lowfreq skrev:En annan riktigt bra pedal-kompressor är Effectrode PC-2A,
den funkar likt en riktig LA-2A, låter kanonbra till bas, ångrar att jag sålde min.
MEN, den är ganska lik Diamond Bass Comp i ljud och karaktär !!
Dom här två fetar till tonen på ett mycket trevligt sätt!
Vill du ha en transparent kompressor så kolla efter nåt annat dock.
Hade både Effectrode och Diamond hemma men valde Diamond.
Tyckte den lät bättre samt att det var ett svagt biljud av röret i Effectrode.
Lite svagt mikrofoniskt. Hade ev blivit bättre vid ett rörbyte men jag valde ändå Diamond eftersom jag tyckte den lät bättre som sagt.
lowfreq skrev:En annan riktigt bra pedal-kompressor är Effectrode PC-2A,
den funkar likt en riktig LA-2A, låter kanonbra till bas, ångrar att jag sålde min.
MEN, den är ganska lik Diamond Bass Comp i ljud och karaktär !!
Dom här två fetar till tonen på ett mycket trevligt sätt!
Vill du ha en transparent kompressor så kolla efter nåt annat dock.
Hade både Effectrode och Diamond hemma men valde Diamond.
Tyckte den lät bättre samt att det var ett svagt biljud av röret i Effectrode.
Lite svagt mikrofoniskt. Hade ev blivit bättre vid ett rörbyte men jag valde ändå Diamond eftersom jag tyckte den lät bättre som sagt.
Härligt att höra. Nu känner jag mig ännu mer nöjd med Diamond compressorn!
Undrar om man ska skaffa sig ett behov man inte har? Jag har alltid varit motståndare till kompressor på bas, förutom i studio. Kan en bra kompressor verkligen bara feta till ljudet utan att ta bort dynamiken?
Basmagnus skrev:Jag har en Forest Green som är kalas om man vill tighta till ljudet, lite mer fokuserad botten.
Sen har jag även en Diamond som är mer rörlik, lite mjukare och varmare.
Båda är jättebra på sina vis, fast olika.
Basmagnus skrev:Jag har en Forest Green som är kalas om man vill tighta till ljudet, lite mer fokuserad botten.
Men om du MÅSTE välja en utav dessa ?
I väntan på Basmagnus så hoppar jag in här. Jag har också haft en Forest Green, enligt mig hade den inte suck jämfört med Diamond och Effectrode... inte ens i samma liga.
MEN, det beror ju lite på hur man vill att en kompressor ska jobba!
Jag påstår ändå med bestämdhet att Diamond och Effectrode är klart bättre än Forest green på allt.
FG är riktigt blek i jämförelse med dessa två. FG var absolut inget för mig i alla fall.
Jag är ute efter att en kompressor ska ge Liv, energi och fetta-till ljudet, och det gör Diamond och Effectrode med råge. Givetvis så komprimerar dom snyggt också.
I väntan på Basmagnus så hoppar jag in här. Jag har också haft en Forest Green, enligt mig hade den inte suck jämfört med Diamond och Effectrode... inte ens i samma liga.
MEN, det beror ju lite på hur man vill att en kompressor ska jobba!
Jag påstår ändå med bestämdhet att Diamond och Effectrode är klart bättre än Forest green på allt.
FG är riktigt blek i jämförelse med dessa två. FG var absolut inget för mig i alla fall.
Jag är ute efter att en kompressor ska ge Liv, energi och fetta-till ljudet, och det gör Diamond och Effectrode med råge. Givetvis så komprimerar dom snyggt också.
" Liv, energi och fetta-till ljudet" Nu måste jag ju testa en sådan i morgon
kmo skrev:Undrar om man ska skaffa sig ett behov man inte har? Jag har alltid varit motståndare till kompressor på bas, förutom i studio. Kan en bra kompressor verkligen bara feta till ljudet utan att ta bort dynamiken?
kmo skrev:Undrar om man ska skaffa sig ett behov man inte har? Jag har alltid varit motståndare till kompressor på bas, förutom i studio. Kan en bra kompressor verkligen bara feta till ljudet utan att ta bort dynamiken?
Diamond.
Men som jag skrev så gillar jag även FG i vissa sammanhang, när det behövs lite hårdare komprimering av soundet.
Dvs inte just hårdare komprimering så det pumpar utan att ljudet blir lite tightare och hårdare. T.ex i stora arenor eller bumliga lokaler.
Bump! Har alltid undrat samma sak.
Lite dynamik tappar man alltid men samtidigt vinner man mer energi i ljudet. Tricket är att inte komprimera för hårt. 3 - 4 dB max. Om man vill ha kvar all dynamik och samtidigt komprimera hårt för att få rejält skjut i tonen så är det parallellkomprimering som gäller.
Ingen som skrivit Markbass Compressore än? Efter en massa provande så fastnade iaf jag där. Varm och go rörkompression med alla rattar man behöver, minus för stora låddan och dess strömtörstighet.
/Johan Van Zandt, Guild, Aguilar, TKS mm. Presentation
Jag har totalruttnat på f-bass och även joachime. Ber om ursäkt. Men det räcker nu. f-bass framförallt men joachime dyker alltid upp som ett brev på posten. Elakt skit igår kväll från f-bass och joachime´s pekpinnar på det. Och sen hinner man knappt vakna innan det fortsätter. Jag är tydligen den enda som dessa två herrar kräver ska vara övertydlig i precis alla lägen. Och nu kände jag att jag kanske var det. Men tydligen inte. Det var EN person här som inte verkade fatta mitt inlägg om LA-2a:an. Och det var givetvis en av dom som vart igång även igår kväll.....
Ursäkta trashning av tråd. Nog om detta. Fortsätt. Kompressortrampor....
Ah. Jobbigt.
Jorasatte. Guilt by association är det nya svarta.
Jobbar på Reason Studios
Spelar musik och omusik på fritiden
Dynamik? Parallellkomprimering? Energi i ljudet? Rejält skjut i tonen? Feta till ljudet utan att ta bort dynamiken?
Ljudklipp för en som fattar noll? Dessutom - är det någon som kan förklara (på begriplig svenska) vad en kompressor gör? Trycker den ihop frekvensregistret bara? Om så, varför skulle man vilja det? Man vill väl hellre/oftare boosta vissa delar av registret tänker jag i min enfald....
Mungi skrev:Dynamik? Parallellkomprimering? Energi i ljudet? Rejält skjut i tonen? Feta till ljudet utan att ta bort dynamiken?
Ljudklipp för en som fattar noll? Dessutom - är det någon som kan förklara (på begriplig svenska) vad en kompressor gör? Trycker den ihop frekvensregistret bara? Om så, varför skulle man vilja det? Man vill väl hellre/oftare boosta vissa delar av registret tänker jag i min enfald....
Gärna utan bråk om det går...
Mycket enkelt uttryckt gör den svagt spelade toner starkare och starkt spelade toner svagare. Det finns sedan massvis med parametrar som påverkar hur den låter och reagerar på just ditt spel.
För mig är en kompressor (eller naturlig kompression från en pressad rörförstärkare) i livesammanhang ett sätt att höras och så att säga erövra det låga registret i en rocksättning. Okomprimerat ljud har en tendens att sätta sig sämre i mixen när det gäller högljudd musik IMO.
I studio är en rörkompressor modell bättre ett sätt att dels ge rörvärme och bottenskjuts åt ljudet, samtidigt som man också har möjlighet att jämna till attack och styrka enligt ovan.
Mungi skrev:Dynamik? Parallellkomprimering? Energi i ljudet? Rejält skjut i tonen? Feta till ljudet utan att ta bort dynamiken?
Gärna utan bråk om det går...
Mycket enkelt uttryckt gör den svagt spelade toner starkare och starkt spelade toner svagare. Det finns sedan massvis med parametrar som påverkar hur den låter och reagerar på just ditt spel.
För mig är en kompressor (eller naturlig kompression från en pressad rörförstärkare) i livesammanhang ett sätt att höras och så att säga erövra det låga registret i en rocksättning. Okomprimerat ljud har en tendens att sätta sig sämre i mixen när det gäller högljudd musik IMO.
I studio är en rörkompressor modell bättre ett sätt att dels ge rörvärme och bottenskjuts åt ljudet, samtidigt som man också har möjlighet att jämna till attack och styrka enligt ovan.
Allt IMO, IME etc. såklart.
Det där förstod ju till och med jag! Tackar och bockar.
(Innan pratabas hade jag en bas, en förstärkare, en skitkabel och jag köpte alltid billigaste strängarna. Nu har jag sju basar, två förstärkare, en boostpedal, en preamp, dyra kablar och nu verkar det som jag även behöver en kompressor. Dessutom lider jag av återkommande GASer).
Man bör hålla isär rörkompressor och rörkompression.
En rörkompressor är en kompressor som använder rör, istället för transistorer, som aktiv komponent.
Rörkompression uppstår när man pressar ett rör att arbeta hårt. Vid en viss gräns introduceras harmonisk distorsion som är så pass musikalisk att den snarare uppfattas som kompression.
Jobbar på Reason Studios
Spelar musik och omusik på fritiden
joachime skrev:Man bör hålla isär rörkompressor och rörkompression.
En rörkompressor är en kompressor som använder rör, istället för transistorer, som aktiv komponent.
Rörkompression uppstår när man pressar ett rör att arbeta hårt. Vid en viss gräns introduceras harmonisk distorsion som är så pass musikalisk att den snarare uppfattas som kompression.
Tack för klargörande!
Ja, för örat så blir ju effekten liknande, det pumpar och jämnar ut attack och sustain.
Tack för klargörande!
Ja, för örat så blir ju effekten liknande, det pumpar och jämnar ut attack och sustain.
Inträffar rörkompression bara i helrörstärkare med slutstegsrör eller kan man få en sådan effekt även i en helrörspreamp (t ex Ampeg SVPCL med 2 x 12AX7 + 2 x 12AU7)?
Tack för klargörande!
Inträffar rörkompression bara i helrörstärkare med slutstegsrör eller kan man få en sådan effekt även i en helrörspreamp (t ex Ampeg SVPCL med 2 x 12AX7 + 2 x 12AU7)?
Absolut, om du pressar försteget blir det en kompressionseffekt.
Dock kommer man aldrig att uppnå samma typ av sound som när slutstegsrör på sammanlagt hundratals watt arbetar nära max.
Tack för klargörande!
Absolut, om du pressar försteget blir det ett kompressionseffekt.
Dock kommer man aldrig att uppnå samma typ av sound som när slutstegsrör på sammanlagt hundratals watt arbetar nära max.
Många hävdar att strömtransformatorerna är en stor del i ekvationen (bl.a. därför många har gillat Hellborg-systemets slutsteg), vad säger rörentusiasterna om det? Har det något med kompressionen att göra?