Live ljud på festivaler

Prata om övriga saker som rör bas-världen
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++

Re: Live ljud på festivaler

Inlägg av GandhiMK2 »

Jag skulle vilja påstå att det enda jag hört dom sista 100 åren som låtit precis 100% bra i en stor rigg är Steely Dan på skeppsholmen 2007 eller 2008. Jag stod 15 m fr scen och det lät som en stor hifi-anläggning. Det hade naturligtvis sjukt mycket att göra med att musiken dom spelar och att det var f a n t a s t i s k a musiker. (Ready Freddie Washington på bas och Keith Carlock på tr) Och så måste dom haft en mycket musikalisk ljudtekniker. Vi ska inte glömma hur svårt det är att göra ljud och att det kräv en SJUKT musikalisk snubbe för att göra sjukt bra sound.
Tyvärr är det inte alltid dom mest musikaliska som står bakom mixern utan folk som gillar sladar och rattar....
Bland det bästa ljud , fetaste, mest tryck och mest distinkt , jag hört gjorde jag själv...;-) Gammal pub i Borås, ganska litet pa, ingen basstärk alls på scen, 2 mikar på trummorna ....tror det var 8 kanaler totalt. Vi spelade med Stefan Andersson. Det lät så jävulskt bra.
Naturligtvis var det en bra lokal och jag la säkert en timme på att trimma in pa't innan vi började. Till saken hör att alla som spelade var sjukt bra...då handlar det ju mest om att inte sabba.
Skulle vara intressant att ratta ett festival-pa...för det känns som att det är ngt konstigt med dom...eler också är dom bara så tydliga att det blir avsöjande när du inte vet riktigt vad du gör...
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
Användarvisningsbild
hitman
Medlem++

Inlägg av hitman »

inber skrev:
trikloretylen skrev:och där har du en anledning till att jag inte vågar gå på festivaler!
tycker det spelas alldeles för starkt på dom flesta festivaler.
Annars rekommenderar jag apotekets julgranar för ca 30 spänn. Sen kan du hänga framme vid scenkanten om du vill, utan att paja hörseln.

Alla öron är säkert olika, men jag testade tre olika typer av proppar på Hultsfredsfestivalen och kom fram till att de lät bäst. Faktiskt bättre än Bellman/Symfon ER-20 som är bra mycket dyrare.
Jag håller med. Använder alltid dessa när jag repar eller lirar ute. Förr stod det på förpackningen "för musiker, dagispersonal(!) och andra som vistas i bullriga miljöer..."
Fender P-bas '76, HPD P51-bas Warmoth-hals, Bjärton kontra 50-talet, HPD bandlös P-bas, Yamaha RBX 375, SD Curlee/Hondo II, basukulele samt hembyggd elkontra.
EBS Reidmar250, TKS 1x12", fEarful 15", EBS Microbass II.
VÅGA VÄGRA VOLVO !!! ;-)
Användarvisningsbild
inber
VIP medlem

Inlägg av inber »

f-bass skrev:Jag skulle vilja påstå att det enda jag hört dom sista 100 åren som låtit precis 100% bra i en stor rigg är Steely Dan på skeppsholmen 2007 eller 2008.
Jag tycker att ljudet alltid varit utmärkt på Skeppsholmsfestivalen de gånger jag varit där.

Det kan ju bero på att så många band består av små sättningar med kontrabas. Då blir det självklart - även för den ljudtekniker som tycker/tror att basen och baskaggen ska låta ungefär likadant - att basisten måste höras tydligt.
Skriv som en klåpare om du vill uppfattas som en klåpare. Skriv gärna utan punkt och kommatecken, så har du minst en sak gemensam med den litterära celebriteten James Joyce - ingen orkar läsa vad du skrivit...
Användarvisningsbild
Riboe
Medlem

Inlägg av Riboe »

inber skrev:
f-bass skrev:Jag skulle vilja påstå att det enda jag hört dom sista 100 åren som låtit precis 100% bra i en stor rigg är Steely Dan på skeppsholmen 2007 eller 2008.
Jag tycker att ljudet alltid varit utmärkt på Skeppsholmsfestivalen de gånger jag varit där.
Åtminstone tidigare år brukade det hänga en rejäl klase av den här modellen på vardera sidan om scenen
http://www.l-acoustics.com/products-v-dosc-35.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Dessutom ett gäng 2x18 subbasar på marken framför och bredvid scenen.
Användarvisningsbild
Dana Strum
Medlem

Inlägg av Dana Strum »

inber skrev:Många ljudtekniker gillar bastrumma. Därför verkar de vilja att även elbasen ska låta som en bastrumma.
Festival-kagge är ett j-la otyg. T o m Rush drabbades av det på Sweden Rock. Bara kagge de första låtarna. :-(
Rickenbacker 4003 -86, Gibson Thunderbird -79 & 04, Gibson Les Paul Oversized -11, Fender American Deluxe Precision-96, Fender Precision AVRI -82, Ampeg SVT-CL & 810, Mesa Boogie Walkabout Scout
Användarvisningsbild
Dana Strum
Medlem

Inlägg av Dana Strum »

bjelkeman skrev:Idag blev det Väsby Rock Festival. Basisten i Fatal Smile tror jag bestämt blev av med allt ljud under en av de första låtarna, då det meckades febrilt med kabelersättning till det trådlösa. Men jag tror inte att någon märkte något, nåja, annat än basisten ifråga då trummor och gitarr ljud mullrade på som vanligt i basregistret.
Åh fan! Trist för Alx! Det är en sympatisk ung man.
Rickenbacker 4003 -86, Gibson Thunderbird -79 & 04, Gibson Les Paul Oversized -11, Fender American Deluxe Precision-96, Fender Precision AVRI -82, Ampeg SVT-CL & 810, Mesa Boogie Walkabout Scout
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++

Inlägg av blackparkas »

B-Å Åhs skrev:Det är inte enbart prylarna utan kunskap som saknas.

Om man inte alltid strävar att spela skithögt så kommer riggarna att låta så mycket bättre.

Mäh, du har ju fel!
Många riggar låter ju bäst när man spelar skithögt!
Du har förmodligen snöat in på småprylar, och då kan jag hålla med om att det låter lite... tvivelaktigt på högre volymer... :D

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
hitman
Medlem++

Inlägg av hitman »

First Aid Kit och Patti Smith på Botaniska i Uppsala i somras hade riktigt bra ljud - i alla fall där jag stod :tummenupp:

Undrar vilken PA-firma som stod för ljudet?
Användarvisningsbild
Hågge
Medlem++

Inlägg av Hågge »

Men det vet väl alla!!??. Att det vi håller på med här på PB djupanalyserar strängar, trampor osv osv inte har något med verkligheten, i forma av utljud på festivaer mm, att göra? eller slutmixar, proddar och pluggar heller för den delen :D

Basnörderi är en egen "gren" och här på PB finns mästarna :tummenupp:
Användarvisningsbild
B-Å Åhs
Medlem++

Inlägg av B-Å Åhs »

blackparkas skrev:

Om man inte alltid strävar att spela skithögt så kommer riggarna att låta så mycket bättre.

Mäh, du har ju fel!
Du har förmodligen snöat in på småprylar, och då kan jag hålla med om att det låter lite... tvivelaktigt på högre volymer... :D
Näh du har fel det låter alltid bättre när man har headroom kvar men det kanskde de som inte har hörseln kvar märker ...

Jag har nog snarare snöat in på stora hornriggar mer än nåt annat ...
"I'm too old for this shit"
HPD P bas, 2 st Roland Bass Cube, HPD fretless , EBS Microbass 2,
ART TubePac QSC USA400 , Fearful 15/6 .
Medlem av PrataBas gubbklubb 50++
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++

Inlägg av blackparkas »

B-Å Åhs skrev:
blackparkas skrev:

Mäh, du har ju fel!
Näh du har fel det låter alltid bättre när man har headroom kvar men det kanskde de som inte har hörseln kvar märker ...

Jag har nog snarare snöat in på stora hornriggar mer än nåt annat ...

Jag ser alltid till att ha så pass kralliga riggar så att det fortfarande finns headroom kvar efter att det låter skithögt... :D

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Användarvisningsbild
bjelkeman
Medlem++
Kontakt:

Inlägg av bjelkeman »

Hågge skrev:Men det vet väl alla!!??. Att det vi håller på med här på PB djupanalyserar strängar, trampor osv osv inte har något med verkligheten, i forma av utljud på festivaer mm, att göra? eller slutmixar, proddar och pluggar heller för den delen :D

Basnörderi är en egen "gren" och här på PB finns mästarna :tummenupp:
Men vad ska vi då göra om vi inte kan basnörda hela kvällarna? Vad sade du? "Teknikövningar"? :shock:

:nickar:
Spelar metall med Orbital Decay.
Warwick $$ & Ibanez, Mesa Carbine, Darkglass MT900, Quad Cortex, TKS.
Mina besök hos Neural DSP, Darkglass och Mayones.
Användarvisningsbild
Hågge
Medlem++

Inlägg av Hågge »

Teknikövningar vad är det? e det sånt man kan få karpaltunneliflxsyndrom av?
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++

Inlägg av blackparkas »

Hågge skrev:Teknikövningar vad är det? e det sånt man kan få karpaltunneliflxsyndrom av?

Absolut!

Livsfarligt!!!

Användarvisningsbild
Hågge
Medlem++

Inlägg av Hågge »

blackparkas skrev:
Hågge skrev:Teknikövningar vad är det? e det sånt man kan få karpaltunneliflxsyndrom av?

Absolut!

Livsfarligt!!!
Det är det jag alltid anat :)
trikloretylen
Medlem+

Inlägg av trikloretylen »

Dessutom kan man om man har otur börja spela i takt .
Fårfiol -98.
Användarvisningsbild
Peavey Dude
Medlem++

Inlägg av Peavey Dude »

Riboe skrev:
inber skrev:
Åtminstone tidigare år brukade det hänga en rejäl klase av den här modellen på vardera sidan om scenen
http://www.l-acoustics.com/products-v-dosc-35.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Kan aldrig slå fel med L Acoustics! Var och såg Rammstein i Danmark för nåt år sen och från tidigare erfarenheter vet jag att de spelar STARKT. L-Acoustics-rigg som vanligt och Olsen Involtini bakom mixern, har läst att hans mål är att framhäva deras in your face-sound som är på skivorna och det lyckas han med.. Trots att de spelade så riggen nästan kroknade (det var en STOR rigg) så lät det så jävla mäktigt och hårt. Inte hifi-sound alls men jag tror inte det riktigt hade funkat. Extremt imponerad!
Yamaha TRB4-II/ LTD F405 / Peavey 410TVX / GK Backline 600
Användarvisningsbild
Anders
VIP medlem

Inlägg av Anders »

Peavey Dude skrev:
Riboe skrev:
inber skrev:
Kan aldrig slå fel med L Acoustics! Var och såg Rammstein i Danmark för nåt år sen och från tidigare erfarenheter vet jag att de spelar STARKT. L-Acoustics-rigg som vanligt och Olsen Involtini bakom mixern, har läst att hans mål är att framhäva deras in your face-sound som är på skivorna och det lyckas han med.. Trots att de spelade så riggen nästan kroknade (det var en STOR rigg) så lät det så jävla mäktigt och hårt. Inte hifi-sound alls men jag tror inte det riktigt hade funkat. Extremt imponerad!
Håller med om att L'Acoustics låter bra.Jag repade med två aktiva (8" med diskant tror jag det var)väldigt smidiga små lådor några gånger,som lät gigantiskt! Och hur rent och balanserat som helst.
Fender American Standard Precision V
Orange AD200MK3,Fender Bassman 100T
Bergantino NXV 410,TKS212,TKS115,HarleyBenton 115t ombyggd till sluten med ett hiskeligt element i.
Användarvisningsbild
saft
Medlem++
Kontakt:

Inlägg av saft »

Det vidrigaste är när alla rockband envisas med att ha massa backingtracks. Å basen(instrumentet) inte finns i mixen alls som det ofta är live på festivaler. Sen kommer det nå effekter förinspelade, som säkert lät riktigt bra i studion, med riktigt fet botten bas i....bara för att ta slut takten där efter å lämna ljudet ännu tommare.

Var på Rockstad Falun och såg en väldans massa tvivelaktig metal med häftiga backingtracks...
------------------------------------------ROCK----------------------------------------------------
https://orcd.co/urtidsdjur
Användarvisningsbild
Grafen
Hedersmedlem

Inlägg av Grafen »

saft skrev:Var på Rockstad Falun och såg en väldans massa tvivelaktig metal med häftiga backingtracks...
Aha, Sabaton.
Stallet är hendekagonalt.
Användarvisningsbild
bootsy
Medlem+++

Inlägg av bootsy »

Grafen skrev:
saft skrev:Var på Rockstad Falun och såg en väldans massa tvivelaktig metal med häftiga backingtracks...
Aha, Sabaton.
Grafens förebilder och sexuella ideal.
Stallet liknar mest ett veteflak.
Användarvisningsbild
saft
Medlem++
Kontakt:

Inlägg av saft »

bootsy skrev:
Grafen skrev:
Aha, Sabaton.
Grafens förebilder och sexuella ideal.
Ja, å Mustasch... med mera med mera. Va inte många som körde utan
------------------------------------------ROCK----------------------------------------------------
https://orcd.co/urtidsdjur
Användarvisningsbild
basmartin
Medlem+++

Inlägg av basmartin »

Jag har en teori om att basen ofta låter så luddig på grund av att många basister håller takten genom att smälla till strängarna mellan varje ton och därför är teknikern tvungen att dra av all diskant och mellanregister för att det inte ska bli störande... Kan det vara så tro?
Martinus Olai Gothenburgiensis

https://www.facebook.com/martinolssonbass/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.reverbnation.com/basmartin" onclick="window.open(this.href);return false;

Presentation: http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=1670" onclick="window.open(this.href);return false;
Muggebröd
Medlem

Inlägg av Muggebröd »

hitman skrev:First Aid Kit och Patti Smith på Botaniska i Uppsala i somras hade riktigt bra ljud - i alla fall där jag stod :tummenupp:

Undrar vilken PA-firma som stod för ljudet?
Det var Konsertteknik, de har även katalin, svandammshallarna, tyrol, grönan mm
Aria pro II precise bass -77
Rickenfaker 4005
Orange terror bass 500 - plush 2x15
Traynor ts50b - Traynor 2x15
Fuzz
Användarvisningsbild
newheartshadow
VIP medlem

Inlägg av newheartshadow »

basmartin skrev:Jag har en teori om att basen ofta låter så luddig på grund av att många basister håller takten genom att smälla till strängarna mellan varje ton och därför är teknikern tvungen att dra av all diskant och mellanregister för att det inte ska bli störande... Kan det vara så tro?
Eller så tror teknikern att det aldrig är ordinarie basist som lirar och kör det obligatoriska vikarieljudet.. ;)
Fender P -78 | Fender J -78 | Fender Bass VI RI -95 |
Ampeg V4 -76 | Ampeg SVT-215E | Ampeg SVT-Micro VR Stack

Skriv svar