Det funkade bra, jag är inte en sån som håller på och byter effekter mitt i låtar och alltså behöver använda
fötterna till sånt, men iRig-Stomp:en gör att man kan koppla in och ur Ipad:en ut signalkedjan. Sen får man välja presets på Ipad:en, eller slå av/på effekterna via Live View eller Amp/FX View.
Effekterna indelas i kategorierna NoiseGate, Stomp, Delay, Filter, Modulation och Reverb. Man kan ha flera pedaler i en viss kategori i signalkedjan (ex NG -> Stomp -> Stomp -> Amp -> Mod).
Som jag ser det kan man jobba med Jamup på flera olika sätt:
1. Lagra presets med önskade förstärkare + aktiva effekter. T ex så skulle man då kunna ha en "Bank" med
presets:
- A1 (Amp = SVT, Stomp = Sansamp)
- A2 (Amp = SVT, Filter = BossEQ, Mod = Octabass)
- A3 (Amp = B15, Mod = BossChorus)
- A4 (Amp = B15)
...osv
2. Använda Amp/Fx View, och slå av/på effekterna direkt i signalkedjan:
3. Använd Live View för att dels byta presets men också för att slå av/på effekter i aktiv preset. Det blir ju lite som en kombination av 1 o 2.
En begränsning just nu är att även om jag har ex 3 st pedaler i kategorin "Stomp"
i min signalkedja så visar alltid Live View bara en pad för "Stomp", vilket då innebär att jag slår av/på alla 3 pedalerna i "Stomp"-kategorin samtidigt.... Man skulle ju då haft pads för "Stomp1, Stomp2, Stomp3"...
Det kan ju finnas tillfällen då man alltid vill ha ex Sansamp aktiv men kunna slå av och på en TubeScreamer eller nån
annan pedal i samma kategori...
Lite kassa Iphone-bilder från igår:
Ipad:en sitter på mickstativet med en iKlip.
iRig-Stomp-pedalen syns på golvet nere i bildens vänstra hörn: