Mungi skrev:Mungi skrev:Svensson skrev:Mungi skrev:
Där slog du en fullträff på spiken, Ingemar! Att argumentar emot striktare moderering och samtidigt ignorera att det som sker nu i praktiken är allt annat än ett uttryck för ett fritt forum är verkligen att stoppa huvudet i sanden.
Hänger inte riktigt med...
Har du huvudet i sanden? Ta upp det isåfall så förstår du säkert.

Skämt åsido (det kanske inte är läge för sånt). Vad jag menar (och vad jag tror Ingemar menar) är att argumenten mot striktare moderering, och vurmandet om ett fritt mysigt forum med högt takt ("så som det alltid varit"), faller rätt pladask om man inte samtidigt uppmärksammar att idag är det inte moderatorerna som håller taket högt. Istället är det vissa rötägg som sänker taket rejält, och det sker uppenbarligen inte bara genom evigt och ofantligt barnsligt gruff i trådar (egna och andras utan urskiljning och utan någon som helst respekt), utan även i skymundan med pm och till och med via telefonsamtal. I nuläget är det alltså inte moderatorerna som i praktiken modererar. Det är rötäggen som styr och ställer bäst dom vill. Det är något helt annat än ett fritt forum med högt i tak.
Jag överdriver självklart, men det är ändå något som bör tas i beaktning av alla som är emot striktare moderering/regler så det har lagts fram som förslag av bland annat Mr Spock. Så menar jag.
Men.. nu är du väl iaf ute och snurrar...
Om enskilda medlemmar använder PM eller telefon eller brevduva eller telegram för att prata med andra medlemmar på ett trevligt eller otrevligt sätt har väl inte ett vitten med forumet och moderatorerna att göra...
Moderatorerna har inte heller löst världssvälten, men det ligger inte heller inom deras ansvarsområde.
Det moderatorerna kan styra över är det som sker öppet inom forumet.
PM är lite gränsfall om det kan ligga till grund för banning e.dyl. men det som sker utanför forumet får man väl ta med polisen om det är riktigt illa.
Ang. att moddisarna skulle redovisa publikt exakt hur och varför och vad som görs i varje enskilt fall anser jag är ett utslag av nyfikenhet.
Möjligen en status på bannade medlemmar så man vet varför de aldrig svarar på PM, men i övrigt får man antingen lita på moderatorernas omdöme eller leta annat krypin.
Allt annat vore enormt kränkande mot alla inblandade i bråken - "han sade och den sade, och då gjorde den si och så, och därför har vi minsann varnat, men det lyssnade han inte på heller så då bannade vi honom och skickade ett skarpt mail..." Hur skulle det se ut...?? Jämför med en arbetsplats - inte fan skickar chefen ut meddelande till hela företaget om att han fått ta Kalle i örat för att han tog för långa lunchraster.
Det skulle sänka snarare än höja förtroendet för moderatorerna iom att det då blir hack-soppa av varenda jäkla moderering. "Men ni kunde kanske..." "Jag tycker att Pelle var dummast..." För att inte tala om "Usch vad mycket det modereras nuförtiden, jag vill ha det som förr!!"
Nä, som Geddis sade - Köp Hänt i vecket de som är nyfikna....