robban234 skrev:Låter intressant, och priset var ju inte så farligt. Fast den där skadan ser illa ut...
Klarar den det jag vill göra: Koppla två sladdar samtidigt och spela in båda separat samtidigt? Kan få starta/stoppa båda inspelningarna på samma gång, spelar ingen roll.
Jag ska alltså ha en sladd som går från mic (min röst) och en sladd som går från gitarren.
Är ljudkvallan bra? Inget brus eller elektroniskt brum eller nåt sånt?
Jag tillåter mig att svara trots att frågan inte är riktad mot mig: ja, den kan spela in på två kanaler samtidigt. Och ljudkvaliteten är helt okej sett till vad den kostar. Men som med alla handhållna inspelare av H4-typ som jag har testat, så lämnar mikpreampen en del övrigt att önska. Vet inte hur en signal från en gitarr kan tänkas låta, men troligen bättre än från en extern mikrofon. Sedan vet jag inte om det går att ställa in inspelningsnivåerna separat för varje ingång, vilket eventuellt kan vara avgörande för dig och den funktionalitet du är ute efter. Kolla upp det innan eventuellt köp.
Med det sagt, så tror jag ändå att du kan bli mycket nöjd med en H4 av något slag. Det är en bra pryl. Särskilt för den som vill börja experimentera med den slags inspelning som du verkar vara inne på.
robban234 skrev:peter_s skrev:Doningen skrev:Nej, H2 har inga externa ingångar.
Jodå, den har både en line in och en ingång för extern mick.

Men jag tror i vilket fall som helst inte att det går att spela in med både en extern mick och de inbyggda samtidigt. Dessutom låter mikrofonpreampen i H2:an inte särskilt bra, vilket gör den ganska oanvändbar. Vet för övrigt inte om det finns så många handhållna inspelningsapparater à la Zoom H2 o.s.v. som en kan spela in med både extern- och intern mick samtidigt med.
Jag skulle därför tro att det bästa du kan göra, robban234, är att skaffa någon slags digitalporta, typ en
Boss BR.
En mick som jag gärna rekommenderar är
Naiant XX. Jag har testat ett par sådana, och jämfört med de inbyggda mickarna i min Olympus LS-100. Naiant-micken låter mycket bättre. Men en brasklapp kan vara på sin plats: testet gjordes med en fältinspelning, d.v.s. inspelning av miljöljud, inte musik.
Boss BR såg stor ut, jag ska typ kunna traska ut i skogen och spela in om jag vill är det tänkt. Priset är dock för dyrt för mig, vill inte spendera mer än upp till två tusen på detta då det är mer som ska köpas in och det är ett hobbyprojekt.
Det var främst Boss BR-80 som jag tänkte på, och den är inte så stor. Enligt Thomann har den följande dimensioner: 138 x 86 x 22 mm, Vikt: 140 gram.
Jämför med Zoom H4N, 70 x 156 x 35mm:
Vad gäller priset så verkar H4N och BR-80 kosta ungefär lika mycket nya, men det är nog lättare att hitta en H4 eller H4N begagnad, än en BR-80. Jag vet dock inte säkert om BR-80:n kan göra exakt det du vill, eller hur bra den låter, men jag tror att den kan vara värd att kolla närmare på för dig.
robban234 skrev:Den där micen är säkert bra men den är ingen mygga, vill bara ha en liten grej vid kragen. Typ som de har på TV under intervjuer.
Jag förstod att du menade det, så kollade du just Naiants XX-modell? (en får scrolla ner en bit på sidan som jag länkade till för att hitta den) Den är inte stor alls, men låter grymt bra. Själva kapseln är 25mm x 9mmø (
se specifikationer här) och borde lätt kunna fästas vid en krage. Som jämförelse så är kapseln till Shure MX-mikar (som säljs som myggor på 4-Sound) 22mm x 12mmø. Min gissning är också att Naiant XX är billigare än Shures myggor, plus att du kan beställa den med olika kontakter. Sök lite på nätet om du vill veta mer, det finns gott om, ofta väldigt positiva, Naiant-omdömen på olika ljudnördiga forum.