bästa kompressorn

Prata om effekter och pedaler
Användarvisningsbild
Basmagnus
Medlem++

Re: bästa kompressorn

Inlägg av Basmagnus »

lowfreq skrev:En annan riktigt bra pedal-kompressor är Effectrode PC-2A,
den funkar likt en riktig LA-2A, låter kanonbra till bas, ångrar att jag sålde min.
MEN, den är ganska lik Diamond Bass Comp i ljud och karaktär !!
Dom här två fetar till tonen på ett mycket trevligt sätt!
Vill du ha en transparent kompressor så kolla efter nåt annat dock.
Hade både Effectrode och Diamond hemma men valde Diamond.
Tyckte den lät bättre samt att det var ett svagt biljud av röret i Effectrode.
Lite svagt mikrofoniskt. Hade ev blivit bättre vid ett rörbyte men jag valde ändå Diamond eftersom jag tyckte den lät bättre som sagt.
Användarvisningsbild
lowfreq
Medlem++

Inlägg av lowfreq »

Basmagnus skrev:
lowfreq skrev:En annan riktigt bra pedal-kompressor är Effectrode PC-2A,
den funkar likt en riktig LA-2A, låter kanonbra till bas, ångrar att jag sålde min.
MEN, den är ganska lik Diamond Bass Comp i ljud och karaktär !!
Dom här två fetar till tonen på ett mycket trevligt sätt!
Vill du ha en transparent kompressor så kolla efter nåt annat dock.
Hade både Effectrode och Diamond hemma men valde Diamond.
Tyckte den lät bättre samt att det var ett svagt biljud av röret i Effectrode.
Lite svagt mikrofoniskt. Hade ev blivit bättre vid ett rörbyte men jag valde ändå Diamond eftersom jag tyckte den lät bättre som sagt.
Härligt att höra. Nu känner jag mig ännu mer nöjd med Diamond compressorn! :nickar:
Don't mess with me, I do not want any treble!
Användarvisningsbild
kmo
Medlem++

Inlägg av kmo »

Undrar om man ska skaffa sig ett behov man inte har? Jag har alltid varit motståndare till kompressor på bas, förutom i studio. Kan en bra kompressor verkligen bara feta till ljudet utan att ta bort dynamiken?
Fender JV Precison-83, Fender J AV62, MM Sabre-79 och Tokai Hardpuncher PB80. Weber Mywatt 200, VT Bass 500, Fender 410, TKS112.
Användarvisningsbild
Hågge
Medlem++

Inlägg av Hågge »

Basmagnus skrev:Jag har en Forest Green som är kalas om man vill tighta till ljudet, lite mer fokuserad botten.
Sen har jag även en Diamond som är mer rörlik, lite mjukare och varmare.
Båda är jättebra på sina vis, fast olika.
Men om du MÅSTE välja en utav dessa ? :D
Användarvisningsbild
strummer
VIP medlem

Inlägg av strummer »

Någon som har erfarenhet av Origin Effects Cali76?
Kompressor, det är livet!
Användarvisningsbild
lowfreq
Medlem++

Inlägg av lowfreq »

Hågge skrev:
Basmagnus skrev:Jag har en Forest Green som är kalas om man vill tighta till ljudet, lite mer fokuserad botten.
I väntan på Basmagnus så hoppar jag in här. Jag har också haft en Forest Green, enligt mig hade den inte suck jämfört med Diamond och Effectrode... inte ens i samma liga.
MEN, det beror ju lite på hur man vill att en kompressor ska jobba!
Jag påstår ändå med bestämdhet att Diamond och Effectrode är klart bättre än Forest green på allt.
FG är riktigt blek i jämförelse med dessa två. FG var absolut inget för mig i alla fall.
Jag är ute efter att en kompressor ska ge Liv, energi och fetta-till ljudet, och det gör Diamond och Effectrode med råge. Givetvis så komprimerar dom snyggt också.
Don't mess with me, I do not want any treble!
Användarvisningsbild
Hågge
Medlem++

Inlägg av Hågge »

lowfreq skrev:
Hågge skrev:
I väntan på Basmagnus så hoppar jag in här. Jag har också haft en Forest Green, enligt mig hade den inte suck jämfört med Diamond och Effectrode... inte ens i samma liga.
MEN, det beror ju lite på hur man vill att en kompressor ska jobba!
Jag påstår ändå med bestämdhet att Diamond och Effectrode är klart bättre än Forest green på allt.
FG är riktigt blek i jämförelse med dessa två. FG var absolut inget för mig i alla fall.
Jag är ute efter att en kompressor ska ge Liv, energi och fetta-till ljudet, och det gör Diamond och Effectrode med råge. Givetvis så komprimerar dom snyggt också.
" Liv, energi och fetta-till ljudet" Nu måste jag ju testa en sådan i morgon :)
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem

Inlägg av Liten »

kmo skrev:Undrar om man ska skaffa sig ett behov man inte har? Jag har alltid varit motståndare till kompressor på bas, förutom i studio. Kan en bra kompressor verkligen bara feta till ljudet utan att ta bort dynamiken?
Bump! Har alltid undrat samma sak.
Bild Presentazione! uppdaterad - 20120429
Användarvisningsbild
Basmagnus
Medlem++

Inlägg av Basmagnus »

Liten skrev:
kmo skrev:Undrar om man ska skaffa sig ett behov man inte har? Jag har alltid varit motståndare till kompressor på bas, förutom i studio. Kan en bra kompressor verkligen bara feta till ljudet utan att ta bort dynamiken?
Ja
Användarvisningsbild
klasextas
VIP medlem

Re: Sv: bästa kompressorn

Inlägg av klasextas »

Basmagnus skrev:
Liten skrev:
Ja
Nu vet vi!
Användarvisningsbild
Basmagnus
Medlem++

Inlägg av Basmagnus »

Hågge skrev:
Diamond.

Men som jag skrev så gillar jag även FG i vissa sammanhang, när det behövs lite hårdare komprimering av soundet.
Dvs inte just hårdare komprimering så det pumpar utan att ljudet blir lite tightare och hårdare. T.ex i stora arenor eller bumliga lokaler.
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem

Inlägg av Jan Hellman »

Liten skrev:
Lite dynamik tappar man alltid men samtidigt vinner man mer energi i ljudet. Tricket är att inte komprimera för hårt. 3 - 4 dB max. Om man vill ha kvar all dynamik och samtidigt komprimera hårt för att få rejält skjut i tonen så är det parallellkomprimering som gäller.

----------
Tapatalk via mobilen
Användarvisningsbild
Valle
VIP medlem

Inlägg av Valle »

Ingen som skrivit Markbass Compressore än? Efter en massa provande så fastnade iaf jag där. Varm och go rörkompression med alla rattar man behöver, minus för stora låddan och dess strömtörstighet.
/Johan
Van Zandt, Guild, Aguilar, TKS mm.
Presentation
Användarvisningsbild
joachime
Medlem++

Inlägg av joachime »

bootsy skrev:
Irbit skrev:
bootsy skrev:Oj, hoppsan. Infekterad stämning, någon?
Jag har totalruttnat på f-bass och även joachime. Ber om ursäkt. Men det räcker nu. f-bass framförallt men joachime dyker alltid upp som ett brev på posten. Elakt skit igår kväll från f-bass och joachime´s pekpinnar på det. Och sen hinner man knappt vakna innan det fortsätter. Jag är tydligen den enda som dessa två herrar kräver ska vara övertydlig i precis alla lägen. Och nu kände jag att jag kanske var det. Men tydligen inte. Det var EN person här som inte verkade fatta mitt inlägg om LA-2a:an. Och det var givetvis en av dom som vart igång även igår kväll.....

Ursäkta trashning av tråd. Nog om detta. Fortsätt. Kompressortrampor....
Ah. Jobbigt.
:lol:
Jorasatte. Guilt by association är det nya svarta.
Jobbar på Reason Studios
Spelar musik och omusik på fritiden
Användarvisningsbild
Mungi
VIP medlem

Inlägg av Mungi »

Dynamik? Parallellkomprimering? Energi i ljudet? Rejält skjut i tonen? Feta till ljudet utan att ta bort dynamiken?

Ljudklipp för en som fattar noll? Dessutom - är det någon som kan förklara (på begriplig svenska) vad en kompressor gör? Trycker den ihop frekvensregistret bara? Om så, varför skulle man vilja det? Man vill väl hellre/oftare boosta vissa delar av registret tänker jag i min enfald....

Gärna utan bråk om det går... :wink:
Gibson LP Triumph. Gibson LP Signature, Hagström Coronado. Guild Starfire. Bassman TV 2x10. Dual Showman Reverb.

The most exciting thing for me was, first of all, Jack's bass.
~ Grace Slick
Användarvisningsbild
bootsy
Medlem+++

Inlägg av bootsy »

Mungi skrev:Dynamik? Parallellkomprimering? Energi i ljudet? Rejält skjut i tonen? Feta till ljudet utan att ta bort dynamiken?

Ljudklipp för en som fattar noll? Dessutom - är det någon som kan förklara (på begriplig svenska) vad en kompressor gör? Trycker den ihop frekvensregistret bara? Om så, varför skulle man vilja det? Man vill väl hellre/oftare boosta vissa delar av registret tänker jag i min enfald....

Mycket enkelt uttryckt gör den svagt spelade toner starkare och starkt spelade toner svagare. Det finns sedan massvis med parametrar som påverkar hur den låter och reagerar på just ditt spel.

För mig är en kompressor (eller naturlig kompression från en pressad rörförstärkare) i livesammanhang ett sätt att höras och så att säga erövra det låga registret i en rocksättning. Okomprimerat ljud har en tendens att sätta sig sämre i mixen när det gäller högljudd musik IMO.

I studio är en rörkompressor modell bättre ett sätt att dels ge rörvärme och bottenskjuts åt ljudet, samtidigt som man också har möjlighet att jämna till attack och styrka enligt ovan.

Allt IMO, IME etc. såklart.
Stallet liknar mest ett veteflak.
Användarvisningsbild
Mungi
VIP medlem

Inlägg av Mungi »

bootsy skrev:
Mungi skrev:Dynamik? Parallellkomprimering? Energi i ljudet? Rejält skjut i tonen? Feta till ljudet utan att ta bort dynamiken?

Mycket enkelt uttryckt gör den svagt spelade toner starkare och starkt spelade toner svagare. Det finns sedan massvis med parametrar som påverkar hur den låter och reagerar på just ditt spel.

För mig är en kompressor (eller naturlig kompression från en pressad rörförstärkare) i livesammanhang ett sätt att höras och så att säga erövra det låga registret i en rocksättning. Okomprimerat ljud har en tendens att sätta sig sämre i mixen när det gäller högljudd musik IMO.

I studio är en rörkompressor modell bättre ett sätt att dels ge rörvärme och bottenskjuts åt ljudet, samtidigt som man också har möjlighet att jämna till attack och styrka enligt ovan.

Allt IMO, IME etc. såklart.
Det där förstod ju till och med jag! Tackar och bockar.
Gibson LP Triumph. Gibson LP Signature, Hagström Coronado. Guild Starfire. Bassman TV 2x10. Dual Showman Reverb.

~ Grace Slick
Användarvisningsbild
bassace
Medlem+
Kontakt:

Inlägg av bassace »

Hur mycket rörkompression får man ur en helrörs-preamp som t ex Ampeg SVP CL?
Eller krävs det slutstegsrör för att rörkompression ska räknas?

(edit: stavfel)
Senast redigerad av bassace den ons 29 maj 2013, 12:42, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
bjelkeman
Medlem++
Kontakt:

Inlägg av bjelkeman »

Funderar på samma, med min Mesa M6a.
Spelar metall med Orbital Decay.
Warwick $$ & Ibanez, Mesa Carbine, Darkglass MT900, Quad Cortex, TKS.
Mina besök hos Neural DSP, Darkglass och Mayones.
Användarvisningsbild
Mungi
VIP medlem

Inlägg av Mungi »

Undrar samma sak.

(Innan pratabas hade jag en bas, en förstärkare, en skitkabel och jag köpte alltid billigaste strängarna. Nu har jag sju basar, två förstärkare, en boostpedal, en preamp, dyra kablar och nu verkar det som jag även behöver en kompressor. Dessutom lider jag av återkommande GASer). :shock:

~ Grace Slick
Användarvisningsbild
joachime
Medlem++

Inlägg av joachime »

Man bör hålla isär rörkompressor och rörkompression.
En rörkompressor är en kompressor som använder rör, istället för transistorer, som aktiv komponent.
Rörkompression uppstår när man pressar ett rör att arbeta hårt. Vid en viss gräns introduceras harmonisk distorsion som är så pass musikalisk att den snarare uppfattas som kompression.
Jobbar på Reason Studios
Spelar musik och omusik på fritiden
Användarvisningsbild
bootsy
Medlem+++

Inlägg av bootsy »

joachime skrev:Man bör hålla isär rörkompressor och rörkompression.
En rörkompressor är en kompressor som använder rör, istället för transistorer, som aktiv komponent.
Rörkompression uppstår när man pressar ett rör att arbeta hårt. Vid en viss gräns introduceras harmonisk distorsion som är så pass musikalisk att den snarare uppfattas som kompression.
Tack för klargörande!
Ja, för örat så blir ju effekten liknande, det pumpar och jämnar ut attack och sustain.
Användarvisningsbild
bassace
Medlem+
Kontakt:

Inlägg av bassace »

bootsy skrev:
Tack för klargörande!
Ja, för örat så blir ju effekten liknande, det pumpar och jämnar ut attack och sustain.
Inträffar rörkompression bara i helrörstärkare med slutstegsrör eller kan man få en sådan effekt även i en helrörspreamp (t ex Ampeg SVPCL med 2 x 12AX7 + 2 x 12AU7)?
Användarvisningsbild
bootsy
Medlem+++

Inlägg av bootsy »

bassace skrev:
bootsy skrev:
Tack för klargörande!
Inträffar rörkompression bara i helrörstärkare med slutstegsrör eller kan man få en sådan effekt även i en helrörspreamp (t ex Ampeg SVPCL med 2 x 12AX7 + 2 x 12AU7)?
Absolut, om du pressar försteget blir det en kompressionseffekt.
Dock kommer man aldrig att uppnå samma typ av sound som när slutstegsrör på sammanlagt hundratals watt arbetar nära max.
Mr Praline
Medlem+++

Inlägg av Mr Praline »

bootsy skrev:
bassace skrev:
bootsy skrev:
Tack för klargörande!
Absolut, om du pressar försteget blir det ett kompressionseffekt.
Dock kommer man aldrig att uppnå samma typ av sound som när slutstegsrör på sammanlagt hundratals watt arbetar nära max.
Många hävdar att strömtransformatorerna är en stor del i ekvationen (bl.a. därför många har gillat Hellborg-systemets slutsteg), vad säger rörentusiasterna om det? Har det något med kompressionen att göra?
Skriv svar