Ljudinspelning från två källor (samt myggmic)

Prata om övriga saker som rör bas-världen
Skriv svar
robban234
Nykomling

Ljudinspelning från två källor (samt myggmic)

Inlägg av robban234 »

Nån som har tips på en liten behändig sak som kan spela in ljud från två källor.

Har ritat en bild som borde förklara vad jag är ute efter. Se bifogad bild tack!

Jag har tänkt ge mig ut med kamera gitarr och mic för att spela in nån truddelutt på vägen. Gitarren är elektrisk. Vill vara väldigt bärbar och behöver en ljudinspelare som kan ta in ljud från mic samt ljud från gitarren. Kameran har inbyggd mic men den är värdelös så jag ska spela in röst/gitarr/bild på enskilt håll och sen puzzla ihop dem på datorn.

Om nån har tips på en bra myggmicrofon så säg till för resten! Skall användas utomhus för min mun (så ska inte vara känslig för vind och helst inte spela in ljud från fel riktning).

Typ som den på http://www.biltema.se/sv/Kontor---Tekni ... fon-23311/" onclick="window.open(this.href);return false; fast inte totalt 20kronorsskräp (har provat den micen från Biltema och den är inte så het).

Tråden är främst för att hitta ljudinspelningsdosan dock:
Bild
Användarvisningsbild
Bassplaya
VIP medlem

Re: Ljudinspelning från två källor (samt myggmic)

Inlägg av Bassplaya »

Om jag inte missuppfattat dig totalt så skulle jag nog gissa att Zoom h2 klarar biffen.
Användarvisningsbild
Doningen
Medlem+

Inlägg av Doningen »

Nej, H2 har inga externa ingångar. Men en H4 eller H4n fixar biffen (förutom kravet på att ha olika stop-, rec- och playknappar för respektive källa).

Köp min, vetja:

http://www.pratabas.se/viewtopic.php?f=27&t=64900" onclick="window.open(this.href);return false;
Yamaha BB434M - Höfner CT Club - GK - TKS - Pedaler - en förstående fru
Användarvisningsbild
Bassplaya
VIP medlem

Inlägg av Bassplaya »

Doningen skrev:Nej, H2 har inga externa ingångar. Men en H4 eller H4n fixar biffen (förutom kravet på att ha olika stop-, rec- och playknappar för respektive källa).

Köp min, vetja:

http://www.pratabas.se/viewtopic.php?f=27&t=64900" onclick="window.open(this.href);return false;
Det är jag som inte hänger med i utvecklingen.
Givetvis menade jag H4. :)
Användarvisningsbild
peter_s
Medlem++

Inlägg av peter_s »

Doningen skrev:Nej, H2 har inga externa ingångar.
Jodå, den har både en line in och en ingång för extern mick. :) Men jag tror i vilket fall som helst inte att det går att spela in med både en extern mick och de inbyggda samtidigt. Dessutom låter mikrofonpreampen i H2:an inte särskilt bra, vilket gör den ganska oanvändbar. Vet för övrigt inte om det finns så många handhållna inspelningsapparater à la Zoom H2 o.s.v. som en kan spela in med både extern- och intern mick samtidigt med.

Jag skulle därför tro att det bästa du kan göra, robban234, är att skaffa någon slags digitalporta, typ en Boss BR.

En mick som jag gärna rekommenderar är Naiant XX. Jag har testat ett par sådana, och jämfört med de inbyggda mickarna i min Olympus LS-100. Naiant-micken låter mycket bättre. Men en brasklapp kan vara på sin plats: testet gjordes med en fältinspelning, d.v.s. inspelning av miljöljud, inte musik.
Användarvisningsbild
Nick
VIP medlem
Kontakt:

Inlägg av Nick »

Jag gissar att du menar 3.5 mm kontakt och inte 3.6.
Min presentation
marcbass skrev:Vem fan behöver stallmick
robban234
Nykomling

Inlägg av robban234 »

Doningen skrev:Nej, H2 har inga externa ingångar. Men en H4 eller H4n fixar biffen (förutom kravet på att ha olika stop-, rec- och playknappar för respektive källa).

Köp min, vetja:

Låter intressant, och priset var ju inte så farligt. Fast den där skadan ser illa ut...

Klarar den det jag vill göra: Koppla två sladdar samtidigt och spela in båda separat samtidigt? Kan få starta/stoppa båda inspelningarna på samma gång, spelar ingen roll.

Jag ska alltså ha en sladd som går från mic (min röst) och en sladd som går från gitarren.

Är ljudkvallan bra? Inget brus eller elektroniskt brum eller nåt sånt?

peter_s skrev:
Jodå, den har både en line in och en ingång för extern mick. :) Men jag tror i vilket fall som helst inte att det går att spela in med både en extern mick och de inbyggda samtidigt. Dessutom låter mikrofonpreampen i H2:an inte särskilt bra, vilket gör den ganska oanvändbar. Vet för övrigt inte om det finns så många handhållna inspelningsapparater à la Zoom H2 o.s.v. som en kan spela in med både extern- och intern mick samtidigt med.

Jag skulle därför tro att det bästa du kan göra, robban234, är att skaffa någon slags digitalporta, typ en Boss BR.

En mick som jag gärna rekommenderar är Naiant XX. Jag har testat ett par sådana, och jämfört med de inbyggda mickarna i min Olympus LS-100. Naiant-micken låter mycket bättre. Men en brasklapp kan vara på sin plats: testet gjordes med en fältinspelning, d.v.s. inspelning av miljöljud, inte musik.
Boss BR såg stor ut, jag ska typ kunna traska ut i skogen och spela in om jag vill är det tänkt. Priset är dock för dyrt för mig, vill inte spendera mer än upp till två tusen på detta då det är mer som ska köpas in och det är ett hobbyprojekt.

Den där micen är säkert bra men den är ingen mygga, vill bara ha en liten grej vid kragen. Typ som de har på TV under intervjuer.
Nick skrev:Jag gissar att du menar 3.5 mm kontakt och inte 3.6.
Hehe, vet inte vart jag fick 3.6 ifrån.
Användarvisningsbild
peter_s
Medlem++

Inlägg av peter_s »

robban234 skrev:Låter intressant, och priset var ju inte så farligt. Fast den där skadan ser illa ut...

Klarar den det jag vill göra: Koppla två sladdar samtidigt och spela in båda separat samtidigt? Kan få starta/stoppa båda inspelningarna på samma gång, spelar ingen roll.

Jag ska alltså ha en sladd som går från mic (min röst) och en sladd som går från gitarren.

Är ljudkvallan bra? Inget brus eller elektroniskt brum eller nåt sånt?
Jag tillåter mig att svara trots att frågan inte är riktad mot mig: ja, den kan spela in på två kanaler samtidigt. Och ljudkvaliteten är helt okej sett till vad den kostar. Men som med alla handhållna inspelare av H4-typ som jag har testat, så lämnar mikpreampen en del övrigt att önska. Vet inte hur en signal från en gitarr kan tänkas låta, men troligen bättre än från en extern mikrofon. Sedan vet jag inte om det går att ställa in inspelningsnivåerna separat för varje ingång, vilket eventuellt kan vara avgörande för dig och den funktionalitet du är ute efter. Kolla upp det innan eventuellt köp.

Med det sagt, så tror jag ändå att du kan bli mycket nöjd med en H4 av något slag. Det är en bra pryl. Särskilt för den som vill börja experimentera med den slags inspelning som du verkar vara inne på.
robban234 skrev:
peter_s skrev:

Boss BR såg stor ut, jag ska typ kunna traska ut i skogen och spela in om jag vill är det tänkt. Priset är dock för dyrt för mig, vill inte spendera mer än upp till två tusen på detta då det är mer som ska köpas in och det är ett hobbyprojekt.
Det var främst Boss BR-80 som jag tänkte på, och den är inte så stor. Enligt Thomann har den följande dimensioner: 138 x 86 x 22 mm, Vikt: 140 gram.

Bild

Jämför med Zoom H4N, 70 x 156 x 35mm:

Bild

Vad gäller priset så verkar H4N och BR-80 kosta ungefär lika mycket nya, men det är nog lättare att hitta en H4 eller H4N begagnad, än en BR-80. Jag vet dock inte säkert om BR-80:n kan göra exakt det du vill, eller hur bra den låter, men jag tror att den kan vara värd att kolla närmare på för dig.
robban234 skrev:Den där micen är säkert bra men den är ingen mygga, vill bara ha en liten grej vid kragen. Typ som de har på TV under intervjuer.
Jag förstod att du menade det, så kollade du just Naiants XX-modell? (en får scrolla ner en bit på sidan som jag länkade till för att hitta den) Den är inte stor alls, men låter grymt bra. Själva kapseln är 25mm x 9mmø (se specifikationer här) och borde lätt kunna fästas vid en krage. Som jämförelse så är kapseln till Shure MX-mikar (som säljs som myggor på 4-Sound) 22mm x 12mmø. Min gissning är också att Naiant XX är billigare än Shures myggor, plus att du kan beställa den med olika kontakter. Sök lite på nätet om du vill veta mer, det finns gott om, ofta väldigt positiva, Naiant-omdömen på olika ljudnördiga forum.
robban234
Nykomling

Inlägg av robban234 »

Boss BR-80

Kanske får bli en Zoom 4H eller 4Hn då. Fast vad är skillnaden mellan dessa egentligen? Utseendet?

Dock har jag kommit på att jag ska ju spela in två monokällor, dvs det räcker med en stereoinspelning och jag kan spela in båda på den med hjälp av en Y-kontakt (två monohonor till en stereohanne).

Finns det billigare inspelningsalternativ ni har att rekommendera då? Behöver inga fancy effekter, typ eko eller så.

Hur mycket kostar "X-X" från http://www.naiant.com/xxspecification.html" onclick="window.open(this.href);return false; egentligen? Dom gömmer priset. Sen var det lite luddigt, måste man köpa till typ batteribox eller så?

Även blivit rekommenderad denna mygga: http://www.core-sound.com/products.php" onclick="window.open(this.href);return false; Går på över 2000 spänn... Att det ska vara så svårt att hitta en mygga för vettig peng, en liten mic på pinne och sladd samt batteribox borde inte bara dyr.

Finns det inga svenska återförsäljare av bra myggor?
Användarvisningsbild
peter_s
Medlem++

Inlägg av peter_s »

robban234 skrev:Hur mycket kostar "X-X" från http://www.naiant.com/xxspecification.html" onclick="window.open(this.href);return false; egentligen? Dom gömmer priset.
Nej, det gör de verkligen inte. :) En X-X kostar mellan $32 och $109, beroende på vilken konfiguration du vill ha. Du kan t.ex. välja kontakt, om du vill ha ett matchat stereopar, o.s.v. Alla priser finns här, i en rullist: http://www.naiant.com/naiant/microphones.html" onclick="window.open(this.href);return false;
robban234 skrev:Sen var det lite luddigt, måste man köpa till typ batteribox eller så?
Du tänker på det de skriver om att den behöver "phantom power" eller "plug-in power"? Sådan kraft brukar en kunna få från sin inspelningspryl. Men dubbelkolla det för säkerhets skull.

I vilket fall, om du är intresserad av Naiants mikar, så tycker jag att du ska mejla dem. Beskriv vad det är du vill göra, så kan de säkert hjälpa dig att hitta rätt modell. (förhoppningsvis kan de avråda dig från att använda deras mikar också, om de inte tror att de passar dig. Jag har, som sagt, bara testat X-X-mikarna till fältinspelning, och utifrån resultatet av det testet utgår jag från att de funkar bra till musik också)
Användarvisningsbild
Doningen
Medlem+

Inlägg av Doningen »

peter_s skrev: Jag tillåter mig att svara trots att frågan inte är riktad mot mig: ja, den kan spela in på två kanaler samtidigt. Och ljudkvaliteten är helt okej sett till vad den kostar. Men som med alla handhållna inspelare av H4-typ som jag har testat, så lämnar mikpreampen en del övrigt att önska. Vet inte hur en signal från en gitarr kan tänkas låta, men troligen bättre än från en extern mikrofon. Sedan vet jag inte om det går att ställa in inspelningsnivåerna separat för varje ingång, vilket eventuellt kan vara avgörande för dig och den funktionalitet du är ute efter. Kolla upp det innan eventuellt köp.

Med det sagt, så tror jag ändå att du kan bli mycket nöjd med en H4 av något slag. Det är en bra pryl. Särskilt för den som vill börja experimentera med den slags inspelning som du verkar vara inne på.
Tack, Peter - helt rätt i allt här. Och jo, det funkar att ställa olika nivåer för de olika kanalerna i H4n (och man har den senaste mjukvaran, version 1.72 tror jag det är, ligger på Zooms hemsida)

robban234: Jag skickar PM, om du fortfarande är intresserad.
Yamaha BB434M - Höfner CT Club - GK - TKS - Pedaler - en förstående fru
Skriv svar