba med låttexter. Inget som man inte kan göra likaväl på en dator, förutom att man kan sätta den på en iKlip på mickstället och sitta med gitarren i knät och påta texter lite lättare, kanske. http://songwriterspad.com/songwriting-s ... -app-ipad/" onclick="window.open(this.href);return false;

Den är lite klumpig i användargränssnittet, men jag fick ut en helt ny låttext på ett par timmar, duger åt mig i alla fall. :)
Yossarian
Medlem

Inlägg av Yossarian »

Vet någon om det finns något liknande bebot för android? Har varit avundsjuk på apple-användare läääänge..
Användarvisningsbild
Fernan
Kontot är inaktiverat

Inlägg av Fernan »

Ny favorit är Jamup Pro XT med ett antal "bundles". Låter riktigt bra och är nu "hörlursfavorit" för både gitarr o bas. Skaffade också en iRig Stomp ...rätt sjukt att man nu kan dra igång sin gamla Hagström PA80 (SS från -68) och få den att låta likt en Marshall , Vox, etc...
Indigo
Medlem++

Inlägg av Indigo »

Fernan skrev:Ny favorit är Jamup Pro XT med ett antal "bundles". Låter riktigt bra och är nu "hörlursfavorit" för både gitarr o bas. Skaffade också en iRig Stomp ...rätt sjukt att man nu kan dra igång sin gamla Hagström PA80 (SS från -68) och få den att låta likt en Marshall , Vox, etc...
SansAmp finns ju med där också, schysst! Får nog bli ett test så småningom!
Användarvisningsbild
Fernan
Kontot är inaktiverat

Inlägg av Fernan »

Indigo skrev:
Fernan skrev:Ny favorit är Jamup Pro XT med ett antal "bundles". Låter riktigt bra och är nu "hörlursfavorit" för både gitarr o bas. Skaffade också en iRig Stomp ...rätt sjukt att man nu kan dra igång sin gamla Hagström PA80 (SS från -68) och få den att låta likt en Marshall , Vox, etc...
SansAmp finns ju med där också, schysst! Får nog bli ett test så småningom!
Japp, köpte den ena Bass-amp "bundle:n" med SVT, Sansamp, B15, GK, SWR...måste säga att B15 låter svinbra. Ett plus är att man enkelt kan ladda hem presets som andra skapat. Köpte utöver "Bass Amp 1" även "Pro Pack", "Boutiqe Expansion pack" som innehåller Hiwatt DR103 och "Classic Expansion pack" som bla har en schysst akustisk gitarr-modell.
+ inbyggd looppedal...
Användarvisningsbild
Fernan
Kontot är inaktiverat

Inlägg av Fernan »

Ska köra ett gig i kväll med iRig Stomp + Ipad + JamupPro XT istället för ME50B:n...kör en Ampeg B15 patch med EBS Octabass som främsta "virtuella" effekt + en rörkompressor.
Användarvisningsbild
bjelkeman
Medlem++
Kontakt:

Inlägg av bjelkeman »

Fernan skrev:Ska köra ett gig i kväll med iRig Stomp + Ipad + JamupPro XT istället för ME50B:n...kör en Ampeg B15 patch med EBS Octabass som främsta "virtuella" effekt + en rörkompressor.
Kul, berätta hur det blev.
Användarvisningsbild
Fernan
Kontot är inaktiverat

Inlägg av Fernan »

bjelkeman skrev:
Fernan skrev:Ska köra ett gig i kväll med iRig Stomp + Ipad + JamupPro XT istället för ME50B:n...kör en Ampeg B15 patch med EBS Octabass som främsta "virtuella" effekt + en rörkompressor.
Kul, berätta hur det blev.
Japp, kan tillägga att jag skickar signalen från iRig Stomp till både PA och till min Weber 6S100 + 410:a..och det funkade vid soundcheck..
...dags att dra iväg till giget nu..
Användarvisningsbild
Fernan
Kontot är inaktiverat

Inlägg av Fernan »

Det funkade bra, jag är inte en sån som håller på och byter effekter mitt i låtar och alltså behöver använda
fötterna till sånt, men iRig-Stomp:en gör att man kan koppla in och ur Ipad:en ut signalkedjan. Sen får man välja presets på Ipad:en, eller slå av/på effekterna via Live View eller Amp/FX View.

Effekterna indelas i kategorierna NoiseGate, Stomp, Delay, Filter, Modulation och Reverb. Man kan ha flera pedaler i en viss kategori i signalkedjan (ex NG -> Stomp -> Stomp -> Amp -> Mod).

Som jag ser det kan man jobba med Jamup på flera olika sätt:

1. Lagra presets med önskade förstärkare + aktiva effekter. T ex så skulle man då kunna ha en "Bank" med
presets:

- A1 (Amp = SVT, Stomp = Sansamp)
- A2 (Amp = SVT, Filter = BossEQ, Mod = Octabass)
- A3 (Amp = B15, Mod = BossChorus)
- A4 (Amp = B15)
...osv

Bild

2. Använda Amp/Fx View, och slå av/på effekterna direkt i signalkedjan:

Bild

3. Använd Live View för att dels byta presets men också för att slå av/på effekter i aktiv preset. Det blir ju lite som en kombination av 1 o 2.
En begränsning just nu är att även om jag har ex 3 st pedaler i kategorin "Stomp"
i min signalkedja så visar alltid Live View bara en pad för "Stomp", vilket då innebär att jag slår av/på alla 3 pedalerna i "Stomp"-kategorin samtidigt.... Man skulle ju då haft pads för "Stomp1, Stomp2, Stomp3"...
Det kan ju finnas tillfällen då man alltid vill ha ex Sansamp aktiv men kunna slå av och på en TubeScreamer eller nån
annan pedal i samma kategori...

Bild

Lite kassa Iphone-bilder från igår:

Ipad:en sitter på mickstativet med en iKlip.

Bild

iRig-Stomp-pedalen syns på golvet nere i bildens vänstra hörn:

Bild

Bild
Användarvisningsbild
strummer
VIP medlem

Inlägg av strummer »

Jag har pocketGK, Kaossilator och Cubasis.
Kompressor, det är livet!
Skriv svar