Sansamp frågor

Prata om effekter och pedaler
Användarvisningsbild
bjelkeman
Medlem++
Kontakt:

Sansamp frågor

Inlägg av bjelkeman »

Jag köpte en begagnad Sansamp Bass Driver Programmable, med tre kanaler. Den är tänkt att användas till två saker främst:
  • lajna till PA/medhörning när jag inte får/kan ha min Mesa Carbine M6 med mig (då jag hellre tar ljudet från den) och
  • forma ljudet, med en snabbt tramp, utan att behöva pilla med tonrattar, då jag använder ett par basar som låter väldigt olika just nu, och vill få dem lite närmare varandra i ljudet
Jag pluggade in den som hastigast i M6an när jag fick den och trodde genast att jag köpt en trasig Sansamp. Den brusade mycket och hade lite mystisk ljud för sig. I dag så satt jag mig ner och kollade lite noggrannare.

Om jag pluggar in den i min Ibanez Promethean top (sätter tonkontrollerna på neutralt), och bara har Sansampen och en bas (aktiv eller passiv), inkopplad, så är det ganska tyst. Om jag gör det samma med M6an så brusar det, ganska mycket vid vissa Sansamp inställningar. Främst så verkar det vara om man drar på "Presence" och "Drive", men "Presence" verkar vara den värsta boven.

Om jag kopplar in mina overdrive/dist pedaler, utan Sansampen, i M6an (en Darkglass Microtubes Vintage och en Stinkfoot SD-1), båda eller en-och-en, så har jag inte alls samma problem. Det verkar vara Sansampen som står för bruset. Men inte om den är körs via Promethean toppen.

Så, frågan är, är Sansamp + Carbine M6 = dålig kombo? M6an är en hybrid, med rör-preamp. Är den känsligare för brus än en hel-transistor amp som Promethean toppen? Eller är det något annat uppenbart som jag inte fattat?
Spelar metall med Orbital Decay.
Warwick $$ & Ibanez, Mesa Carbine, Darkglass MT900, Quad Cortex, TKS.
Mina besök hos Neural DSP, Darkglass och Mayones.
Användarvisningsbild
inber
VIP medlem

Re: Sansamp frågor

Inlägg av inber »

Vad skumt. Men menar du brus eller brum?

(Ungdomarna här på forumet som aldrig upplevt kassettbanden och vinylskivan kallar ju 50 Hz-brum för brus. Det är därför jag frågar.)
Skriv som en klåpare om du vill uppfattas som en klåpare. Skriv gärna utan punkt och kommatecken, så har du minst en sak gemensam med den litterära celebriteten James Joyce - ingen orkar läsa vad du skrivit...
Användarvisningsbild
flagg
Medlem+

Re: Sv: Sansamp frågor

Inlägg av flagg »

Precensekontrollen är väldigt bra på att förstärka brum från störningskällor i närheten såsom nätagg/dimmrar etc. Bättre kabel mellan bas och Sansamp löste problemet för mig.
Användarvisningsbild
bjelkeman
Medlem++
Kontakt:

Inlägg av bjelkeman »

inber skrev:Vad skumt. Men menar du brus eller brum?

(Ungdomarna här på forumet som aldrig upplevt kassettbanden och vinylskivan kallar ju 50 Hz-brum för brus. Det är därför jag frågar.)
Brus, inte något som liknar jordningsbrumm alltså.
(Tack för att du blandar in mig med ungdomarna, det värmer, jag är närmare PB50 klubben numera. :) )
flagg skrev:Precensekontrollen är väldigt bra på att förstärka brum från störningskällor i närheten såsom nätagg/dimmrar etc. Bättre kabel mellan bas och Sansamp löste problemet för mig.
Nätagget är ett Cioks - Schizophrenic, med isolerade utgångar, så det borde inte vara problemet (tror jag). Jag kör Fender's tyglindade kablar just nu. Inte helt billiga, har andra kablar att testa med. Skall göras.
Användarvisningsbild
flagg
Medlem+

Re: Sv: Sansamp frågor

Inlägg av flagg »

I mitt fall har vi en sån där golvlampa med dimmer i repan, och det var störningar från den mina sunkiga kablar plockade upp, och som jag inte hört förut men som precensekretsen i BDDI:n förstärkte som tusan. Bytte inte till några särskilt dyra kablar, det var mest att de dåliga var riktigt dåliga (nödinköpta på Teknikmagasinet efter musikaffärerna stängt vill jag minnas).
Användarvisningsbild
inber
VIP medlem

Inlägg av inber »

bjelkeman skrev:
inber skrev:Vad skumt. Men menar du brus eller brum?

Brus, inte något som liknar jordningsbrumm alltså.
(Tack för att du blandar in mig med ungdomarna, det värmer, jag är närmare PB50 klubben numera. :) )
Jo, jag har ju träffat dig i Glanshammar, och du verkade ju vara åtminstone 30... :wink:

Om du har glädje av det kan du få låna min VT Bass att testa med. En annan produkt, men från samma företag.
Skriv som en klåpare om du vill uppfattas som en klåpare. Skriv gärna utan punkt och kommatecken, så har du minst en sak gemensam med den litterära celebriteten James Joyce - ingen orkar läsa vad du skrivit...
Indigo
Medlem++

Inlägg av Indigo »

Presence-ratten hade jag alltid på noll under min Sansamp-tid, den adderade bara brus och en väsande jobbig diskant. Så håller du den nere borde det inte vara något problem, det var det inte för mig i alla fall, och jag har haft de flesta olika Sansamp-varianterna :)
Fender - Squier - Tobias - Gibson - Ampeg
Bullen
Medlem++

Inlägg av Bullen »

Presenceratten kan vara boven ja. Väldigt vass topp i sansamp om man inte är försiktig.
Ang. att ratta dem, om du gillade ljudet vi hade i min när vi testade grejer på GH träffen så är det SVT-inställningen du ska ratta in, kör alltid på den och det låter överjävligt bra oavsett vad jag pluggar in :)
Dödsthrash från småland
http://www.facebook.com/DethroneSWE" onclick="window.open(this.href);return false;
http://dethroneswe.bandcamp.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
bjelkeman
Medlem++
Kontakt:

Inlägg av bjelkeman »

Ok Bullen, ska provas! :tummenupp:
Skriv svar