Sous vide
- midlifecrisis
- Medlem++
Sous vide
Funderar på att skaffa en sådan maskin. Någon här som har erfarenhet av dem?
"Förutom ett lätt överbett är jag perfekt"
-Freddie Mercury
-Freddie Mercury
- inber
- VIP medlem
Re: Sous vide
Sous vide? Dyra grejor, middis. Du kanske måste sälja någon bas för att täcka upp. Och då vet du var jag finns. 
Sent from my iPad using Tapatalk

Skriv som en klåpare om du vill uppfattas som en klåpare. Skriv gärna utan punkt och kommatecken, så har du minst en sak gemensam med den litterära celebriteten James Joyce - ingen orkar läsa vad du skrivit...
- midlifecrisis
- Medlem++
Haha! En dig närstående person driver på.... Dessutom har priserna sjunkit dramatiskt.inber skrev:Sous vide? Dyra grejor, middis. Du kanske måste sälja någon bas för att täcka upp. Och då vet du var jag finns.
-Freddie Mercury
-Freddie Mercury
- engson
- Hedersmedlem
Tack för frågan/tråden! Gav upphov till en stunds googlande och kunskapsinhämtande...
Tror dock att det är överkurs för min del just nu i alla fall. Men helt klart spännande och intressant!
Tror dock att det är överkurs för min del just nu i alla fall. Men helt klart spännande och intressant!
- midlifecrisis
- Medlem++
Folk kunniga inom matlagning hävdar att sous vide är det största som hänt inom matlagnigskonsten sedan elden tämjdes. Jag blir nyfiken! Och, som sagt, grejorna har blivit mycket billigare sen kineserna börjat tillverka dem.engson skrev:Tack för frågan/tråden! Gav upphov till en stunds googlande och kunskapsinhämtande...
-Freddie Mercury
-Freddie Mercury
- inber
- VIP medlem
Det coola är väl, om jag förstått rätt, att man kan tillaga på låg värme under lång tid, och inneslutet, vilket innebär att man bevarar saftigheten i råvarorna.
Pratabasarna får nu en ny kryptisk term att lära sig, vid sidan av alla MIM, MIJ och annat fikonsnack.
Pratabasarna får nu en ny kryptisk term att lära sig, vid sidan av alla MIM, MIJ och annat fikonsnack.

Skriv som en klåpare om du vill uppfattas som en klåpare. Skriv gärna utan punkt och kommatecken, så har du minst en sak gemensam med den litterära celebriteten James Joyce - ingen orkar läsa vad du skrivit...
- Sunken
- Medlem++
- Kontakt:
Re: Sv: Sous vide
Det går ju att fulköra med vanliga plastpåsar, gärna av tjockare modell, och helt sonika suga luften ur plastpåsen.
En digitaltermometer i ett vattenbad på spisen och en gnutta tålamod så går det att uppnå fullgoda resultat.
Ja, det är värt det.
Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2
En digitaltermometer i ett vattenbad på spisen och en gnutta tålamod så går det att uppnå fullgoda resultat.
Ja, det är värt det.
- rockern
- Medlem+
Om man inte vill så behöver man verkligen inte lägga tusentals kronor på ett vattenbad. Antingen gör man som du säger och kör på spisen.Sunken skrev:Det går ju att fulköra med vanliga plastpåsar, gärna av tjockare modell, och helt sonika suga luften ur plastpåsen.
Ja, det är värt det.
Vill man ha lite bättre temperaturkontroll kan man själv koppla en PID-regulator som reglerar typ en Crock pot. (har precis gjort det själv, funkar ypperligt!) Det kostar så klart några slantar men går utan problem under 1000:-. Vill man sedan byta upp sig så kan man koppla in en doppvärmare istället och skaffa en pump så har man i princip en sådan här.
Sandberg JM4
EBMM SR4 Classic
Thunderfunk 550-B
TKS 215/size]
EBMM SR4 Classic
Thunderfunk 550-B
TKS 215/size]
- midlifecrisis
- Medlem++
Hade funderat på ett hembygge själv men frun gillar inte utseende på något sådant i hennes kök. Siktar på den här istället
http://www.sousvidesupreme.com/SousVide ... &DeptID=17&&" onclick="window.open(this.href);return false;
Är ni nöjda med hur maten blir?
http://www.sousvidesupreme.com/SousVide ... &DeptID=17&&" onclick="window.open(this.href);return false;
-Freddie Mercury
-Freddie Mercury
- midlifecrisis
- Medlem++
Stäämer men än viktigare är hur mört det blir. Man omvandlar kollagenet till gelatin. En seg viltstek kan tydligen bli som smör. Grönsaker funkar det tydligen också på men det skiter jag i. Jag vill ha mört kött!!!inber skrev:Det coola är väl, om jag förstått rätt, att man kan tillaga på låg värme under lång tid, och inneslutet, vilket innebär att man bevarar saftigheten i råvarorna.
-Freddie Mercury
-Freddie Mercury
- inber
- VIP medlem
Hm, 695 EUR. Jag hade hoppats att du skulle välja något dyrare, så att du hade varit lagom mjuk när jag lade ett skambud på din Nash-bas. Verkar som att jag får hålla mig till enbart femsträngat ett tag till.midlifecrisis skrev:Hade funderat på ett hembygge själv men frun gillar inte utseende på något sådant i hennes kök. Siktar på den här istället

- midlifecrisis
- Medlem++
Nashen behåller vi nog.inber skrev:Hm, 695 EUR. Jag hade hoppats att du skulle välja något dyrare, så att du hade varit lagom mjuk när jag lade ett skambud på din Nash-bas. Verkar som att jag får hålla mig till enbart femsträngat ett tag till.midlifecrisis skrev:Hade funderat på ett hembygge själv men frun gillar inte utseende på något sådant i hennes kök. Siktar på den här istället
Härborta behöver man bara betala 569 daler

-Freddie Mercury
-Freddie Mercury
- Sunken
- Medlem++
- Kontakt:
Jag förstår. Hade pengar och prio funnits här hade jag nog kunnat tänka mig att köpa en riktig ( givetvis relic).midlifecrisis skrev:Hade funderat på ett hembygge själv men frun gillar inte utseende på något sådant i hennes kök. Siktar på den här istället
Nöjd? Absolut.
Tänk bara på att du vill ha tid kvar att få till en snabb stekyta på, som sista steg. Maillard-effekten. Viktiga grejer.
Dessa maskiner gör inte underverk, men du får en köttbit som är perfekt tillagad, jämnt igenom. De flesta köttmodeller är ju rätt möra innan man stekt ihjäl dem.
- inber
- VIP medlem
Mäh! Du var roligare förr, när du köpte fler basar än du kunde hålla reda på...midlifecrisis skrev:Nashen behåller vi nog.inber skrev:Hm, 695 EUR. Jag hade hoppats att du skulle välja något dyrare, så att du hade varit lagom mjuk när jag lade ett skambud på din Nash-bas. Verkar som att jag får hålla mig till enbart femsträngat ett tag till.midlifecrisis skrev:Hade funderat på ett hembygge själv men frun gillar inte utseende på något sådant i hennes kök. Siktar på den här istället

- FreCKo
- Medlem++
Kocken i videon på länken ovan lägger alltså 2 dagar på att göra en stekt kycklingfilé som man ska "slänga i pannan och steka på lite när man kommer hem från jobbet"? Om apparaten kostar 700 dollar kunde han väl ändå gjort något LITE mer avancerat än en kycklingfilé?midlifecrisis skrev:Hade funderat på ett hembygge själv men frun gillar inte utseende på något sådant i hennes kök. Siktar på den här istället
- FreCKo
- Medlem++
OBS: Inget ont om tillagningssättet eller folks planer på att köpa en, kändes bara lite dumt att visa upp en sådan "enkel" sak i en apparat för så mycket pengar. Man vill ju inte se någon steka falukorv i en stekpanna för 5000kr liksom.
- BB3000S
- VIP medlem
I USA vill man nog det.FreCKo skrev:OBS: Inget ont om tillagningssättet eller folks planer på att köpa en, kändes bara lite dumt att visa upp en sådan "enkel" sak i en apparat för så mycket pengar. Man vill ju inte se någon steka falukorv i en stekpanna för 5000kr liksom.

Inget ont om sous vide, bara frun upplåter ytan på köksbänken vore det nog närmast en done deal att skaffa en. Blev bjuden på en sous vide köttbit o hos en kollega nu i veckan, var sanslöst gott.
| BB1000| BB2000 | BB3000 | BB5000 |
| Stingray | Jazz | Precision | Cirrus |
| Aguilar db680 | Ampeg SVT-IIp | EBS HD350 |
| Bergantino AE410 | EBS ProLine 410 | Carvin 410+118 |
- anli
- VIP medlem
Rör inte min Weber!!
Grill is the shit
Grill is the shit
TECHNICIÄNS ÖF SPÅCE SHIP EÅRTH THIS IS YÖÜR CÄPTÅIN SPEÄKING YÖÜR ØÅPTÅIN IS DEA̋D
- BB3000S
- VIP medlem
Haha, +1 men det är ju det som är grejen - man grillar såklart fortfarande köttet på sin Weber.anli skrev:Rör inte min Weber!!
Grill is the shit

- FreCKo
- Medlem++
Så man kokar köttet i 72h för att sen steka det...?BB3000S skrev:Haha, +1 men det är ju det som är grejen - man grillar såklart fortfarande köttet på sin Weber.anli skrev:Rör inte min Weber!!
Grill is the shit
- BB3000S
- VIP medlem
Kanske inte nödvändigtvis 72h, men just så - först värma upp det så det är tillagat o klart, sen steka på det eller grilla till det en snabbis så man får rätta ytan och smaken från grillen. Var skeptisk tills häromdan.FreCKo skrev:Så man kokar köttet i 72h för att sen steka det...?BB3000S skrev:Haha, +1 men det är ju det som är grejen - man grillar såklart fortfarande köttet på sin Weber.anli skrev:Rör inte min Weber!!
Grill is the shit

- inber
- VIP medlem
Om sous vide nu är den största revolutionen inom matlagningskonsten sedan elden, och används i proffskök, så kanske man ska vara lite mer vidsynt...?FreCKo skrev:Så man kokar köttet i 72h för att sen steka det...?BB3000S skrev:Haha, +1 men det är ju det som är grejen - man grillar såklart fortfarande köttet på sin Weber.anli skrev:Rör inte min Weber!!
Grill is the shit
Väl tillagad mat ("kött") bör ha en saftig kärna och en fin stekyta, det är nog de flesta överens om.
Du får den saftiga kärnan genom att tillaga maten på låg värme under lång tid. Vakuumet gör att kokpunkten sänks. Fukten i köttet ångar inte bort, som i Anlis medeltidskonstruktion, utan innesluts i påsen. Vi pratar high-tech här, inte någon jävla vattenkastrull.
Stekytan får man fram genom att steka upp köttet i en panna precis före serveringen.
Inga konstigheter, men oerhört raffinerat.
- anli
- VIP medlem
men den blir genomkokt... inte blodig?
TECHNICIÄNS ÖF SPÅCE SHIP EÅRTH THIS IS YÖÜR CÄPTÅIN SPEÄKING YÖÜR ØÅPTÅIN IS DEA̋D
- inber
- VIP medlem
Tänk inte som en stockkonservativ dumbom nu. Sous vide är fantastiskt. Grill är fantastiskt. Men de är bra på olika sätt. Man måste inte välja en (1) av dem.anli skrev:men den blir genomkokt... inte blodig?
- Mike
- The Transporter
Vare nån som sa grill?
Weber, klapp, klapp, klapp!!!
Weber, klapp, klapp, klapp!!!
TVR!
Because Porsche are for girls.
Because Porsche are for girls.