Angående "massflykten" från PB

Prata om övriga saker som rör bas-världen
Användarvisningsbild
Mungi
VIP medlem

Re: Angående "massflykten" från PB

Inlägg av Mungi »

Svensson skrev:
Mungi skrev:
Där slog du en fullträff på spiken, Ingemar! Att argumentar emot striktare moderering och samtidigt ignorera att det som sker nu i praktiken är allt annat än ett uttryck för ett fritt forum är verkligen att stoppa huvudet i sanden.
Hänger inte riktigt med...
Har du huvudet i sanden? Ta upp det isåfall så förstår du säkert. :wink:
Gibson LP Triumph. Gibson LP Signature, Hagström Coronado. Guild Starfire. Bassman TV 2x10. Dual Showman Reverb.

The most exciting thing for me was, first of all, Jack's bass.
~ Grace Slick
Användarvisningsbild
Mungi
VIP medlem

Re: Angående

Inlägg av Mungi »

Mungi skrev:
Svensson skrev:
Mungi skrev:
Där slog du en fullträff på spiken, Ingemar! Att argumentar emot striktare moderering och samtidigt ignorera att det som sker nu i praktiken är allt annat än ett uttryck för ett fritt forum är verkligen att stoppa huvudet i sanden.
Skämt åsido (det kanske inte är läge för sånt). Vad jag menar (och vad jag tror Ingemar menar) är att argumenten mot striktare moderering, och vurmandet om ett fritt mysigt forum med högt takt ("så som det alltid varit"), faller rätt pladask om man inte samtidigt uppmärksammar att idag är det inte moderatorerna som håller taket högt. Istället är det vissa rötägg som sänker taket rejält, och det sker uppenbarligen inte bara genom evigt och ofantligt barnsligt gruff i trådar (egna och andras utan urskiljning och utan någon som helst respekt), utan även i skymundan med pm och till och med via telefonsamtal. I nuläget är det alltså inte moderatorerna som i praktiken modererar. Det är rötäggen som styr och ställer bäst dom vill. Det är något helt annat än ett fritt forum med högt i tak.

Jag överdriver självklart, men det är ändå något som bör tas i beaktning av alla som är emot striktare moderering/regler så det har lagts fram som förslag av bland annat Mr Spock. Så menar jag.
Gibson LP Triumph. Gibson LP Signature, Hagström Coronado. Guild Starfire. Bassman TV 2x10. Dual Showman Reverb.

~ Grace Slick
Användarvisningsbild
Svensson
Forumvärd

Inlägg av Svensson »

Är det gruff i några trådar nu? Nej.
Beror det på "rötäggen" eller moderatorerna att det inte är det?

För att förtydliga, PB är inte ett omodererat forum. Det har varit det en gång i tiden men är inte det idag.
It don't mean a thing if it ain't got that swing!

Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Användarvisningsbild
Svensson
Forumvärd

Inlägg av Svensson »

För övrigt får ni gärna tipsa om andra forum där ni tycker att det fungerar bättre, åtminstone jag är öppen för konkreta förslag!

Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem

Inlägg av fieldflower »

Mungi skrev:
Mungi skrev:
Svensson skrev:
Mungi skrev:
Skämt åsido (det kanske inte är läge för sånt). Vad jag menar (och vad jag tror Ingemar menar) är att argumenten mot striktare moderering, och vurmandet om ett fritt mysigt forum med högt takt ("så som det alltid varit"), faller rätt pladask om man inte samtidigt uppmärksammar att idag är det inte moderatorerna som håller taket högt. Istället är det vissa rötägg som sänker taket rejält, och det sker uppenbarligen inte bara genom evigt och ofantligt barnsligt gruff i trådar (egna och andras utan urskiljning och utan någon som helst respekt), utan även i skymundan med pm och till och med via telefonsamtal. I nuläget är det alltså inte moderatorerna som i praktiken modererar. Det är rötäggen som styr och ställer bäst dom vill. Det är något helt annat än ett fritt forum med högt i tak.

Jag överdriver självklart, men det är ändå något som bör tas i beaktning av alla som är emot striktare moderering/regler så det har lagts fram som förslag av bland annat Mr Spock. Så menar jag.
Men.. nu är du väl iaf ute och snurrar...
Om enskilda medlemmar använder PM eller telefon eller brevduva eller telegram för att prata med andra medlemmar på ett trevligt eller otrevligt sätt har väl inte ett vitten med forumet och moderatorerna att göra...
Moderatorerna har inte heller löst världssvälten, men det ligger inte heller inom deras ansvarsområde.

Det moderatorerna kan styra över är det som sker öppet inom forumet.
PM är lite gränsfall om det kan ligga till grund för banning e.dyl. men det som sker utanför forumet får man väl ta med polisen om det är riktigt illa.

Ang. att moddisarna skulle redovisa publikt exakt hur och varför och vad som görs i varje enskilt fall anser jag är ett utslag av nyfikenhet.
Möjligen en status på bannade medlemmar så man vet varför de aldrig svarar på PM, men i övrigt får man antingen lita på moderatorernas omdöme eller leta annat krypin.
Allt annat vore enormt kränkande mot alla inblandade i bråken - "han sade och den sade, och då gjorde den si och så, och därför har vi minsann varnat, men det lyssnade han inte på heller så då bannade vi honom och skickade ett skarpt mail..." Hur skulle det se ut...?? Jämför med en arbetsplats - inte fan skickar chefen ut meddelande till hela företaget om att han fått ta Kalle i örat för att han tog för långa lunchraster.
Det skulle sänka snarare än höja förtroendet för moderatorerna iom att det då blir hack-soppa av varenda jäkla moderering. "Men ni kunde kanske..." "Jag tycker att Pelle var dummast..." För att inte tala om "Usch vad mycket det modereras nuförtiden, jag vill ha det som förr!!"

Nä, som Geddis sade - Köp Hänt i vecket de som är nyfikna....
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
Mungi
VIP medlem

Inlägg av Mungi »

Jag vet inget bättre forum! Synd bara att vissa inte förstår att värdera och värna om det.

Personligen har jag dessvärre inga konkreta förslag men jag tycker att bla Mr Spock och Mike haft en del förslag som kan vara värda att beakta (utan att snabbt avfärdas med nostalgiska argument).

~ Grace Slick
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem

Inlägg av fieldflower »

Mungi skrev:Jag vet inget bättre forum! Synd bara att vissa inte förstår att värdera och värna om det.

Personligen har jag dessvärre inga konkreta förslag men jag tycker att bla Mr Spock och Mike haft en del förslag som kan vara värda att beakta (utan att snabbt avfärdas med nostalgiska argument).
Nä, detta är bästa stället på nätet. Har varit i ganska många år.

Och jag håller med, men jag tror inte det ena har med det andra att göra.
Konversationstekniken kan ju fallera även om man tycker om forumet... Lite synd...

Jag gillade förslaget att status visar tillfällig eller permanent banning.
Då går man inte in på detaljer om vem som kallade vems mamma för vad, men får informationen om vem som är okontaktbar.
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
Svensson
Forumvärd

Inlägg av Svensson »

Jag har inte avfärdat något förslag och definitivt inte med några nostalgiska argument, jag har bara försökt förklara hur vi inom moderatorteamet försöker jobba. Grejen är den att det inte är så enkelt att "vara konsekvent" och att det bara är att "slänga ut de som bråkar". Visst, vi kan börja slå ner på precis allt och varna och kicka folk men jag är rätt övertygad om att ännu fler skulle lämna forumet då och att det till slut skulle självdö.

Du är väl inte så naiv så du tror att det bara finns en sanning? Precis varenda gång vi agerar så är det någon som blir missnöjd och det faller inom sakens natur. Och jag kan garantera att även bland de som kräver mycket hårdare tag finns det vissa som skulle gå i taket om de själv skulle drabbas av denna "stenhårda moderering" som de själv förespråkar...

Användarvisningsbild
Mungi
VIP medlem

Inlägg av Mungi »

fieldflower skrev: Men.. nu är du väl iaf ute och snurrar...
Om enskilda medlemmar använder PM eller telefon eller brevduva eller telegram för att prata med andra medlemmar på ett trevligt eller otrevligt sätt har väl inte ett vitten med forumet och moderatorerna att göra...
Det var ju faktiskt inte alls det jag sa. Jag sa att forat i praktiken inte fungerar så som det ibland framställs, och att det kan vara värt att beakta. Det är en sak att ha som ambition att forat ska vara fritt med högt tak. Det är en helt annan sak om det i praktiken fungerar så. Det är absolut inget jag klandrar moderatorerna för. Dom gör ett hästjobb. Vill man på allvar söka lösningar så kan man inte avfärda alla förslag med hänvisningar till en ideal bild av hur forat fungerar som inte stämmer med verkligheten. Men tycker man att det är ok som det är så är det förstås inget att diskutera.

~ Grace Slick
Användarvisningsbild
Svensson
Forumvärd

Inlägg av Svensson »

Att visa när nån är bannad är ett konkret förslag och vi har diskuterat detta inom teamet.

Användarvisningsbild
Mungi
VIP medlem

Inlägg av Mungi »

Svensson skrev:Jag har inte avfärdat något förslag och definitivt inte med några nostalgiska argument, jag har bara försökt förklara hur vi inom moderatorteamet försöker jobba. Grejen är den att det inte är så enkelt att "vara konsekvent" och att det bara är att "slänga ut de som bråkar". Visst, vi kan börja slå ner på precis allt och varna och kicka folk men jag är rätt övertygad om att ännu fler skulle lämna forumet då och att det till slut skulle självdö.

Du är väl inte så naiv så du tror att det bara finns en sanning? Precis varenda gång vi agerar så är det någon som blir missnöjd och det faller inom sakens natur. Och jag kan garantera att även bland de som kräver mycket hårdare tag finns det vissa som skulle gå i taket om de själv skulle drabbas av denna "stenhårda moderering" som de själv förespråkar...
Jag inte anklagat dig eller någon moderator för någonting. Ta det inte så för så är det absolut inte menat. Jag förstår att det är väldigt svårt och jag försöker bara hålla liv i en konstruktiv diskussion om hur saker kan förbättras. Om det inte uppskattas så kan jag hålla tyst. Jag har aldrig haft problem själv men jag tycker det är sorgligt när folk droppar av på det här sättet.

~ Grace Slick
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd

Inlägg av BBQV »

Jag instämmer helt i att åtgärderna borde vara synliga för alla, om inte annat som info om vilka som är avstängda och hur länge. Kanske också anledningen. Men processen bakom bör inte vara offentlig, dels för att det är en sak mellan respektive medlemmar, dels för att alla inte ska ha åsikter och välja sida etc.
Jag tror också att vi i fortsättningen ska vara snabbare i besluten och tydligare med konsekvenserna. Allt förhandlingsutrymme måste också bort, ett beslut är ett beslut. Även om det skulle vara fel! :-)
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Användarvisningsbild
Svensson
Forumvärd

Inlägg av Svensson »

Mungi skrev:
Det var ju faktiskt inte alls det jag sa. Jag sa att forat i praktiken inte fungerar så som det ibland framställs, och att det kan vara värt att beakta. Det är en sak att ha som ambition att forat ska vara fritt med högt tak. Det är en helt annan sak om det i praktiken fungerar så. Det är absolut inget jag klandrar moderatorerna för. Dom gör ett hästjobb. Vill man på allvar söka lösningar så kan man inte avfärda alla förslag med hänvisningar till en ideal bild av hur forat fungerar som inte stämmer med verkligheten. Men tycker man att det är ok som det är så är det förstås inget att diskutera.
Som sagt, om det är mig du hänvisar till så har du nog missförstått mig. Jag/vi är väl medvetna om hur klimatet är på forumet, konstigt vore ju annars! Och jag vet som sagt inte vilka förslag som är avfärdade?

Användarvisningsbild
Svensson
Forumvärd

Inlägg av Svensson »

Mungi skrev:
Svensson skrev:Jag har inte avfärdat något förslag och definitivt inte med några nostalgiska argument, jag har bara försökt förklara hur vi inom moderatorteamet försöker jobba. Grejen är den att det inte är så enkelt att "vara konsekvent" och att det bara är att "slänga ut de som bråkar". Visst, vi kan börja slå ner på precis allt och varna och kicka folk men jag är rätt övertygad om att ännu fler skulle lämna forumet då och att det till slut skulle självdö.

Jag inte anklagat dig eller någon moderator för någonting. Ta det inte så för så är det absolut inte menat. Jag förstår att det är väldigt svårt och jag försöker bara hålla liv i en konstruktiv diskussion om hur saker kan förbättras. Om det inte uppskattas så kan jag hålla tyst. Jag har aldrig haft problem själv men jag tycker det är sorgligt när folk droppar av på det här sättet.
Du ska självklart inte vara tyst ;)

Ingemar Sundström
Medlem+

Inlägg av Ingemar Sundström »

Svensson skrev:Att visa när nån är bannad är ett konkret förslag och vi har diskuterat detta inom teamet.
Ja men det är bra så ser man att den där får man vara lite skärpt mot för han har några bannor hängande över sig. Och då har dom en chans att förklara sig för i 99% av fallen är jag 100 på att det är missförstånd som är orsaken. Sen kan man ta sånt i OT-tråden så slipper säljtrådar och andra trådar att ha en massa skitsnack i sig. Den moralen borde kunna ha. Annars kan man lika gärna säga att det är inte undra på hur det ser ut i världen om det inte ska kunna fungera på Prata Bas.
Ingemar
Användarvisningsbild
Mike
The Transporter

Inlägg av Mike »

Jag tror allt blir lättare så vi inser att ett forum INTE är nån demokrati med mm-rättvisa, utan en diktatur som styrs av mods och ägare.

I dagsläget känner, iaf jag, att reglerna är väldigt flytande.
Jg har ingen aning om var gränsen får.
Mycket bättre om det vore solklart.
Sen är det bra att gilla läget eller dra.
Att göra alla nöjda utan att stöta sig med nån är en utopi. ;)
Senast redigerad av Mike den fre 28 jun 2013, 06:37, redigerad totalt 1 gånger.
TVR!
Because Porsche are for girls.
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem

Inlägg av fieldflower »

Mungi skrev:
Jag vågar påstå att du uttryckte dig en smula luddigt... ;)

Om man inte får direkt svar på alla förslag beror det troligen på ett flertal saker:
1. Moderatorerna får i såna här tiden ENORMT många förslag åt alla möjliga håll.
2. De vill gärna diskutera med varandra vad som är bästa väg framåt så inte en säger BU och en säger BÄ i samma fråga på olika ställen.
3. Alla reella actions att dra i tar lite fokus från att lyssna in, sammanställa, besluta och meddela förändringsförslag. För dig och mig känns detta avklarat och utagerat nu, men för moderatorkåren finns det tusen trådar att dra i och troligen tusen ilskna eller glada PM att läsa/besvara.

Ingemar Sundström skrev:
Svensson skrev:Att visa när nån är bannad är ett konkret förslag och vi har diskuterat detta inom teamet.
Ja men det är bra så ser man att den där får man vara lite skärpt mot för han har några bannor hängande över sig. Och då har dom en chans att förklara sig för i 99% av fallen är jag 100 på att det är missförstånd som är orsaken. Sen kan man ta sånt i OT-tråden så slipper säljtrådar och andra trådar att ha en massa skitsnack i sig. Den moralen borde kunna ha. Annars kan man lika gärna säga att det är inte undra på hur det ser ut i världen om det inte ska kunna fungera på Prata Bas.
Ingemar
Fast... det vore nog nackdelen med att visa ban-status... Om forumet är "lite skärpt" mot en person kommer det balla ur igen bara därför. Ribban blir lägre, och det blir nära till tanken "ja, man vet ju hur han är.."
Det blir en självuppfyllande profetia - de flesta beter sig precis så som folk förväntar sig att de skall bete sig..
Mike skrev:Jag tror allt blir lättare så vi inser att ett forum INTE är nån demokrati med mm-rättvisa, utan en diktatur som styrs av mods och ägare.

I dagsläget känner, iaf jag, att reglerna är väldigt flytande.
Jg har ingen aning om var gränsen får.
Mycket bättre om det vore solklart.
Sen är det bra att gilla läget eller dra.
Att göra alla nöjda utan att stöt sig med nån är en utopi. ;)
"Håll inte på..."
Behövs väl inget mer...;)
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
Svensson
Forumvärd

Inlägg av Svensson »

Ingemar Sundström skrev:
Ingemar
Jag kanske är trög idag men jag förstår inte hur du menar. Ang. säljtrådarna så har det varit upp många gånger och det som sagts är att om den som startat tråden önskar hålla den ren från OT så ska det respekteras. Det finns andra som inte har nåt emot småprat i säljtrådarna så varför ska man då vara där och städa?

Ingemar Sundström
Medlem+

Jag ger upp. Tar en mini time out. Om inte moderatorerna kan tyda vad jag menar så vem ska kunna göra det? Ses i höst.
Trevlig sommar.
Ingemar
Användarvisningsbild
Mungi
VIP medlem

Inlägg av Mungi »

Svensson skrev:
Mungi skrev:
Som sagt, om det är mig du hänvisar till så har du nog missförstått mig. Jag/vi är väl medvetna om hur klimatet är på forumet, konstigt vore ju annars! Och jag vet som sagt inte vilka förslag som är avfärdade?
Jag menar inte dig eller någon moderator. Jag menar inte någon specifik person överhuvudtaget. Det är allmäna reflektioner kring olika perspektiv som verkar finnas. Det jag ville lyfta fram är det moment 22 som skapas när man på en och samma gång vill ha ett forum utan all skit och samtidigt vill att allt ska vara som det varit. Det har kanske liksom inte riktigt varit "som det varit" :wink:

Som sagt, personligen har jag inte haft några egentliga problem, men ibland är det trist när trådar kapas och görs om till slagfält för saker man inte har susning om vad det handlar om. Jag brukar bara lämna tråden då, men det är ju jäkla trist om sånt ska få fortsätta med risk för att det eskalerar. Sen är det väldigt sorgligt när folk bara känner att dom måste avregistrera sig. Och det är väldigt sorgligt att något som borde vara så enkelt - att uppföra sig som en vuxen människa på nätet - är så svårt för vissa i praktiken.

Jag tror också att publik banning utan prat om orsak kan vara en fungerande idé. Och moderatorena bestämmer och ska inte behöva förklara sig. Alla som vet med sig att dom inte kliver över några gränser bör ha väldigt lätt att acceptera detta. Det skulle ju inte inskränka någonting.

~ Grace Slick
Användarvisningsbild
Svensson
Forumvärd

Inlägg av Svensson »

Ingemar Sundström skrev:Jag ger upp. Tar en mini time out. Om inte moderatorerna kan tyda vad jag menar så vem ska kunna göra det? Ses i höst.
Trevlig sommar.
Ingemar
Ja men om man är bannad, hur ska man då kunna förklara sig? :)

Användarvisningsbild
Mr Spock
Medlem++

Inlägg av Mr Spock »

Jag tycker det är tråkigt när försvarspositioner intas med blixtens hastighet: synpunkter och förslag har här framförts på en allmänt generell nivå för att ingen ska behöva känna sig trängd.
Det bästa vore väl om moderatorsteamet kunde dra sig tillbaka och tillsammans med Semborg ta synpunkterna (eller den upplevelse som dessa är uttryck för) under övervägande.
Utifrån förtydligade spelregler får sedan var och en fatta eget beslut rörande sin framtid på PB.

Icke-svar i affekt löser inget just nu.
Våga vägra 34":
Squier Jaguar SS BBQV Custom | Gretsch Junior Jet

Sexsträngat:
Fender Telecaster MIA | Gibson Les Paul Melodymaker
Användarvisningsbild
Svensson
Forumvärd

Inlägg av Svensson »

Mr Spock skrev:Jag tycker det är tråkigt när försvarspositioner intas med blixtens hastighet: synpunkter och förslag har här framförts på en allmänt generell nivå för att ingen ska behöva känna sig trängd.
Det bästa vore väl om moderatorsteamet kunde dra sig tillbaka och tillsammans med Semborg ta synpunkterna (eller den upplevelse som dessa är uttryck för) under övervägande.
Utifrån förtydligade spelregler får sedan var och en fatta eget beslut rörande sin framtid på PB.

Icke-svar i affekt löser inget just nu.
Men alltså, även moderatorerna måste väl få delta i dessa diskussioner? Om det upplevs att jag har avfärdat förslag så förtydliga gärna, det ju helt omöjligt att bemöta insinuationer. Vad upplever du som icke-svar och vem anser du svarar i affekt?

Synpunkter, ideer och förslag diskuteras ständigt inom moderatorsteamet så det är absolut inte så att detta ignoreras.

Ingemar Sundström
Medlem+

Svensson skrev:
Ingemar Sundström skrev:Jag ger upp. Tar en mini time out. Om inte moderatorerna kan tyda vad jag menar så vem ska kunna göra det? Ses i höst.
Trevlig sommar.
Ingemar
Missförstånd igen tydligen. Var det inte ett förslag om att om man bannades med en varning så man såg att vederbörande låg på minus för tillfället men skulle kunna få försvara sig det var tal om eller var det jag som missförstod det.
Ingemar
Användarvisningsbild
Svensson
Forumvärd

Inlägg av Svensson »

Ingemar Sundström skrev:
Svensson skrev:
Trevlig sommar.
Ingemar
Missförstånd igen tydligen. Var det inte ett förslag om att om man bannades med en varning så man såg att vederbörande låg på minus för tillfället men skulle kunna få försvara sig det var tal om eller var det jag som missförstod det.
Ingemar
Aha, då fattar jag! Sa ju att jag är lite trög ;).

Nåväl, vi får bolla dessa ideer så ser vi om vi lyckas baxa det här forumet ett par steg framåt.

Skriv svar